Hoppa till innehållet

"Samarbeten livsavgörande för Spotify"


Både Telia och Spotify blir starkare tillsammans. För Spotify kan utökade samarbeten vara ett viktigt drag när Apple Music snart slår ned på marknaden.

Foto: Joey Abrait

För två år sedan valdes Spotifygrundaren Martin Lorentzon in i Telia Soneras styrelse. Det verkar ha blivit början på en kärleksaffär mellan de två bolagen. Matchingen är enkel att se redan vid en första anblick:

  • Spotify behöver växa rejält för att nå stordriftsfördelar. Inte minst nu när Apple, med en krigskassa på smått ofattbara 1630 miljarder kronor, kastar sig in på marknaden. 
  • Telia Sonera dras med operatörsmarknadens stora utmaning: Priset på datatrafik pressas nedåt och allt mer pengar går istället till så kallade OTT-tjänster (over-the-top) som Facebook och Spotify. 

Läs mer: Telia köper in sig i Spotify

Telia ger Spotify en direkt kanal till hundratals miljoner mobilanvändare.

Tillsammans blir de båda starkare där de i dag är svaga. För Spotify är Teliaaffären ett rimligt svar på Apples lansering av Apple Music. Telia Sonera är, om än inte Apple-stort, så i alla fall ett stort bolag. Via sina intressebolag är Telia Sonera en av de största mobiloperatörerna i Norden och Baltikum men också i Ryssland och Turkiet. Daniel Ek gav själv en vink om vad som skulle hända i en DN-intervju häromveckan:

“Vi vill nå ut med vår plattform. Det enda fallet där vi skulle vara intresserad av att sälja företaget är om någon skulle erbjuda möjligheten till en större plattform”.  

Telia och Spotify samarbetar redan sedan fem år tillbaka. En trolig följd av affären är att Telia och Spotify i ännu högre utsträckning än kommer att sälja sina tjänster i paketlösningar. Telia ger Spotify en direkt kanal till hundratals miljoner mobilanvändare. Det kan användas av Spotify för att höja tillväxten av betalande, eller i alla fall via Teliaabonnemang betalande, användare avsevärt. Den typen av samarbeten kan vara ett livsavgörande drag för Spotify. Men trots det är det svårt att se att det skulle räcka för att behålla förstaplatsen på marknaden när Apple Music snart rullas ut. 

Det är lätt att konstatera att Telias varumärke vinner betydligt mer på att förknippas med Spotifys än vice versa.

Läs mer: Apples storlek kan krossa Spotify

Telia då? Till att börja med är det lätt att konstatera att Telias varumärke vinner betydligt mer på att förknippas med Spotifys än vice versa. Genom att baka in Spotifykonton i sina abonnemang får Telia också ett viktigt vapen för att värva nya kunder utan att ge sig in i priskrig med konkurrenterna. Telias vd Johan Dennelind har sedan han tog över för två år sedan satsat på närmarknaderna som Norge, Danmark och Sverige. Med Spotify i portföljen får Telia en starkare ställning i Norden där musiktjänsten har extremt många användare. 

En lite lustig konsekvens av affären är att en halv miljon svenskar, via sina Teliaaktier, nu blivit indirekta delägare i Spotify. Liksom svenska staten som nu (med lite god vilja) kan lista ett av internetindustrins hetaste bolag bredvid SJ och Systembolaget.  

Läs mer: Poddar och video i "nya" Spotify

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera