Hoppa till innehållet

VR-gester leder Crunchfish mot börsen

Först gjorde Malmöbolaget Crunchfish det möjligt att ta selfies med gester. Nu utvecklar bolaget stöd för VR och en betallösning som stödjer Swish. Samtidigt hägrar en börsnotering, kan Di Digital avslöja.

Crunchfishs marknadschef Karin Brits samt vd Joakim Nydemark.
Crunchfishs marknadschef Karin Brits samt vd Joakim Nydemark.

Crunchfish har utvecklat en teknik som låter användaren känna av vilka andra användare som befinner sig inom ett avstånd på ungefär 70 meter.

I ett första läge finns tekniken tillgänglig i bolagets egna app, Six Degrees Project. Appen är tänkt att fungera som ett socialt verktyg på till exempel konferenser eller mässor för att få besökare att hitta varandra och utbyta kontaktuppgifter eller bli vänner på Facebook.

Crunchfishs nya teknik finns tillgänglig i appen Six Degrees Project.

Crunchfishs nya teknik finns tillgänglig i appen Six Degrees Project.

”Tekniken skulle kunna byggas in i vilket socialt nätverk som helst för att skapa ett närhetskluster med användare”, säger Karin Brits, marknadschef på Crunchfish.

Läs mer: Google Ventures gör storinvestering i svenska Resolution Games

Men sociala nätverk är inte det enda användningsområdet. Genom att applicera tekniken på banktjänster som till exempel Swish vill Crunchfish underlätta att skicka pengar när användarnas telefoner befinner sig i närheten av varandra. Telefonnumret skickas automatiskt, så det enda som krävs är att transaktionen godkänns.

Tekniken kan också kopplas till andra mobila betallösningar så att ett kassasystem automatiskt skickar en förfrågan om betalning till din telefon när beloppet registrerats in i kassan.

Vi undersöker olika alternativ att finansiera nästa fas.

”Vi för ganska många parallella diskussioner och har i princip klart med ett bolag som kommer att lansera tekniken i sin app”, säger Joakim Nydemark, vd för Crunchfish.

Bolaget tog nyligen in drygt 4 miljoner kronor från befintliga ägare i bryggfinansiering. Samtidigt ställde Midroc Invest upp med ett konvertibellån på 2,5 Mkr.

Pengarna konverteras till aktier ”tre bankdagar efter det att bolagets aktier upptagits till handel vid Nasdaq First North” i andra hälften av december i år, enligt handlingar från Bolagsverket.

”Vi undersöker olika alternativ att finansiera nästa fas och överväger då även en notering av bolaget”, säger Joakim Nydemark.

Crunchfish omsatte i fjol 3,6 Mkr med förluster på 18,5 Mkr.

Läs mer: Förre MTGx-chefen ska investera i VR-startups

Utvecklingen av bolagets den närhetsbaserade tekniken har pågått parallellt med det ursprungliga affärsområdet, geststyrning.

Crunchfish teknik gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser på flera meters avstånd. Tekniken finns inbyggd i ett trettiotal modeller av mobiler och surfplattor, bland annat från Lenovo, där kameran känner av rörelsemönster och gör att användaren kan ta bilder genom att höja sin hand.

För att ta geststyrningen vidare utvecklas nu tekniken för att stödja virtuell verklighet, VR. Genom att använda gester kan olika funktioner styras, som till exempel att starta och pausa en film eller välja nästa videoklipp.

”Vi har tagit fram en ny gest för VR som gör det möjligt att styra VR-innehållet utan att ta telefonern ur VR- cardboarden”, säger Joakim Nydemark.


Mer om virtuell verklighet:

Foto:

Så mycket omsätter VR-branschen

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera