Annons

”Teslas lastbilssatsning är värd mer än ännu en sportbil”

Mimi Billing är reporter på Di Digital.
Mimi Billing är reporter på Di Digital. Foto: Di
På fredagen visade Tesla upp sin nya eldrivna lastbil samt bolagets snabbaste sportbil någonsin. Det är däremot inte sportbilen som kommer att bli betydande för Teslas framtid, spår Di Digitals Mimi Billing.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Förväntningarna var höga inför uppvisningen av Teslas nya ellastbil på fredagsmorgonen. Vad de flesta av oss inte räknade med att Tesla dessutom skulle visa upp ytterligare ett fordon – en sportbil i det dyrare segmentet. 

Många bedömare beskriver Teslas beslut att släppa en ny sportbil som ett smart beslut. Det kanske stämmer men det är däremot ingenting emot vad lastbilssegmentet kan betyda för bilbolaget.

Läs även: Teslas stora överraskning – en ny sportbil

Tesla har fram till nu vänt sig till privatpersoner med mer kapital än en vanlig Svensson, och trots att de släppt den ”billigare” Model 3 så är fordonet knappast tillgänglig för de många. 

Nu har man släppt en ny sportbil, som enligt Elon Musk kommer att bli den snabbaste fabriksproducerade bilen någonsin, med en möjlighet att komma upp i 100 kilometer i timmen på 1,9 sekunder. Maxhastigheten ligger enligt vd:n på över 400 kilometer i timmen. Frågan är vilken nytta det ger på svenska vägar med en maxgräns på 120.

Att släppa en sportbil är kanske ett smart beslut men ingenting emot vad lastbilssegmentet kan betyda för Tesla

Med en prislapp på över 2 miljoner kronor kommer bilen inte att ägas av var varannan men kanske släpper man den som en påminnelse till sportbilsälskande - vi har inte glömt er. 

Visst är sportbilen sexigare men det är på den elektriska lastbilen som Teslas krut borde läggas. Och även om lastbilen behöver ett väldigt stort batteri för att kunna köra fullastad i 80 mil så är det inom industrin tekniken kan bli revolutionerande. 

Läs även: Här är Teslas nya lastbil – och pickup

Städerna Oslo och Stuttgart har redan gått i bräschen och förbjudit dieselfordon tillfälligt. Även Paris har förbjudit vissa dieselbilar i centrala delar av stan. Det är bara en tidsfråga till dess att detta sprider sig till andra metropoler. Men trots sådana förbud så behöver varor kunna nå konsumenterna. 

Samtidigt kommer, med stor säkerhet, batterierna i elfordon bli mindre och mer effektiva med tiden. 

Elon Musk har inga problem med att tänka stort. År 2025 hoppas han ha kunnat sätta människor på Mars. Att förändra industrin för lastbilar är bara ett litet steg i jämförelse, men ett som kan göra stor skillnad.

Läs även: Elon Musk: Mina skepp ska landa på Mars 2022

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer