Hoppa till innehållet

Swedbanks vd: ”AI kommer att revolutionera allt”

Swedbank höjer insatsen när det gäller digital utveckling och artificiell intelligens är ett av fokusområdena. ”Det kommer att revolutionera allt”, säger vd:n Birgitte Bonnesen.

Swedbanks vd Birgitte Bonnesen ser AI som ett av de intressantaste områdena för framtidens fintech.
Swedbanks vd Birgitte Bonnesen ser AI som ett av de intressantaste områdena för framtidens fintech.Foto: Evelina Carborn.

Digitaliseringen skakar om tillvaron för de svenska storbankerna, som från att ha varit herre på täppan plötsligt utmanas av uppstickare som Klarna (NTL) och Izettle (NTL). Men istället för att springa från hotet har bankerna valt att sträcka ut en hand till fintech-uppstickarna.

Bara i år har Swedbank, med sin nya vd Birgitte Bonnesen i spetsen, påbörjat fyra nya samarbeten varav två är med svenskgrundade fintechbolag. Det handlar om den Göteborgsbaserade jämförelsesajten Mina Tjänster (NTL) och den sociala aktieappen Sprinklebit (NTL).

”Båda produkterna är sådana som verkligen underlättar för människor och som våra kunder tycker är kul. Utmaningen för oss är att vi måste välja saker och samarbeta med bolag som vi kan lite på. Vi har inte råd att erodera vårt varumärke”, säger Birgitte Bonnesen.

Swedbank har en uttalad strategi att öka takten då det kommer till investeringar och samarbeten med fintechbolag. Enligt Birgitte Bonnesen handlar det bland annat om en vilja att bredda sitt utbud mot bankens kunder. 

Till skillnad från betalbolaget Klarnas vd, Sebastian Siemiatkowski, som har argumenterat för att aktörer bör koncentrera sig på en sak och göra den riktigt bra på global nivå, anser Birgitte Bonnesen att Swedbank ska vara bredare.  

”Jag tror inte att fokus och bredd är två affärsmodeller som utesluter varandra utan istället tror jag att de kompletterar varandra. Vi distribuerar våra tjänster i alla kanaler, även bankkontor. I dag kräver många av våra tjänster fysiskt rådgivning, men det behovet kommer minska i och med artificiell intelligens”, säger Birgitte Bonnesen. 

Läs även: Swedbank köper betalbolaget Payex i möjlig miljardaffär 

Att stänga kontorsverksamheten har man dock inga planer på. Birgitte Bonnesen tar upp Amazon som ett exempel där det fysiska fortfarande är viktigt. E-handelsjätten har visat det med förvärvet av Whole Foods och genom att öppna egna fysiska butiker. På samma sätt kommer de fysiska bankerna, vars tillgänglighet successivt minskat de senaste decennierna, inte att försvinna. I alla fall inte Swedbanks.

Bankernas investering i artificiell intelligens syns kanske mest utåt i deras AI-medarbetare. SEB har Aida (tidigare Amelia), Nordea har Liv och Swedbank har AI-botten Nina.

”Nina är fantastisk. Hon får nästan 50 000 frågor i månaden och kan svara på 85 procent av dem”, säger Birgitte Bonnesen. 

Läs även: Därför vill vi ha kvinnliga AI-betjänter 

Om det finns kunder som ännu inte är helt övertygade om chatbottarnas överlägsenhet när det kommer till kundtjänst så är det inget som Birgitte Bonnesen tror blir långvarigt. 

”Nina möter en helt annan generation. Hon är ju en chattfunktion men det kommer gå över till inloggat läge och röststyrt, säger Birgitte Bonnesen. 

Men det är bakom kulisserna som hon tror att AI kommer att göra störst skillnad.

”Det jag verkligen ser fram emot är när man har robotiserat och automatiserat back-end med maskininlärning som gör det snabbare och mer individanpassat. Det kommer att revolutionera allt.”

Läs även: Ex-banktopp dissar startupbolagens banksamarbeten 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera