För två år sedan valdes Spotifygrundaren Martin Lorentzon in i Telia Soneras styrelse. Det verkar ha blivit början på en kärleksaffär mellan de två bolagen. Matchingen är enkel att se redan vid en första anblick:
- Spotify behöver växa rejält för att nå stordriftsfördelar. Inte minst nu när Apple, med en krigskassa på smått ofattbara 1630 miljarder kronor, kastar sig in på marknaden.
- Telia Sonera dras med operatörsmarknadens stora utmaning: Priset på datatrafik pressas nedåt och allt mer pengar går istället till så kallade OTT-tjänster (over-the-top) som Facebook och Spotify.
Läs mer: Telia köper in sig i Spotify
Telia ger Spotify en direkt kanal till hundratals miljoner mobilanvändare.
Tillsammans blir de båda starkare där de i dag är svaga. För Spotify är Teliaaffären ett rimligt svar på Apples lansering av Apple Music. Telia Sonera är, om än inte Apple-stort, så i alla fall ett stort bolag. Via sina intressebolag är Telia Sonera en av de största mobiloperatörerna i Norden och Baltikum men också i Ryssland och Turkiet. Daniel Ek gav själv en vink om vad som skulle hända i en DN-intervju häromveckan:
“Vi vill nå ut med vår plattform. Det enda fallet där vi skulle vara intresserad av att sälja företaget är om någon skulle erbjuda möjligheten till en större plattform”.
Telia och Spotify samarbetar redan sedan fem år tillbaka. En trolig följd av affären är att Telia och Spotify i ännu högre utsträckning än kommer att sälja sina tjänster i paketlösningar. Telia ger Spotify en direkt kanal till hundratals miljoner mobilanvändare. Det kan användas av Spotify för att höja tillväxten av betalande, eller i alla fall via Teliaabonnemang betalande, användare avsevärt. Den typen av samarbeten kan vara ett livsavgörande drag för Spotify. Men trots det är det svårt att se att det skulle räcka för att behålla förstaplatsen på marknaden när Apple Music snart rullas ut.
Det är lätt att konstatera att Telias varumärke vinner betydligt mer på att förknippas med Spotifys än vice versa.
Läs mer: Apples storlek kan krossa Spotify
Telia då? Till att börja med är det lätt att konstatera att Telias varumärke vinner betydligt mer på att förknippas med Spotifys än vice versa. Genom att baka in Spotifykonton i sina abonnemang får Telia också ett viktigt vapen för att värva nya kunder utan att ge sig in i priskrig med konkurrenterna. Telias vd Johan Dennelind har sedan han tog över för två år sedan satsat på närmarknaderna som Norge, Danmark och Sverige. Med Spotify i portföljen får Telia en starkare ställning i Norden där musiktjänsten har extremt många användare.
En lite lustig konsekvens av affären är att en halv miljon svenskar, via sina Teliaaktier, nu blivit indirekta delägare i Spotify. Liksom svenska staten som nu (med lite god vilja) kan lista ett av internetindustrins hetaste bolag bredvid SJ och Systembolaget.