Hoppa till innehållet

Trots tumulten: Svenska småsparare behåller Tesla-aktien

Börsen har rusat, analytiker har rasat och tillsynsmyndigheter har rört om i grytan. Men svenska småsparare stannar hos Tesla efter senaste tidens tumult kring en eventuell avnotering.

Teslas vd Elon Musk har planer på att avnotera Tesla i vad som kan bli en jätteaffär på motsvarande hundratals miljarder kronor.
Teslas vd Elon Musk har planer på att avnotera Tesla i vad som kan bli en jätteaffär på motsvarande hundratals miljarder kronor.

Det har gått lite drygt en vecka sedan chockbeskedet från Teslas vd Elon Musk: "Överväger avnotera Tesla vid 420 dollar. Finansiering säkrad", skrev han i en tweet.

Börsen reagerade starkt på det oväntade beskedet om planer på avnotering. Aktien rusade, handelsstoppades och fortsatte sedan rusningen innan börsen stängde. 

Läs mer: Musks utspel en miljardförlust för blankarna 

Trots tvivel från analytiker om finansieringen faktiskt var säkrad, Musk har en historia av lynnigt beteende på Twitter, stannar de svenska småspararna hos Tesla. 

Musks besked fick endast en liten del av aktieägarna hos de största nätmäklarna i Sverige, Avanza och Nordnet, att sälja sina innehav i elbilstillverkaren.

Den andra augusti fanns Tesla-aktien i 7146 porföljer hos Avanza. Den 13 augusti låg den siffran på 6850, endast drygt 300 aktieägare hos Avanza hade alltså sålt aktien efter beskedet om företagets planer på avnotering.

Hos Nordnet såg det liknande ut. Den första augusti var det 5600 nordiska kunder hos Nordnet som hade innehav i Tesla. Nu har 200 kunder sålt sina aktier i Tesla.

Många analytiker ifrågasatte Musks besked om att finansieringen skulle vara säkrad. Uttalandet väckte också den amerikanska tillsynsmyndigheten SEC:s uppmärksamhet 

Läs mer: Elon Musks twittrande synas av finansmyndighet 

Aktien har sedan beskedet trillat tillbaka till den ungefärliga nivå den låg på innan Musks Twitterrally. Teslas styrelse har bekräftat att planerna i någon mån är i rullning, om än i ett väldigt tidigt stadium.

Elon Musk har också tydliggjort finansieringsbiten något. Enligt vd:n är det Saudiarabiens investeringsfond som står bakom den finansiering som Musk anser behövas för att avnotera bolaget.

Saudierna ska sedan tidigare ha köpt omkring fem procent av aktierna i Tesla och har enligt Elon Musk vid flera tillfällemn föreslagit en avnotering av bolaget.

Vidare uppger Musk att investeringsfondens chef uttryckt sig positivt för att starta due dilligence-processen. Musk ska också vara i kontakt med storägarna om planerna.

Läs mer: Musk bekräftar: Saudierna finansierar Teslas avnotering 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera