Hoppa till innehållet

Tio svenska startups som gör staden smartare

Från AI till stadsodling. Spännvidden är stor bland bolagen som vill bygga den moderna staden. Här är tio av de just nu hetaste svenska startupbolagen. 

Urbanisationen i världen skapar stora behov, och möjligheter, för företag som effektiviserar städerna. Här Taipei med 2,5 miljoner invånare.
Urbanisationen i världen skapar stora behov, och möjligheter, för företag som effektiviserar städerna. Här Taipei med 2,5 miljoner invånare.Foto: Håkan Wike
The Train Brain vill ersätta tidtabellerna med AI.
The Train Brain vill ersätta tidtabellerna med AI.

The Train Brain (NTL)

Gör: The Train Brain har tagit fram ett AI-system som kan förutse följdförseningar i kollektivtrafiken. Tanken är att förpassa tidtabellerna till historien och i stället ersätta dem med en app som kan ange exakta avgångstider. SJ och Öresundstågen hör till bolagets första kunder. Nu arbetar bolaget med en lösning för busstrafik och hoppas helt kunna ersätta manuell trafikplanering. 

Grundades: 2016

Omsättning 2017: 2,9 Mkr. 

Finansiering: Bolaget har fått 500 000 kronor i bidrag från Vinnova.

Elsparkcyklarna från Voi har under sommaren dykt upp på Stockholms gator.
Elsparkcyklarna från Voi har under sommaren dykt upp på Stockholms gator.Foto: Banfa Jawla

Voi (NTL)

Gör: På den amerikanska västkusten har elscootrar varit riskkapitalisternas nya favorittrend. Små eldrivna sparkcyklar som kan hämtas och lämnas var som helst i staden har förändrat stadsbilden i San Francisco. Voi har tagit trenden till Stockholm. Eldrivna sparkcyklar, och även vanliga cyklar, kan på sikt förändra stadens pendlingsmönster rejält. 

Grundades: 2018

Omsättning 2017: Ej startat.

Finansiering: Har tagit in knappt 25,5 Mkr från bland annat Vostok New Ventures. 

Sensative har utvecklat smarta sensorer som kontrollerar till exempel ljus och temperatur i bostäder.
Sensative har utvecklat smarta sensorer som kontrollerar till exempel ljus och temperatur i bostäder.

Sensative (NTL)

Gör: Sensative har två huvudprodukter. Dels har de utvecklat en trådlös, magnetisk sensor som kan fästas på till exempel dörrar och fönster. Sensorerna kan känna av om ett fönster öppnas, kontrollera temperatur och ljus samt vattenläckage. Den andra produkten är en plattform för uppkopplade fastigheter där all information från olika sensorer samlas, och varifrån fastigheten också kan styras. 

Grundades: 2013

Omsättning 2017: 13,7 Mkr

Finansiering: Bolaget har tagit in 700 000 kronor i nyemissioner och är i övrigt självfinansierat. 

Yanzi köptes nyligen av ett amerikanskt bolag för en halv miljard kronor.
Yanzi köptes nyligen av ett amerikanskt bolag för en halv miljard kronor.

Yanzi Networks (NTL)

Gör: Yanzis har utvecklat uppkopplade sensorer som kan hjälpa till att sänka energikostnaderna i lokaler, användas för att hålla koll på temperatur, fuktighet och koldioxidnivåer, och effektivisera flöden och vanligt underhållsarbete som städning. Syftet är att sänka fastighetskostnaderna för företag. 

Grundades: 2009

Omsättning 2017: 20,9 Mkr

Finansiering: Bolagets första investerare var bland annat Sjätte AP-fonden. Tidigare i år köptes en majoritet av bolaget av amerikanska Pegasus för över 500 miljoner kronor.

Jonas Arvidsson, grundare av Parakey som satsar på digitala låstjänster.
Jonas Arvidsson, grundare av Parakey som satsar på digitala låstjänster.

Parakey (NTL)

Gör: Parakey erbjuder digitala låstjänster till företag. Bolagets tjänst består av en app och en box som installeras i anslutning till dörren. Lösningen gör att mobiltelefonen kan användas som nyckel. Bland kunderna finns Stena Fastigheter, Vasakronan och Balder.

Grundades: 2014

Omsättning 2017: 1 Mkr.

Finansiering: Har tagit in drygt 7 miljoner i extern finansiering. Bland investerarna finns Chalmers ventures och affärsängeln Johan Möller. 

Framtidens förråd? 24storgage har slagit sig in på lagermarknaden med digitala lösningar.
Framtidens förråd? 24storgage har slagit sig in på lagermarknaden med digitala lösningar.

24Storage (NTL)

Gör: 24Storage är en utmanare i den del av lagerbranschen som riktar sig mot privatpersoner. Bolaget har digitala lösningar för att registrera sig för lagerutrymme och för att nå sitt lagerutrymme. Den stora möjligheten för bolaget handlar dock inte om digitalisering utan om ökad urbanisering och högre kvadratmeterpriser i städerna. Detta kan till exempel leda till färre vinds- och källarförråd och mer externa lagerplatser i städerna. 

Grundades: 2014

Omsättning 2017: 130 Mkr. 

Finansiering: Bolaget har tagit in 240 miljoner kronor i extern finansiering. Bland investerarna finns Inbox Capital, Realm AB och affärsängeln Staffan Persson. 

Mapillary med grundaren Jan Erik Solem samlar in bilddata från gator.
Mapillary med grundaren Jan Erik Solem samlar in bilddata från gator.

Mapillary (NTL)

Gör: Mapillary beskrivs ofta som ett slags crowdsourcat Google Maps. Genom att samla in bilder från allmänheten och kunder i fordonssektorn vill bolaget bygga en öppen och alternativ karttjänst på webben. Bolagets kunder har tidigare främst varit bolag som vill utveckla GPS-system och gatubilder, men nu säljer man även kartdata till biltillverkare som utvecklar självkörande teknik. 

Grundades: 2013

Omsättning 2017: 8 Mkr. 

Finansiering: Har tagit in drygt 200 miljoner kronor i finansiering. Bland bolagets investerare finns riskkapitalbolagen Atomico och Sequoia, samt storbolagen Samsung och BMW.

Elfordon behöver laddas och Charge-Amps gör det snyggt.
Elfordon behöver laddas och Charge-Amps gör det snyggt.

Charge-Amps (NTL)

Gör: Charge-Amps har designat och tagit fram en laddare för eldrivna fordon. Bolaget är ett av flera som surfar på trenden av allt fler eldrivna fordon. En utbyggd infrastruktur för laddning av elfordon kommer att vara en nyckelkomponent i att byta ut dagens bensinbilar mot eldrivna fordon. 

Grundades: 2012.

Omsättning 2017: 19,3 Mkr

Finansiering: Bolaget har tagit in drygt 30 miljoner kronor i extern finansiering. Bland bolagets investerare finns bensinkedjan OK. 

Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee driver bolaget Grönska.
Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee driver bolaget Grönska.Foto: Jack Mikrut

Grönska (NTL)

Gör: Grönska har tagit fram ett koncept för vertikal stadsodling. Bolaget har en första anläggning söder om Stockholm där odling sker under LED-lampor. Bolagets odlingsenheter kan också placeras i butiker och på restauranger så att odlingen sker direkt på försäljningsstället.   

Grundades: 2015

Omsättning 2017: 44 000 kronor. 

Finansiering: Har tagit in 5 miljoner kronor från privatinvesterarna GLD Invest. 

Karmas grundarteam som kopplar samman restauranger med överbliven mat och hungriga konsumenter, tillsammans med representanter från tech-hubben Norrsken.
Karmas grundarteam som kopplar samman restauranger med överbliven mat och hungriga konsumenter, tillsammans med representanter från tech-hubben Norrsken.

Karma (NTL)

Gör: Karma är en digital plattform som hjälper bland annat restauranger och caféer att sälja överbliven mat. Genom bolagets app kan privatpersoner köpa mat till reducerat pris som restaurangerna annars skulle tvingas slänga. Bolaget skapar effektivare resursanvändning i städerna, ett viktigt tema för framtidens smarta stad. 

Grundades: 2015

Omsättning 2017: 1,3 Mkr.

Finansiering: Bolaget har sedan starten tagit in drygt 150 miljoner kronor i finansiering. Bland bolagets investerare finns Kinnevik, Electrolux, Bessmer Venture Partners, Stiftelsen Norrsken, Eequity och DHS Venture Parters. Dessutom har en lång rad välkända privatinvesterare investerat i bolaget. 

Läs även: Intresset för smarta städer fick EQT Ventures att ändra strategi

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera