Medan USA:s president Donald Trump hållit Twitter i rampljuset genom sina ständiga utspel, har affärerna i flera år gått sämre för det amerikanska bolaget som står bakom mikrobloggen.
Nu tycks dock Twitter ha hittat rätt recept för lönsamhet. För andra kvartalet i följd går bolaget med vinst och intäkterna slår dessutom Wall Street-analytikernas prognoser med god marginal.
Försäljningen för det första kvartalet 2018 uppgår till 665 miljoner dollar, knappt 5,7 miljarder kronor, vilket är nästan 10 procent bättre än förväntat.
Läs mer: Twitter visar sin första vinst någonsin
Framför allt är det tillväxten utanför USA som nu tar fart, enligt delårsrapporten, och växte med 53 procent på årsbasis. I jämförelse har intäkterna bara ökat med 2 procent på hemmaplan under samma period. Numera utgör den internationella försäljningen nästan hälften av Twitters totala intäkter.
Twitter har framför allt knutit till sig fler annonsörer på jättelika marknader som Kina och Japan. Bolagets finanschef Ned Segal menar att deras plattform garanterar bättre avkastning på investerade reklampengar än konkurrenterna.
”På Twitter betalar annonsörerna mindre för mer engagemang, och det driver dem att spendera mer pengar än någonsin tidigare på vår plattform”, säger Ned Segal till CNBC.
En annan snabbväxande affär för Twitter är rörlig reklam, då annonsörerna överger annonsering i linjära tv-kanaler. Under två kvartal i följd har tv-klipp genererat över hälften av Twitters totala annonsintäkter. Samtidigt fortsätter Twitter att minska sina försäljningskostnader och putsa marginalerna, trots att intäkterna per engagemang föll marginellt.
På sista raden överraskade Twitter därmed positivt och visade upp en vinst på 61 miljoner dollar, motsvarande knappt 522 miljoner kronor, vilket var klart högre än analytikernas genomsnittsprognos.
Läs mer: Twitter bränner en halv miljard på svenska Soundcloud
Den senaste tidens debatt om sociala medier och persondata, som dragits upp efter skandalen med Facebook och Cambridge Analytica, ser heller inte ut att ha spillt över på Twitter. Antalet månatliga användare, MAU, steg nämligen till 336 miljoner, vilket var helt i linje med förhandstipsen.
Därmed har Twitter drygat ut användarbasen med 3 procent på årsbasis, främst genom att locka till sig nya internationella besökare. På hemmaplan i USA har dock antalet månatligen aktiva användare minskat med 1 procent sedan första kvartalet 2017, vilket bör vara ett orosmoln för vd:n Jack Dorsey.
I övrigt pekar analytiker ut hårdare regleringar som det största hotet för Twitter. Bolaget erkände själva att EU:s nya dataskyddslag GDPR skulle kunna påverka användartillväxten "negativt".
Twitter har fortsatt en betydligt lägre tillväxttakt av nya användare än andra sociala medier – som Facebook, Instagram och Snapchat – men det har inte stört marknaden hittills. Bolagets aktie har nämligen stigit med 26 procent på USA-börsen sedan årsskiftet, räknat före onsdagens börsöppning, medan Wall Streets storbolagsindex S&P 500 backat med 1,5 procent under samma period.
Efter den starka rapporten steg Twitter först på börsen, men föll tillbaka 5 procent efter att vd:n Jack Dorsey skruvat ner intäktsprognosen för helåret i ett analytikersamtal. Han försäkrade dock att Twitter kommer att gå med vinst hela 2018.
”Vi står inför avsevärt tuffare jämförelsetal för andra halvan av 2018, när vi närmar oss årsdagen av det breda reformarbete som vi inledde på bolaget under andra halvan av 2017”, säger han, rapporterar CNBC.