Hoppa till innehållet

Så mycket tjänar svenskarna på Airbnb

Att hyra ut lägenheten via Airbnb blir allt vanligare. Även i Sverige ökar uthyrningen, Di Digital har tagit del av färska siffror för svenska storstäderna som visar vad den som hyr ut kan tjäna ihop på sin lya.

Airbnb:s medgrundare och vd Brian Chesky.
Airbnb:s medgrundare och vd Brian Chesky.Foto: Eric Risberg

Uthyrningsplattformen Airbnb har under de senaste åren tagit sig in på allt fler europeiska marknader och i allt fler städer. 

Men företaget har också stött på motstånd eftersom tjänsten jämförts med hotellverksamhet. Nyligen förbjöds uthyrning via Airbnb i turisttäta Palma på Mallorca. 

Läs mer: Skatteverkets nota för Airbnb-fuskarna: 15 miljoner kronor 

Sedan tidigare har Amsterdam och Paris begränsat antalet dagar man kan hyra ut lägenheter och även på företagets hemmaplan i USA finns sådana restriktioner.

I Sverige väljer allt fler att hyra ut via Airbnb. Enligt en ny undersökning av organisationen Hyresgästföreningen uppgår antalet lägenheter som hyrts ut en eller flera gånger via Airbnb sedan starten 2010 till 12 700 i Stockholm, 5500 i Göteborg och 2705 i Malmö. 

Läs mer: Så ska Airbnb locka en miljard gäster om tio år

Det är 2,63 procent av det sammanlagda lägenhetsbeståndet i Stockholm, 1,96 i Göteborg och 1,67 i Malmö.

Enligt rapporten är Airbnb nu etablerat i Sveriges tre största städer. I juni i år var 2600 lägenheter i Stockholm upplagda för uthyrning via Airbnb, i Göteborg var det 1330 stycken och i Malmö 780. I procent av det totala bostadsbeståndet är det 0,54 procent för Stockholm och 0,48 procent för Göteborg och Malmö.

Läs mer: Airbnb växer snabbt i Sverige — men skattar inte 

Det går att göra en hel del pengar på sin lägenhet, om man har rätt att hyra ut den. Snittintäkten per dag i Stockholm är 1100 kronor, 998 kronor i Göteborg och 711 kronor i Malmö. 

Det är inte heller ovanligt med professionella värdar, alltså värdar som hyr ut fler än ett objekt. I Stockholm utgör de 16 procent, i Göteborg är siffran 15 procent och i Malmö är den uppe i hela 21 procent.

Men korttidsuthyrningen i Sverige ligger enligt rapporten på en jämförelsevis låg nivå när man tittat på andra städer i Europa. Något som har med ägandeformen i Sverige att göra enligt rapportens författare Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgästföreningen.

”Sveriges tre största städer domineras av hyres- och bostadsrätt. Det är upplåtelseformer som syftar till att den som står på kontraktet ska bo där. Dessutom måste du be om tillstånd att få hyra ut, och bor du i hyresrätt är det sannolikt att du får nej på din förfrågan. En majoritet av bostadsrättsföreningarna är också negativt inställda har det visat sig i enkäter”, säger han.

I många andra europeiska städer där uthyrning via Airbnb blivit ett hett ämne är det vanligare med ägarlägenheter. Den formen av upplåtande innebär att innehavaren kan äga flera lägenheter och hyra ut obegränsat, något som leder till att fler lägenheter också hyrs ut via Airbnb enligt Martin Hofverberg.

”Städer som Barcelona försöker med olika lokala regleringar, inspektörer, böter och licenskrav att minska korttidsuthyrningens genomslag. Men uthyrningarna ökar ändå”, säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera