Hoppa till innehållet

Riskkapitalinvesteringarna i USA på väg mot nytt rekordår – nu kan trenden vända

Megarundorna slår rekord och riskkapitalinvesteringarna i USA väntas återigen nå nya miljardnivåer. Samtidigt har stora värden gått upp i rök, både på den privata och publika marknaden.

2015 var antalet enhörningar, det vill säga bolag som är värderade till över en miljard dollar, 150 stycken. Just nu är de 430 stycken, enligt analysföretaget CB Insights.
2015 var antalet enhörningar, det vill säga bolag som är värderade till över en miljard dollar, 150 stycken. Just nu är de 430 stycken, enligt analysföretaget CB Insights.Foto: TT

(Di Digital/Silicon Valley) Riskkapitalinvesteringarna i USA går mot ytterligare ett rekordår. Förra året sprängde summan av investerat kapital hundramiljarddollargränsen och i år förväntas siffran återigen nå den nivån.

Enligt en sammanställning från riskkapitaldatabasen Pitchbook Data och organisationen National Venture Capital Association gjordes det 7 862 investeringar på totalt 96,7 miljarder dollar, drygt 910 miljarder kronor i dagens penningvärde, under årets tre första kvartal. I fjol uppgick den totala siffran för året till 140,2 miljarder dollar, den högsta sedan år 2000.

Men frågan är hur länge det kan fortsätta. Också för att det finns tecken på att den långa högkonjunkturen har börjat mattas av.

Adam J. Epstein är rådgivare till vd:ar och styrelser på startupbolag.
Adam J. Epstein är rådgivare till vd:ar och styrelser på startupbolag.Foto: Misti Layne

”Det finns enorma mängder av utlovat kapital på Sand Hill Road i Silicon Valley som kommer att investeras, ingen tvekan om det. Men med det sagt, så skulle det mycket väl kunna ske i mindre storlek och till mer försiktiga värderingar än vad vi har sett de senaste 12-18 månaderna”, säger Adam J. Epstein, grundare av Third Creek Advisors i San Francisco och med lång erfarenhet av rådgivning till startupbolags-vd:ar och styrelser.

Riskkapitalfonderna i USA är, liksom i Europa och Sverige som Di Digital har rapporterat om tidigare, fortfarande fulla med pengar som ska investeras. Samtidigt blåser det nya vindar både på den privata och publika marknaden, som indikerar att vi nu ser en justering av de höga värderingarna och hastigheten på investeringscykler. Och en del av enhörningsbolagen, alltså företag som är värderade till över en miljard dollar, känner en press på att visa lönsamhet.

Man kan inte upprätthålla en enorm värdering utan en trovärdig väg till lönsamhet.

Siffrorna från Pitchbook Data fram till och med tredje kvartalet visar att de så kallade ”megarundorna” – det vill säga investerat kapital på över 100 miljoner dollar i en runda – slår rekord i år. Samtidigt har investeringarna i tidiga stadier gått ner och är på nivåer i jämförelse med 2013, vilket var innan den pågående hajpcykeln började.

Läs också: Rekordår för techinvesteringar i Europa – svenska bolaget toppar

Under året har techbolag som bland andra Wework och Uber förlorat över 100 miljarder dollar i värde. Det enligt en sammanställning i Wall Street Journal i slutet av november. 

Adam J. Epstein tycker att Wework-kollapsen fungerar som en påminnelse för riskkapitalister på flera sätt. Dels kring vilken företagsledning ett bolag har och hur mycket självstyrning som investerare tål.

”Om du har en väldigt excentrisk grundare, så gäller det att ha ett riktigt bra företag. Sedan finns det en fjärde grej och det är att investerare faktiskt läser värdepappersregistreringar”, säger han.

Läs också: Riskkapitalnestorn: ”Det finns ett före och efter Wework

Det har skett en justering på den publika marknaden, där vi har sett ett antal profilerade technoteringar under året. Taxitjänsten Ubers aktiekurs har gått ner med nära 30 procent och konkurrenten Lyft med drygt 45 procent. Slack, som gjorde en uppmärksammad direktnotering i fotspåren av Spotifys notering i fjol, har också tappat nära 45 procent på börsen, men gjorde samtidigt ett bättre resultat än väntat under det senaste kvartalet.

”De amerikanska kapitalmarknaderna går igenom faser där snabb tillväxt står över allt annat. Men som alltid går fokus tillbaka till lönsamhet, eller en reell väg mot lönsamhet. Lärdomen för de tre aktierna är: tillväxt är toppen, men man kan inte upprätthålla en enorm värdering utan en trovärdig väg till lönsamhet”, säger Adam J. Epstein.

På den privata marknaden har till exempel elscooterbolaget Lime, enligt källor till Wall Street Journal, fått lägga fram information för att visa sina investerare att man kan nå lönsamhet under nästa år. Kapitalrundan som bolaget tog in under första kvartalet i år ska ha tagit dubbelt så lång tid att få in, jämfört med vad bolaget hade hoppats på. Och nu söker Lime ytterligare ett par hundra miljoner dollar till kassan.

De höga värderingarna har trissats upp under många år, och just elscooterbolagen har stått för en stor hajp.

”Den största och mest inflytelserika saken som har hänt de senaste fyra-fem åren är att Softbank har investerat galna summor av kapital”, säger Adam J. Epstein.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera