Bakgrunden är bolagets planerade tillvägagångssätt med att låta marknaden få bestämma priset och att avgifter till rådgivande banker därmed blir mycket lägre än traditionellt.
I vanliga fall brukar investmentbanker ta på sig uppdraget att hitta investerare som är redo att köpa aktierna till ett förutbestämt pris. Därefter erbjuds övriga marknaden samma pris under introduktionsdagen.
Läs mer: Därför nobbar Spotify Stockholmsbörsen
Men i det här fallet tänker alltså Spotify kringgå bankerna och helt enkelt låta marknaden från starten få besluta om var priset ska ligga.
Enligt Di Digitals uppgifter är det Tencents investering, där priset var cirka 5000 dollar per aktie, som Spotify önskar se som riktmärke inför noteringen. Det ger ett bolagsvärde på drygt 20 miljarder dollar, eller 160 miljarder kronor.
Affärstidningen resonerar i att om upplägget blir framgångsrikt kan det få andra teknikföretag som Airbnb och Uber att välja att följa i samma fotspår.
För bankerna lär detta bli ödesdigert då de har redan två historiskt svaga noteringsår av teknikföretag bakom sig.
Läs mer: Svenska storägarna säljer av i Spotify
Personer med insyn uppger att Spotifys rådgivare Goldman Sachs, Morgan Stanley och Allen & Co förvänta få dela på bara 30 miljoner dollar i avgifter. Storleken är inte fastställd men icke desto mindre långt under de 100 miljoner dollar som tilldelades bankerna i samband med Snaps notering året innan.
Snaps börsintroduktion gav företaget ett värde i samma nivå som Spotify väntas få.
(Finwire/Di Digital)