Annons

Ubers svar på marknadstappet – investerar halv miljard i skyddsutrustning

Ubers vd Dara Koshrowshahi.
Ubers vd Dara Koshrowshahi.
Coronautbrottet har lett till att Uber har förlorat en stor del av sina intäkter de senaste månaderna. På måndag inför bolaget nya säkerhetsrutiner i taxitjänsten i samband med att samhällen börjar öppnas upp igen. Sverige är ett av få länder där inte ansiktsmasker är ett krav för förare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/San Francisco) När Uber kom med sin rapport för årets första kvartal i förra veckan sa vd:n Dara Koshrowshahi att taxitjänsten hade tappat 80 procent av sin affär.

I förra veckan gick Uber också ut med att man låter 14 procent av personalstyrkan gå, vilket motsvarar runt 3 700 personer.

För att kunna växla upp verksamheten på ett säkert sätt, i och med smittorisken när flera länder nu börjar öppna upp samhället igen, har Uber tagit fram nya säkerhetsfunktioner i appen. De gäller både för taxitjänsten och för matleveranstjänsten Uber Eats.

I ett samtal med journalister på onsdagskvällen via Zoom berättade Dara Koshrowshahi att Uber investerar 50 miljoner dollar, motsvarande nära en halv miljard kronor, i ansiktsmasker, handskar, handsprit och rengöringsprodukter till förare. I Sverige kommer inköpen att kompenseras.

”Från och med på måndag så kommer appen att se lite annorlunda ut”, sa Dara Koshrowshahi i samtalet som Di Digital deltog i.

Han beskrev det som att användarna ska se det som sin ”första andra resa” med Uber.

”Säkerhet har varit i fokus sedan jag blev vd. Men i de här tiderna handlar det om en annan slags säkerhet. Det handlar inte bara om att skydda dig själv, utan även alla andra”, sa han.

Nya säkerhetsfunktioner i Ubers app från och med på måndag. Alla delar gäller dock inte den svenska marknaden.
Nya säkerhetsfunktioner i Ubers app från och med på måndag. Alla delar gäller dock inte den svenska marknaden.

Uppdateringarna i appen innebär bland annat att taxitjänsten inför ansiktsmasksverifiering på 44 av sina 69 marknader fram till och med juni. Det går ut på att föraren måste fota sig själv med munskydd för att kunna genomföra resor.

Sverige är dock en av de marknader där ansiktsmask inte är ett krav. Men Uber rekommenderar att förare använder det och kommer att börja dela ut masker inom kort. Förare uppmanas också att rengöra handtag och andra ytor. Alla förare som bekräftas vara smittade av coronaviruset eller har uppmanats att isolera sig får ekonomiskt stöd i upp till 14 dagar.

Taxitjänsten begränsar också antal passagerare i bilarna till tre personer, och de får inte sitta passageraresätet där fram.

Både förare och passagerare kan välja att ställa in resan på kort varsel om det känns osäkert. Till exempel om passageraren inte har en mask på sig eller vice versa.

”Om vi får flera rapporter om en viss förare, så kan vi vidta åtgärder som att ta bort den personen från plattformen. Samma sak gäller på passagerarsidan”, sa Rebecca Payne, senior på produktchef på Uber, under samtalet.

Läs även: Utsatt Uber skänker 10 miljoner fria resor och leveranser till behövande under krisen

Ubers säkerhetsstrategi följer de riktlinjer som gäller i olika länder och i Sveriges fall baseras de utifrån råd från Folkhälsomyndigheten.

Bolaget har tagit fram riktlinjerna tillsammans med Världshälsoorganisationen WHO och den amerikanska smittskyddsenheten CDC. Under de kommande månaderna kommer funktionerna att uppdateras och revideras löpande.

Ubers aktie dök med marknaden i mitten av mars, för att sedan klättra uppåt i värde igen. Vid den senaste kvartalsrapporten sa Dara Koshrowshahi att bolaget ser en ljusning från bottennivån av efterfrågan i april och aktien rusade. Hittills i år har kursen gått upp med nära 11 procent.

Läs också: Storförlust för Uber – vd:n ser ljusning från bottennivån i april

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer