Hoppa till innehållet

Spotify kontrar miljardstämning om fejkade streams

För ett halvår sedan stämde Sosa Entertainment Spotify på en miljard dollar. Nu vänder Spotify på steken och stämmer hiphop-förläggaren för att ha skapat fejkade konton och fejkade streams. Marknaden gör tummen upp och aktien stiger. 

Daniel Ek, vd för Spotify.
Daniel Ek, vd för Spotify.Foto: David Paul Morris

I november 2019 rapporterade Di Digital att hiphop-förläggaren Sosa Entertainment i USA, med dess 20-årige grundare Jake Noch, stämt Spotify på över en miljard dollar. Anklagelserna handlade om att Spotify hävdat att deras strömningar varit ”falska”, sedan raderat deras låtar från plattformen och inte betalat för musiken.

Spotify anklagades då för felaktigheter på flera punkter. Det handlade till exempel om att Sosa inte ska ha fått fullt betalt för sin musik, i form av royalties, för över 550 miljoner strömningar på plattformen.

I stämningen stod det att Spotify ”utan förvarning” har börjat radera de berörda låtarna med start i maj 2017. 

Tidigare var Sosa en medlem av Merlin, ett organisation bestående av många olika indie-skivbolag. Men de ska ha kastats ut från organisationen på grund av Spotifys anklagelser, skriver de i stämningsansökan. 

Nu vänder Spotify på steken och stämmer Sosa Entertainment tillbaka i det som i USA kallas en ”countersuit”. I en stämningsansökan, som lämnats in under måndagen, hävdar Spotify att Jake Noch ”utformat ett system för att på konstgjord väg generera hundratals miljoner falska streams” för att ”manipulera Spotifys system och plocka ut oförtjäna royalties på bekostnad av hårt arbetande artister och låtskrivare”, enligt tidningen Billboard.

Di Digital har fått uppgifterna bekräftade av en källa med god insyn. Di Digital har även varit i kontakt med Spotify som avböjer kommentar. 

Spotifys aktie steg under tisdagen med drygt 8,4 procent till 175 dollar, på en stigande börs. Följ kursen här. Enligt en analytiker som Di Digital talat med, men som inte vill bli citerad, tolkas Spotifys stämningsansökan som ett styrketecken, som ökar streamingjättens chanser att gå segrande ur den långvariga tvisten. 

Stämningsansökan bygger enligt Billboard bland annat på skärmdumpar av meddelanden som uppges ha skickats mellan Jake Noch och en ”bot farm”, och diagram som visar att antalet streams på Sosas musik går från noll till hundratusentals på några dagar. Den hävdar även att Jake Noch använde botar för att skapa miljontals falska konton och ändrade namnen på låtar i hans katalog för att få dem att likna de för etablerade hitlåtar, som XXXTentacions ”SAD!” och DJ Snakes ”Taki Taki.”

Jake Noch, som är vd för Sosa och Pro Music Rights, och flera andra musikbolag, har även stämt en rad andra streamingbolag som Apple, Google, Youtube, Amazon, Soundcloud, Pandora, Deezer, Iheartradio, med flera. 

Läs mer: Känd komiker väljer Spotify som exklusiv poddplattform

Av stämningen framgår att Spotify märkte av fejkade streams från Jake Noch konto redan i mars 2016. Sedan dess har parterna lekt katt och råtta. Jake Noch uppges bland annat ha bytt distributörer och andrat namn på en del av sina bolag.

I stämningsansökan kräver Spotify ersättning för bedrägerier, bedrägligt döljande, kontraktsbrott, gottgörelse, orättvis berikning och vilseledande affärsmetoder. 

”Detta var en av de mest oerhörda, bedrägliga streamingverksamheterna från en enskild rättighetsinnehavare som Spotify varit tvungen att ta itu med i hela företagets historia”, står det i stämningsansökan.

Debatten om fejkade lyssningar på Spotify har fått streamingjätten att tala klarspråk de senaste månaderna. I februari i år uppgav Jenny Hermanson, Nordenchef för Spotify, för Di Digital att ”mindre än en procent” av Spotifys streams var manipulerade under fjärde kvartalet 2019.

Läs mer: Spotify om fusket med fejkade lyssningar: ”Mindre än en procent”

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera