Digitaliseringen skakar om tillvaron för de svenska storbankerna, som från att ha varit herre på täppan plötsligt utmanas av uppstickare som Klarna (NTL) och Izettle (NTL). Men istället för att springa från hotet har bankerna valt att sträcka ut en hand till fintech-uppstickarna.
Bara i år har Swedbank, med sin nya vd Birgitte Bonnesen i spetsen, påbörjat fyra nya samarbeten varav två är med svenskgrundade fintechbolag. Det handlar om den Göteborgsbaserade jämförelsesajten Mina Tjänster (NTL) och den sociala aktieappen Sprinklebit (NTL).
”Båda produkterna är sådana som verkligen underlättar för människor och som våra kunder tycker är kul. Utmaningen för oss är att vi måste välja saker och samarbeta med bolag som vi kan lite på. Vi har inte råd att erodera vårt varumärke”, säger Birgitte Bonnesen.
Swedbank har en uttalad strategi att öka takten då det kommer till investeringar och samarbeten med fintechbolag. Enligt Birgitte Bonnesen handlar det bland annat om en vilja att bredda sitt utbud mot bankens kunder.
Till skillnad från betalbolaget Klarnas vd, Sebastian Siemiatkowski, som har argumenterat för att aktörer bör koncentrera sig på en sak och göra den riktigt bra på global nivå, anser Birgitte Bonnesen att Swedbank ska vara bredare.
”Jag tror inte att fokus och bredd är två affärsmodeller som utesluter varandra utan istället tror jag att de kompletterar varandra. Vi distribuerar våra tjänster i alla kanaler, även bankkontor. I dag kräver många av våra tjänster fysiskt rådgivning, men det behovet kommer minska i och med artificiell intelligens”, säger Birgitte Bonnesen.
Läs även: Swedbank köper betalbolaget Payex i möjlig miljardaffär
Att stänga kontorsverksamheten har man dock inga planer på. Birgitte Bonnesen tar upp Amazon som ett exempel där det fysiska fortfarande är viktigt. E-handelsjätten har visat det med förvärvet av Whole Foods och genom att öppna egna fysiska butiker. På samma sätt kommer de fysiska bankerna, vars tillgänglighet successivt minskat de senaste decennierna, inte att försvinna. I alla fall inte Swedbanks.
Bankernas investering i artificiell intelligens syns kanske mest utåt i deras AI-medarbetare. SEB har Aida (tidigare Amelia), Nordea har Liv och Swedbank har AI-botten Nina.
”Nina är fantastisk. Hon får nästan 50 000 frågor i månaden och kan svara på 85 procent av dem”, säger Birgitte Bonnesen.
Läs även: Därför vill vi ha kvinnliga AI-betjänter
Om det finns kunder som ännu inte är helt övertygade om chatbottarnas överlägsenhet när det kommer till kundtjänst så är det inget som Birgitte Bonnesen tror blir långvarigt.
”Nina möter en helt annan generation. Hon är ju en chattfunktion men det kommer gå över till inloggat läge och röststyrt, säger Birgitte Bonnesen.
Men det är bakom kulisserna som hon tror att AI kommer att göra störst skillnad.
”Det jag verkligen ser fram emot är när man har robotiserat och automatiserat back-end med maskininlärning som gör det snabbare och mer individanpassat. Det kommer att revolutionera allt.”