Hoppa till innehållet

Vd:n talar ut om hemligheten bakom Apples innovation

Apples vd Tim Cook pratade om innovation, miljöfrågor och rättigheter för anställda under Salesforce megakonferens i San Francisco. Di Digital var på plats.

Apples vd Tim Cook blev intervjuad av Salesforce grundare Marc Benioff på Yerba Buena Theatre i centrala San Francisco under megakonferensen Dreamforce.
Apples vd Tim Cook blev intervjuad av Salesforce grundare Marc Benioff på Yerba Buena Theatre i centrala San Francisco under megakonferensen Dreamforce.Foto: Noah Berger

(Di Digital/San Francisco) Konstgräset är utrullat, utemöblerna framtagna och scenerna är på plats. Årets megakonferens Dreamforce är i full gång med över 170 000 deltagare som har invaderat centrala stan i San Francisco.

Salesforce har sitt högkvarter här i stans högsta byggnad – ett bygge som både hyllades och upprörde. CRM-bolagets grundare Marc Benioff är ett känt ansikte och har många vänner (men också fiender). Det märks inte minst under Dreamforce dit han brukar locka till sig stora namn på scenerna. 

I år är inget undantag och Apples vd Tim Cook gjorde ett kort framträdande under tisdagen.

”Det var vår dröm att du skulle komma hit till Dreamforce”, inledde Marc Benioff samtalet med. 

Tim Cook pratade om hur Apple allt mer har integrerat företagstjänster i sina produkter sedan Iphone lanserades. Ett skäl till det sa han är för att de flesta inte vill bära med sig två telefoner. Marc Benioff menade i sin tur att han inte ens använder en dator i jobbet längre, utan bara sin mobil. 

De båda företagsledarna har gemensamma intressen i ett samarbete som lanserades i veckan, med två nya Salesforce-appar för Apples mobila operativsystem IOS och Ipad-OS.

Läs också: Apples vinst skuttade – vinsten följde med

Tim Cook valde också tillfället att adressera ämnet innovation, något som Apple brukar kritiseras för att inte stå för på samma sätt nuförtiden.

”Så många förvillar innovation med förändring och menar att det skulle vara samma sak. Men vi förstår att det inte bara handlar om det. Det är Apples hemlighet”, sa Tim Cook.

Istället för att hela tiden lansera nya saker, handlar det istället att göra några saker jättebra, förklarade Tim Cook.

”Vi har aldrig satt målet att vara först, bara bäst. Den nordstjärnan har guidat oss genom lockelsen att bara jaga marknadsdelar”, sa han.

Tim Cook avhandlade även hur Apple jobbar med miljöfrågor och att bolagets lokaler numera bara drivs av förnybar energi. Nästa mål för bolaget att göra återvinning mer effektivt.

”Har du en Android-telefon så återvinner vi även den i våra Apple-butiker”, sa Tim Cook, och lockade till många skratt i publiken.

Läs också: Apples kreditkort utreddes för könsdiskriminering

Han berörde också återigen att Apple inte samlar in personlig data om sina användare och kom även in på jämlikhet och mänskliga rättigheter.

”De vet inte om något annat hem, och de var barn. Varför skulle vi inte låta dem stanna”, sa Tim Cook, och syftade på gruppen barn som kom till USA illegalt och nu är vuxna, så kallade ”Dreamers”.

Enligt honom har Apple just nu 450 Dreamers bland bolagets anställda.

Annars hyllade de båda männen mest varandra på scenen, och sa saker i stil med ”men du då, se så mycket bra du har gjort” — ”men du då”.

Just immigrationsfrågan var något som Marc Benioff fick en känga kring tidigare under dagen då protestanter avbröt en dragning på Dreamforce. Salesforces mjukvara används av gränsmyndigheten Customs and Border Protection Agency i USA, något som CRM-jätten får kritik för. 

”Vi låter dig prata i 30 sekunder”, sa Marc Benioff till mannen som avbröt honom och en timer gick igång på scenen.

Det var dock svårt att höra vad han sa för mikrofonen fungerade inte, men enligt utsago handlade det om att gränspolisen håller tusentals människor i fångenskap, varav många är barn.

Marc Benioff sa att han stoppade programmet på scenen och lät mannen komma till tals för att han värdesätter yttrandefrihet.

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera