En av mina favorittjänster på nätet, Soundcloud (NTL), är till salu. Ägarna ska vilja ha 1 miljard dollar för bolaget. De svenska grundarna, Alexander Ljung och Eric Wahlforss, skulle i så fall nå enhörningsstatus i sista möjliga stund.
Läs mer: Sjunger Soundcloud på sista versen?
Delvis beror detta på krass affärslogik.
Soundcloud har haft enorma problem att tjäna pengar. Den nya betaltjänsten Soundcloud Go, där skivbolagen har erbjudit sina kataloger i utbyte mot en prenumerationsmodell som liknar den Spotify en gång uppfann, kan till och med få svårt att betala förskotten till artister och skivbolag under sitt första år, enligt en analytiker.
Min gissning är att grundarna inte kliver ur sängen för att dra in pengar till skivbranschen.
Samtidigt söker investerare just nu med ljus och lykta efter lönsamhet snarare än användartillväxt – något vi lyfte i Digitalpodden så sent som i går. I detta hårdare klimat blir Soundcloud, med sina 175 miljoner mer eller mindre återkommande användare, snarare en munsbit för en mer kommersiellt gångbar konkurrerent än något annat.
Vem vet, kanske köps Soundcloud av Spotify – som törstar efter tillväxt, organisk eller ej – medan Apple sväljer Tidal?
Men det finns en annan tänkbar förklaring till varför grundarna vill sälja – och den är viktig. Den har att göra med vad som driver Alexander Ljung och Eric Wahlforss.
Min gissning är att grundarduon, som från början ville bygga en öppen databas för ljud likt fotografernas Flickr, inte kliver ur sängen varje morgon för att dra in pengar till skivbranschen.
Soundcloud är till för de som vill skapa musik och kasta upp den i molnet.
Medan Spotify ger dig den senaste Katy Perry-singeln och, varje måndag, några dussin mer obskyra låtval som du ”bara inte visste om att du älskade”, erbjuder Soundcloud en nersölad version av en rap-låt, en timme med dansmusikern Moby eller svenska Fatimas moderna jazztappning.
Soundcloud är till för de som vill skapa musik och kasta upp den i molnet för vem som helst att lyssna, ladda ned, modifiera och ladda upp igen. Ett Youtube för musik.
Dilemmat är nästan deprimerande förutsägbart: det kulturella värdet som uppstår är enormt men det går inte att tjäna stora pengar på.
Läs mer: Soundcloud tog in 650 miljoner i nödkapital
Finansvärlden har hittills kokat ner Soundclouds fundamentala värde till glorifierad pr för artister – vilket egentligen bara visar att ortodoxa ekonomiska termer i detta fall är otillträckliga. Att försöka tillfredställa både finansmarknaden och småskaliga musikskapare är, klyschigt nog, som att blanda olja med vatten.
Men här är vi, mitt i sommaren 2016 och riskkapitalkranarna har dragits åt. Det är crunch time för en hel rad digitala bolag, så även för Soundcloud. Om svenskbolaget silas genom tänderna på en användarhungrig konkurrent blir världen en viktig musiktjänst fattigare. Den saken är klar.
Stockholmsproducenten Kornél Kovacs släppte i juni ”BB”, den första singeln från hans efterlängtade debutalbum The Bells. Låten har gått varm på sommarens festivaler och klubbar.
Den går inte att hitta på Spotify.
Mer om Soundcloud:
Soundcloud till salu – ägarna vill ha 1 miljard dollar