Hoppa till innehållet

Twitter slår förväntningarna – men backar på börsen

Efter flera tunga år har Twitter slutligen vänt till lönsamhet och fått fart på användartillväxten. Men bolaget backar ändå på börsen efter att vd:n Jack Dorsey senare skruvat ner intäktsprognosen för 2018.

Twitters vd och grundare Jack Dorsey.
Twitters vd och grundare Jack Dorsey.Foto: Richard Drew

Medan USA:s president Donald Trump hållit Twitter i rampljuset genom sina ständiga utspel, har affärerna i flera år gått sämre för det amerikanska bolaget som står bakom mikrobloggen. 

Nu tycks dock Twitter ha hittat rätt recept för lönsamhet. För andra kvartalet i följd går bolaget med vinst och intäkterna slår dessutom Wall Street-analytikernas prognoser med god marginal.

Försäljningen för det första kvartalet 2018 uppgår till 665 miljoner dollar, knappt 5,7 miljarder kronor, vilket är nästan 10 procent bättre än förväntat.

Läs mer: Twitter visar sin första vinst någonsin  

Framför allt är det tillväxten utanför USA som nu tar fart, enligt delårsrapporten, och växte med 53 procent på årsbasis. I jämförelse har intäkterna bara ökat med 2 procent på hemmaplan under samma period. Numera utgör den internationella försäljningen nästan hälften av Twitters totala intäkter.

Twitter har framför allt knutit till sig fler annonsörer på jättelika marknader som Kina och Japan. Bolagets finanschef Ned Segal menar att deras plattform garanterar bättre avkastning på investerade reklampengar än konkurrenterna.

”På Twitter betalar annonsörerna mindre för mer engagemang, och det driver dem att spendera mer pengar än någonsin tidigare på vår plattform”, säger Ned Segal till CNBC.

En annan snabbväxande affär för Twitter är rörlig reklam, då annonsörerna överger annonsering i linjära tv-kanaler. Under två kvartal i följd har tv-klipp genererat över hälften av Twitters totala annonsintäkter. Samtidigt fortsätter Twitter att minska sina försäljningskostnader och putsa marginalerna, trots att intäkterna per engagemang föll marginellt.

På sista raden överraskade Twitter därmed positivt och visade upp en vinst på 61 miljoner dollar, motsvarande knappt 522 miljoner kronor, vilket var klart högre än analytikernas genomsnittsprognos. 

Läs mer: Twitter bränner en halv miljard på svenska Soundcloud 

Den senaste tidens debatt om sociala medier och persondata, som dragits upp efter skandalen med Facebook och Cambridge Analytica, ser heller inte ut att ha spillt över på Twitter. Antalet månatliga användare, MAU, steg nämligen till 336 miljoner, vilket var helt i linje med förhandstipsen.

Därmed har Twitter drygat ut användarbasen med 3 procent på årsbasis, främst genom att locka till sig nya internationella besökare. På hemmaplan i USA har dock antalet månatligen aktiva användare minskat med 1 procent sedan första kvartalet 2017, vilket bör vara ett orosmoln för vd:n Jack Dorsey. 

I övrigt pekar analytiker ut hårdare regleringar som det största hotet för Twitter. Bolaget erkände själva att EU:s nya dataskyddslag GDPR skulle kunna påverka användartillväxten "negativt".

Twitter har fortsatt en betydligt lägre tillväxttakt av nya användare än andra sociala medier – som Facebook, Instagram och Snapchat – men det har inte stört marknaden hittills. Bolagets aktie har nämligen stigit med 26 procent på USA-börsen sedan årsskiftet, räknat före onsdagens börsöppning, medan Wall Streets storbolagsindex S&P 500 backat med 1,5 procent under samma period.

Efter den starka rapporten steg Twitter först på börsen, men föll tillbaka 5 procent efter att vd:n Jack Dorsey skruvat ner intäktsprognosen för helåret i ett analytikersamtal. Han försäkrade dock att Twitter kommer att gå med vinst hela 2018.

”Vi står inför avsevärt tuffare jämförelsetal för andra halvan av 2018, när vi närmar oss årsdagen av det breda reformarbete som vi inledde på bolaget under andra halvan av 2017”, säger han, rapporterar CNBC.

Läs mer: ”Spotify är nu större än både Snap och Twitter” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera