Hoppa till innehållet

Tink fyller på kassan med en halv miljard – rullar ut i hela Europa

Tink säkrar drygt en halv miljard i nytt kapital när en amerikansk riskkapitaljätte blir ny storägare. Nu ska bolaget expandera till 20 europeiska länder på ett år: ”Vi vill bli motsvarigheten till Amazon Web Services”, säger medgrundaren Fredrik Hedberg.

Tinks grundare Fredrik Hedberg och Daniel Kjellén.
Tinks grundare Fredrik Hedberg och Daniel Kjellén.Foto: Emma-Sofia Olsson (Di)

Det svenska fintechbolaget Tinks värdering sköt i höjden i början av januari när delägaren Creades CRED A +4,30%Dagens utveckling skrev upp värdet på sina aktier efter en hemlig transaktion.

Nu kan Di Digital berätta att Tink har stängt en ny kapitalrunda på 56 miljoner euro, motsvarande 583 miljoner kronor, för att finansiera en omfattande expansion i Europa.

”Vi växer som tusan på alla håll och kanter. Det här är ett sätt för oss att ta tillvara på möjligheten och möta den efterfrågan som finns på vår produkt”, säger Fredrik Hedberg, medgrundare och teknikchef.

Bolagets värdering stiger därmed till ungefär 2,5 miljarder kronor, med de nya pengarna inräknade, enligt uppgifter till Di Digital som lämnats av personer med insyn i processen. 

Tink, som grundades av Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg under 2012, har gått från att ursprungligen vara en renodlad privatekonomiapp till att nu leverera teknik till banker.

Det är också denna omsvängning av verksamheten som fått bolagets egna intäkter att lyfta. Deras konsumentapp omsatte relativt blygsamma 23 Mkr under 2017, enligt det senaste bokslutet, men intäkterna i oktober i fjol hade stigit till 100 Mkr i årstakt.

”Vi fortsätter driva vår egen app. Men det är mjukvarudelen som fått vår omsättning att lyfta”, sa vd:n Daniel Kjellén vid tidpunkten.

Läs mer: Tinks vd: ”Om fem år finns inga personliga bankmän” 

Sedan drygt ett år tillbaka har Tink sålt sina tjänster till svenska kunder som SEB SEB A +0,77%Dagens utveckling, Nordea NDA SE +0,51%Dagens utveckling, Klarna, Nordnet, Collector Bank och SBAB. Utomlands finns redan stora aktörer som ABN Amro och BNP Paribas på kundlistan.

”Före slutet på 2019 vill vi finnas på 20 marknader. Vårt mål är att täcka hela Europa”, säger Fredrik Hedberg, och poängterar att Tink prioriterar tillväxt framför svarta siffror på sista raden.

För att klara av det ambitiösa målet ska Tink fördubbla sin personalstyrka till 300 personer under de närmsta tolv månaderna. 

”Vi ska bygga ut vår infrastruktur och vårt kommersiella team, för att ligga närmare kunderna och enklare kunna hjälpa utvecklare att bygga nya tjänster på vår plattform. Det kommer att bli en utmaning att växa så snabbt och vi är ödmjuka inför uppgiften”, säger Fredrik Hedberg.

Utöver huvudkontoret i Stockholm har Tink redan hunnit etablerat sig fysiskt i London, med planer på att inom en snar framtid slå upp portarna i ytterligare fyra internationella storstäder.

I samband med kapitalrundan bekräftar bolaget att deras plattform nu finns tillgänglig på 9 marknader. Det handlar om Belgien, Danmark, Finland, Norge, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och Österrike.

”Det finns internationella konkurrenter som säljer olika delar av vårt erbjudande. Men på Tinks plattform får kunderna tillgång till allting, i stället för att till exempel gå till fyra olika aktörer och sy ihop en lösning på egen hand”, säger Fredrik Hedberg.

I korthet hjälper Tink sina företagskunder, som alltså består av både storbanker och uppstickare på den finansiella marknaden, med två saker:

1. Att bygga den infrastruktur som krävs för att hämta data från andra håll och genomföra betalningar. 

2. Att utveckla tjänster som påminner om de man kan hitta i Tinks app. Det handlar om att kategorisera och analysera kundens utgifter, sparande och lån. Dessa visas upp för kunden i mobilen i form av en slags instrumentbräda. Ovan på det kommer de personliga råden – och en del relevanta erbjudanden.

Läs mer: Rekordförlust för Tink – men bankaffären växer: "Långt över förväntningarna" 

Ledande investerare i kapitalrundan på 583 miljoner är det New York-baserade riskkapitalbolaget Insight Venture Partners, som tidigare har varit delägare i internationella techsuccér som Delivery Hero och Twitter.

”Jag tror att de ser en fantastisk möjlighet att bygga nästa generations plattformsbolag inom finansiella tjänster tillsammans med oss. Vi vill bli vår industris motsvarighet till vad Amazon Web Services blivit på marknaden för molntjänster”, säger Fredrik Hedberg.

Även Nikolaj Storonskij, grundare av den brittiska bankutmanaren Revolut, och Nordeas tidigare vd Christian Clausen väljer nu att investera privata pengar i Tink.

Sedan tidigare har Tink tagit in närmare 200 Mkr i riskkapital från aktörer som Sunstone Capital, SEB, Nordea och ABN Amro – som nu väljer att fylla på med ytterligare pengar i bolaget.

Däremot deltar inte Sven Hagströmers börsnoterade investeringsbolag Creades i den nya rundan. Det innebär att de äger samma antal aktier sedan tidigare, men blir utspädda och minskar sin tidigare 12-procentiga ägarandel.

Läs mer: Digitala utmanaren får banktillstånd – men missar målet i Sverige 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera