Hoppa till innehållet

Swedbanks första fintechinvestering går till Göteborg

Swedbank gör sin första fintech-investering i Göteborgsbolaget Mina Tjänster. Samarbetet innebär att startupbolagets tjänst blir tillgänglig på alla bankens digitala kanaler.

Mina Tjänsters medgrundare Jonas Karles och Joakim Sjöblom med Swedbanks Emma Heimonen, ansvarig för bankens digitala innovation.
Mina Tjänsters medgrundare Jonas Karles och Joakim Sjöblom med Swedbanks Emma Heimonen, ansvarig för bankens digitala innovation.Foto: Swedbank.
Foto: Swedbank.

Fintech är en av tech-Sveriges hetaste områden just nu med miljardbolag som Klarna och Izettle i spetsen. Bara under 2016 investerades drygt 1 miljard kronor i svenska fintechbolag, enligt en genomgång av Nordic Tech List

De svenska bankerna har dock varit försiktiga med att investera i sektorn, och istället fokuserat på samarbeten. Ett undantag är SEB som under fjolåret var delaktig i sparappen Tinks finanisieringsrunda på 85 miljoner kronor och som flaggar för nya invsteringar i sektorn via sin inevsteringsarm SEB Ventures.

Nu har Swedbank dock gjort sin första investering i ett fintechbolag. Det handlar om det lilla Göteborgsbolaget Mina Tjänster (NTL) som nu tar in 15 miljoner kronor.

”Vi ser inte själva investeringen som så viktig utan för oss handlar det om att hitta samarbeten som kan skapa värde för Swedbanks kunder. Den här tjänsten hjälper personer att få bättre kontroll över sin ekonomi och det ligger helt i linje med våra värderingar”, säger Emma Heimonen, ansvarig för digital innovation på Swedbank. 

Läs även: Swedbank lanserar ett eget ”Shareville” 

Mina Tjänster hjälper användare att optimera pris och innehåll för abonnemangstjänster som telefoni, el och försäkring. Tjänsten tar även ansvar för att avsluta de abonnemangstjänster som användaren inte längre vill ha. 

Bolaget tjänar pengar på att marknadsföra nya abonnemang till kunderna utifrån vilka tjänster de använder i dag. Om man exempelvis har ett Netflix-konto skulle man kunna bli föreslagen ett abonnemang på HBO Nordic. 

Mina Tjänster grundades 2015 av Joakim Sjöblom, Jonas Karles och Marcus Lönnberg och har tidigare tagit in 2 Mkr från bland andra Almi företagspartner och Skaraborg Invest. Även grundaren till jämförelsesajten Prisjakt, Jonas Bonde, gick tidigare i år in som delägare. 

Läs även: Prisjakt-grundare blir delägare i Mina Tjänster 

Sedan starten har Mina Tjänster lockat till sig 60 000 användare och enligt bolaget själva  sparade man 15 miljoner kronor åt sina användare i fjol.

Samarbetet med Swedbank innebär att Mina Tjänster kommer att bli tillgängligt för bankens privatkunder i bankens alla digitala kanaler. Därmed kommer Mina Tjänster ha möjligheten att nå fyra miljoner potentiella användare.

Swedbank är inte den första banken som Mina Tjänster arbetat tillsammans med. Startupbolaget har under vintern suttit i Nordeas acceleratorprogram i Stockholm. 

Läs även: Betalo tecknar avtal med Nordea 

Bolaget kommer även fortsättningsvis att ha sitt huvudkontor i Göteborg men har även ett par platser på fintechhubben i Stockholm.

”Det finns en underdog-position i Göteborg, speciellt inom fintech. Vi vill gärna vara med i den transformationen som sker där just nu och vi tror det är en fördel för oss att sitta där”, säger Jonas Karles.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera