Hoppa till innehållet

Ubers svar på marknadstappet – investerar halv miljard i skyddsutrustning

Coronautbrottet har lett till att Uber har förlorat en stor del av sina intäkter de senaste månaderna. På måndag inför bolaget nya säkerhetsrutiner i taxitjänsten i samband med att samhällen börjar öppnas upp igen. Sverige är ett av få länder där inte ansiktsmasker är ett krav för förare.

Ubers vd Dara Koshrowshahi.
Ubers vd Dara Koshrowshahi.

(Di Digital/San Francisco) När Uber kom med sin rapport för årets första kvartal i förra veckan sa vd:n Dara Koshrowshahi att taxitjänsten hade tappat 80 procent av sin affär.

I förra veckan gick Uber också ut med att man låter 14 procent av personalstyrkan gå, vilket motsvarar runt 3 700 personer.

För att kunna växla upp verksamheten på ett säkert sätt, i och med smittorisken när flera länder nu börjar öppna upp samhället igen, har Uber tagit fram nya säkerhetsfunktioner i appen. De gäller både för taxitjänsten och för matleveranstjänsten Uber Eats.

I ett samtal med journalister på onsdagskvällen via Zoom berättade Dara Koshrowshahi att Uber investerar 50 miljoner dollar, motsvarande nära en halv miljard kronor, i ansiktsmasker, handskar, handsprit och rengöringsprodukter till förare. I Sverige kommer inköpen att kompenseras.

”Från och med på måndag så kommer appen att se lite annorlunda ut”, sa Dara Koshrowshahi i samtalet som Di Digital deltog i.

Han beskrev det som att användarna ska se det som sin ”första andra resa” med Uber.

”Säkerhet har varit i fokus sedan jag blev vd. Men i de här tiderna handlar det om en annan slags säkerhet. Det handlar inte bara om att skydda dig själv, utan även alla andra”, sa han.

Nya säkerhetsfunktioner i Ubers app från och med på måndag. Alla delar gäller dock inte den svenska marknaden.
Nya säkerhetsfunktioner i Ubers app från och med på måndag. Alla delar gäller dock inte den svenska marknaden.

Uppdateringarna i appen innebär bland annat att taxitjänsten inför ansiktsmasksverifiering på 44 av sina 69 marknader fram till och med juni. Det går ut på att föraren måste fota sig själv med munskydd för att kunna genomföra resor.

Sverige är dock en av de marknader där ansiktsmask inte är ett krav. Men Uber rekommenderar att förare använder det och kommer att börja dela ut masker inom kort. Förare uppmanas också att rengöra handtag och andra ytor. Alla förare som bekräftas vara smittade av coronaviruset eller har uppmanats att isolera sig får ekonomiskt stöd i upp till 14 dagar.

Taxitjänsten begränsar också antal passagerare i bilarna till tre personer, och de får inte sitta passageraresätet där fram.

Både förare och passagerare kan välja att ställa in resan på kort varsel om det känns osäkert. Till exempel om passageraren inte har en mask på sig eller vice versa.

”Om vi får flera rapporter om en viss förare, så kan vi vidta åtgärder som att ta bort den personen från plattformen. Samma sak gäller på passagerarsidan”, sa Rebecca Payne, senior på produktchef på Uber, under samtalet.

Läs även: Utsatt Uber skänker 10 miljoner fria resor och leveranser till behövande under krisen

Ubers säkerhetsstrategi följer de riktlinjer som gäller i olika länder och i Sveriges fall baseras de utifrån råd från Folkhälsomyndigheten.

Bolaget har tagit fram riktlinjerna tillsammans med Världshälsoorganisationen WHO och den amerikanska smittskyddsenheten CDC. Under de kommande månaderna kommer funktionerna att uppdateras och revideras löpande.

Ubers aktie dök med marknaden i mitten av mars, för att sedan klättra uppåt i värde igen. Vid den senaste kvartalsrapporten sa Dara Koshrowshahi att bolaget ser en ljusning från bottennivån av efterfrågan i april och aktien rusade. Hittills i år har kursen gått upp med nära 11 procent.

Läs också: Storförlust för Uber – vd:n ser ljusning från bottennivån i april

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera