Hoppa till innehållet

Rysk robot rekryterar åt Ikea

Möbeljätten Ikea har tagit hjälp av en robot vid namn Vera för att hantera jobbansökningar i Ryssland. Med hjälp av maskininlärning kan roboten intervjua uppemot 1500 personer varje dag.

Den ryska rekryteringsroboten Vera.
Den ryska rekryteringsroboten Vera.Foto: Pressbild från Stafory.

Den ryska startupen Stafory har utvecklat en robot vid namn Vera som hjälper företag att ta hand om jobbansökningar. Nu har den svenska möbeljätten Ikea valt att anlita Vera i ett pilotprojekt i Ryssland, rapporterar Washington Post

”Det initiala urvalet är ofta ett väldigt omfattande arbete som kräver betydande tidsresurser från våra hr-specialister. Det var vad som drev fram idén att använda Robot Vera”, säger Daniela Rogosic, pressansvarig på Ikea-koncernen, till tidningen.

Med hjälp av maskininlärning och artificiell Intelligens, AI, klarar roboten av att hantera uppemot 1500 anställningsintervjuer på en dag.

Under hösten 2017 blev en del jobbsökande till Ikeas varuhus i Moskva först intervjuade av en robot, antingen på telefon eller genom en videochatt. 

Läs mer: Svenska roboten Amelia fixar dina bankärenden  

De allra mest lovande kandidaterna rekommenderades senare vidare av Vera till mänskliga rekryterare, som tog det slutgiltiga beslutet.

”Varje år får vi in tusentals cv:n från människor som vill jobba för Ikea i Ryssland”, säger Daniela Rogosic på Ikea, till Washington Post.

Roboten har skapats av Alexei Kostarev som menar att den är mest effektiv för massrekryteringar av enklare jobb inom försäljning eller byggarbete. Han betonar dock att värdet av mänskliga rekryterare fortfarande består, särskilt för mer kvalificerade tjänster. 

Läs mer: De har framtidens jobb – att träna företagens nya robotassistenter 

I nuläget anlitas roboten av några hundra företag, verksamma inom alltifrån bankväsendet, handeln till distributionssektorn. Förutom Ikea handlar det till exempel om stora globala koncerner som Pepsi och L'Oreal.

Vera klarar i dagsläget av att konversera på både ryska och engelska.

”Vi ville skapa något som fungerade som Uber fast för rekrytering, men i stället för att ringa en bil, kan ett företag ringa en hel pool av människor som söker jobb”, säger Alexei Kostarev till Washington Post.

Läs mer: AI-experten Nell Watson: Din framtida chef kan vara en robot 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera