Hoppa till innehållet

Ex-banktopp dissar startupbolagens banksamarbeten

Allt fler storbanker väljer att samarbeta med nystartade fintechbolag. Men i förlängningen kan vänskapsbanden äventyra nytänkandet i branschen, menar GP Bullhounds Ann Grevelius under konferensen Di Fintech.

Ann Grevelius är partner på GP Bullhound och medgrundare av robotrådgivaren Opti.
Ann Grevelius är partner på GP Bullhound och medgrundare av robotrådgivaren Opti.Foto: Jonas Eng.

På Dagen industris fintechevent Di Fintech minglar anställda från storbanker med representanter för den snabbväxande svenska fintechsektorn. I dag samarbetar allt fler storbanker med så kallade startupbolag, vilket redan satt spår i hur konsumenterna tar del av olika tjänster. Ett exempel på det är sparappen Tink, som integrerades i SEB:s app sedan bolaget tagit emot en investering på över 80 miljoner kronor av banken tillsammans med investmentbolaget Creades

Ett annat exempel på det är Mina Tjänster som Swedbank gjorde sin första fintechinvestering i tidigare i år.

Under konferensen, som äger rum på på Grand Hotel i Stockholm, passar dock Ann Grevelius, före detta SEB-topp och numera partner på investeraren GP Bullhound, på att ge dessa samarbeten en känga. Hon är själv medgrundare av robotrådgivaren Opti. 

”Vi har valt att inte ta in någon finansiell investerare. Om man gör det finns det en risk att man förlorar sitt oberoende”, säger hon. 

Ann Grevelius sitter som rådgivare i ett antal styrelser och räknas som en av Sveriges fintech-tungviktare, speciellt när det gäller just robotrådgivare. Förutom att vara medgrundare till Opti är hon även rådgivare till bolånerådgivaren Bofink. 

Vi har valt att inte ta in någon finansiell investerare. Om man gör det finns det en risk att man förlorar sitt oberoende.

Under Di Fintech medverkade hon i en panel som diskuterade framtidens fintech-investeringar, tillsammans med Industrifondens Sofia Ericsson Holm och NFT Ventures Sven Estwall. 

Foto: Jonas Eng.

Från vänster: Moderatorn Jonas Leijonhuvud frågar ut GP Bullhounds Ann Grevelius, NFT Ventures Sven Estwall och Industrifondens Sofia Ericsson Holm. Foto: Jonas Eng.

”Vi kommer att se mer av allt; uppköp, investeringar och samarbeten. Men de små unika spelarna som kommer att utmana jättarna kommer nog inte dyka upp i den här typen av samarbeten”, säger Ann Grevelius och fortsätter:

”Samarbetstrenden är lite cosy, men Spotify hade inte blivit vad det är i dag om det bara varit ett skivbolag.”

Läs även: Fintech – en magnet för investerare 

Investeringar från riskkapitalbolag och storbanker i fintechsektorn har ökat de senaste två åren. Det senaste halvåret har 4,8 miljarder kronor investerats i svenska fintechbolag, enligt databasen Nordic tech list. En av de pådrivande krafterna bakom detta är data, anser Sofia Ericsson Holm.

”Tillgången på data driver på och kommer kunna konverteras till starkare kundrelationer. Men bankerna kommer att behöva byta hela sina blodomlopp på en och samma gång för att bli betydande techbolag framöver”, säger hon.

De små unika spelarna som kommer att utmana jättarna kommer nog inte dyka upp i den här typen av samarbeten.

Utöver data är artificiell intelligens, AI, en av de heta investeringstrender som pekas ut.  Paneldeltagarna förutspår även att vi kommer att se en förflyttning från konsumentprodukter framöver. 

”Det har varit mycket fokus på konsumentprodukter hittills men vi kommer att se ett ökat intresse för business to business och även business to bank. Det kommer bli intressant att investera inom”, säger Sofia Ericsson Holm som får medhåll från NFT Ventures Sven Estwall. 

Läs mer: ”Ingen bank tycker att robotrådgivare är en bra idé”
Foto:
”Robotrådgivare kommer att pressa lönsamheten som på många ställen varit väldigt god, väldigt länge”, säger Ann Grevelius i en intervju med Di Digital.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera