Hoppa till innehållet

Uber sågar utredarens förslag

Både Uber och Heetch sågar taxiutredningens definition av samåkning medan Taxiförbundet applåderar dagens besked.

 

Martin Hedevåg, Sverigechef på Uber.
Martin Hedevåg, Sverigechef på Uber.Bild: Oskar Omne

Utredningens förslag innebär bland annat en strikt reglering för vad som ska räknas som samåkning. I princip vill utredaren att förare och passagerare vid samåkning delar på samtliga resekostnader.

För Uber är det dåliga nyheter. Förslaget skulle sannolikt innebära ett fortsatt stopp för företagets samåkningstjänst Uber Pop, som lades ner i maj efter att ett flertal förare dömts för olaglig taxiverksamhet.

”Utredningens förslag fortsätter att hindra de verkliga fördelarna med samåkning i stor skala. Samåkning kan bidra till att lösa en av de största utmaningarna för våra städer idag, trängsel och utsläpp, genom att få in fler människor i färre bilar”, säger Ubers Sverigechef Martin Hedevåg.

Läs mer: (L) rasar mot taxiutredningen: ”Mycket olyckligt”

Även från uppstickaren Heetch kommer kritik mot utredningen.

”I en tid när våra grannländer går i riktning mot att möjliggöra delningsekonomi tycks Sverige nu gå i motsatt riktning”, säger bolagets vd Hicham Larhnimi.

Läs mer: Polisen dömer ut taxi-appen Heetch – förarna riskerar straff

Heetch:s app gör det möjligt för användarna att samåka med bilförare sena kvällar och nätter. I stället för att betala för resan donerar passageren en summa pengar till föraren. Men Transportstyrelsen ser bolagets verksamhet som olaglig taxitrafik.

Det är en helt felaktig bedömning, hävdar Hicham Larhnimi. Han efterlyser tydligare regler men menar att utredningens förslag går i motsatt riktning.

”Förslaget innebär tyvärr en gigantisk gråzon. Vi vill, tillsammans med politiker och myndigheter, utveckla regelverken – inte kringgå dem”, säger Hicham Larhnimi som hoppas att regeringen arbetar om förslaget.

Läs mer: ”Här är taxiutredningens genidrag”

Samtidigt som utredningen vill reglera samåkningen öppnar den för olika typer av beställningstrafik utan taxameter, till exempel med förutbestämda priser och förhandsbokningar genom beställningscentraler. Det kan ske genom en app och det ska inte behöva vara några kontanter inblandade.

Den delen av utredningen ser Uber som ett steg i rätt riktning.

”Det är bra för konsumenternas valmöjligheter och för förarna genom att det skapar fler möjligheter till jobb. Men låt oss inte lura oss själva. Andra länder springer förbi oss med innovativa regleringar som tar till vara på ny teknologi”, säger Martin Hedevåg.

Även Taxiförbundet gör tummen upp för undantagen från kravet på taxameter.

”Taxametern är en ganska kostsam historia. Det här är bra för alla, både för Uber och för övriga företag i taxibranschen”, säger förbundsdirektör Claudio Skubla.

Enligt honom ser Taxiförbundet positivt på utredningens förslag överlag, men hade samtidigt gärna sett tydligare formuleringar kring samåkning.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera