Hoppa till innehållet

”Kulturen förlorar om Soundcloud säljs”

”Om Soundcloud silas mellan tänderna på en användarhungrig konkurrent blir världen en viktig musiktjänst fattigare”, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är nyhetschef och reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är nyhetschef och reporter på Di Digital.Foto: Joey Abrait

En av mina favorittjänster på nätet, Soundcloud (NTL), är till salu. Ägarna ska vilja ha 1 miljard dollar för bolaget. De svenska grundarna, Alexander Ljung och Eric Wahlforss, skulle i så fall nå enhörningsstatus i sista möjliga stund.

Läs mer: Sjunger Soundcloud på sista versen?

Delvis beror detta på krass affärslogik.

Soundcloud har haft enorma problem att tjäna pengar. Den nya betaltjänsten Soundcloud Go, där skivbolagen har erbjudit sina kataloger i utbyte mot en prenumerationsmodell som liknar den Spotify en gång uppfann, kan till och med få svårt att betala förskotten till artister och skivbolag under sitt första år, enligt en analytiker.

Min gissning är att grundarna inte kliver ur sängen för att dra in pengar till skivbranschen.

Samtidigt söker investerare just nu med ljus och lykta efter lönsamhet snarare än användartillväxt – något vi lyfte i Digitalpodden så sent som i går. I detta hårdare klimat blir Soundcloud, med sina 175 miljoner mer eller mindre återkommande användare, snarare en munsbit för en mer kommersiellt gångbar konkurrerent än något annat.

Vem vet, kanske köps Soundcloud av Spotify – som törstar efter tillväxt, organisk eller ej – medan Apple sväljer Tidal?

Men det finns en annan tänkbar förklaring till varför grundarna vill sälja – och den är viktig. Den har att göra med vad som driver Alexander Ljung och Eric Wahlforss.

Min gissning är att grundarduon, som från början ville bygga en öppen databas för ljud likt fotografernas Flickr, inte kliver ur sängen varje morgon för att dra in pengar till skivbranschen.

Soundcloud är till för de som vill skapa musik och kasta upp den i molnet.

Medan Spotify ger dig den senaste Katy Perry-singeln och, varje måndag, några dussin mer obskyra låtval som du ”bara inte visste om att du älskade”, erbjuder Soundcloud en nersölad version av en rap-låt, en timme med dansmusikern Moby eller svenska Fatimas moderna jazztappning.

Soundcloud är till för de som vill skapa musik och kasta upp den i molnet för vem som helst att lyssna, ladda ned, modifiera och ladda upp igen. Ett Youtube för musik.

Dilemmat är nästan deprimerande förutsägbart: det kulturella värdet som uppstår är enormt men det går inte att tjäna stora pengar på.

Läs mer: Soundcloud tog in 650 miljoner i nödkapital

Finansvärlden har hittills kokat ner Soundclouds fundamentala värde till glorifierad pr för artister – vilket egentligen bara visar att ortodoxa ekonomiska termer i detta fall är otillträckliga. Att försöka tillfredställa både finansmarknaden och småskaliga musikskapare är, klyschigt nog, som att blanda olja med vatten.

Men här är vi, mitt i sommaren 2016 och riskkapitalkranarna har dragits åt. Det är crunch time för en hel rad digitala bolag, så även för Soundcloud. Om svenskbolaget silas genom tänderna på en användarhungrig konkurrent blir världen en viktig musiktjänst fattigare. Den saken är klar.

Stockholmsproducenten Kornél Kovacs släppte i juni ”BB”, den första singeln från hans efterlängtade debutalbum The Bells. Låten har gått varm på sommarens festivaler och klubbar.

Den går inte att hitta på Spotify.


Mer om Soundcloud:

Foto:

Soundcloud till salu – ägarna vill ha 1 miljard dollar

Foto:

”Spotify, Pandora, Tidal, Soundcloud – vem köper vem?”

Foto:

Soundcloud-grundaren talar ut: ”Har varit ett jäkla jobb”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera