Hoppa till innehållet

Svensk-brittiska elbilen lovar leverans 2020

Den skånska elbilstillverkaren Uniti har tidigare skruvat ned sina mål och flyttat produktionen utomlands. Nu meddelar bolaget att de första leveranserna till kunder i Sverige och Storbritannien kommer att ske nästa sommar.

Lewis Horne, vd på Uniti och en prototyp av bolagets modell Uniti One.
Lewis Horne, vd på Uniti och en prototyp av bolagets modell Uniti One.Foto: Karin Olander (Di).

Det svenska bolaget Uniti, som sedan 2015 haft en ambition om att börja tillverka små elbilar, tog för ungefär ett år sedan ett beslut om att flytta hela sin tillverkning till Storbritannien.

Frågan har sedan dess varit när produktionen inleds, och hur stora volymerna ska bli. Bolaget har tidigare skruvat ned ett mål om att framställa 5 000-10 000 elbilar vid slutet av 2019.

Nu meddelar Uniti att de första leveranserna till kunder i Sverige och Storbritannien kommer att ske i mitten av 2020.

Priset för modellen Uniti One, som har plats för tre personer, kommer att vara 168 000 kronor efter miljöbonus. 

Om kunden vill ha en Uniti-bil med ett bättre batteri, som har en räckvidd på 30 mil i stället för 15 mil, kostar fordonet 199 000 kronor med bonusen.

Det har även funnits frågetecken kring finansieringen av bolaget. I början av året tog Uniti in knappt 17 miljoner kronor från 2 000 privata investerare genom så kallad crowdfunding.

I maj i år hade 3 000 kunder förbokat en bil hos bolaget. Värdet på beställningarna ska uppgå till mer än 700 miljoner kronor, enligt vad Uniti själva uppgett.

Jämförelsevis ska marknadsledaren Teslas nya Model 3 kosta runt 420 000 kronor, i sitt grundutförande, men den har plats för fler passagerare och har en räckvidd på 35 mil.

Fotnot: Uniti uppgav först att modellen med längre batteriräckvidd skulle kosta 299 000 kronor. Det var felaktig information från bolaget.

Läs mer: Svenska Uniti bygger sin eldrivna citybil i England – Sverige får vänta 

Läs mer: Skånska elbilsbolaget tar in miljoner – siktar på lansering 2020 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera