Hoppa till innehållet

Narratives försäljning kollapsade i fjol

Innan Narrative ansökte om rekonstruktion minskade den hajpade kameratillverkarens försäljning kraftigt, kan Di Digital avslöja.

Martin Källström är vd för Narrative, som tidigare i juli ansökte om företagsrekonstruktion.
Martin Källström är vd för Narrative, som tidigare i juli ansökte om företagsrekonstruktion.

Efter en haussad Kickstarterkampanj följde 90 miljoner kronor i riskkapital och storartade planer för svenska Narratives bärbara minikamera ”Clip”.

Men i höstas, när kamerans andra version lanserades, drogs bolaget med stora ekonomiska problem.

Riskkapitalkranarna drogs åt, och i våras lämnade storägarna Khosla Ventures och True Ventures sina platser i Narratives styrelse. Bolaget kunde inte längre finansiera produktionen, och i juli kunde Di Digital avslöja att Narrative ansökt om rekonstruktion för att säkra sin framtid.

Läs mer: Narrative har tömt kassan – går in i rekonstruktion

Nu visar nya siffror svart på vitt att Narratives försäljning saktade in rejält under den senare delen av 2015.

Enligt nyinkomna handlingar till Bolagsverket sålde Narrative kameror för knappt 2 Mkr under perioden maj–december, vilket är en femtedel av försäljningen för det föregående räkenskapsåret.

Under den senare delen av 2015 sålde Narrative kameror för 244 000 kronor i snitt per månad. Året innan låg den siffran på 808 000 kronor per månad.

Samtidigt utökades personalstyrkan med nio anställda, vilket höjde bolagets personalkostnader från ett snitt på 1,6 Mkr per månad till 2,1 Mkr.

Läs mer: Narratives investerare lämnar styrelsen

Narratives resultat landade på minus 14 Mkr för de åtta månaderna, vilket motsvarar en snarlik förbränningstakt som under 2013/2014.

I en intervju med Di Digital angav Narratives vd Martin Källström nyligen att Narrative lanserade ”Clip 2” utan att ha tillräckligt med pengar i kassan för att täcka produktionen.

Samtidigt framgår det av årsredovisningen för 2015 att Narrative tog ett lån på 20 Mkr förra sommaren just för att bygga upp ett lager av ”Clip 2”-kameror före lanseringen.

Martin Källström säger nu att den summan inte räckte till.

”Förseningarna förbrukade kapital så att vi nu har mycket större efterfrågan än tillgång på produkten”, säger han i en skriftlig kommentar.

Narratives rekonstruktion väntas pågå åtminstone till slutet av september. Nyligen rapporterade Di Digital att bolaget har funnit en ny investerare, som tillsammans med statliga Almi väntas skjuta till en okänd summa för att hålla bolaget flytande.

Narrative har även 4 Mkr i finansiering från statliga Vinnova att tillgå, enligt den färska årsredovisningen, dock inte förrän bolaget kan ställa upp med motsvarande summa själva.


Läs även:

Foto:

Läs mer: Narrative har tömt kassan – går in i rekonstruktion

Foto:

Läs mer: ”Narrative föll i Kickstarter-fällan”

Foto:

Läs mer: Narrative kan räddas ur kollapsen – ny ägare kliver in

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera