Daniel Goldberg: Ubers många haverier
De svarta Uber-rubrikerna har avlöst varandra under året. Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten, ivrigt påhejade av intresseorganisationen Taxiförbundet, utreder det amerikanska bolaget för misstankar om skattefusk. “Ett förbud är inte uteslutet”, konstaterar den utredare som på regeringens uppdrag granskar bolagets verksamhet i Sverige. Mycket av kritiken kretsar kring tjänsten Uberpop som låter vem som helst bli en Uber-förare och skjutsa folk mot betalning. Alltså det som brukar kallas för svarttaxi när det inte paketeras i en påkostad mobilapp och backas upp av världens högst värderade startupbolag. Tidigare under året kunde Di Digital avslöja att bolaget ljugit om de påstådda säkerhetskontrollerna för nya Uberpop-förare.
Jag är en lika entusiastisk Uber-kund som alla andra. Bolaget erbjuder ett välkommet, modernt alternativ på en trött och dysfunktionell marknad. Men det ursäktar inte de dikeskörningar som så här långt har kantat dess framfart i Sverige. De hade dessutom lätt kunnat undvikas av ett smidigare, mer ödmjukt Uber. Till exempel ett som åtminstone försökt förhålla sig till lokala regler och bestämmelser när det dundrat in på en ny marknad.
Nu är det upp till bolagets nya Sverigechef Alok Alström att få rätsida på saken. Det vore sorgligt om resultatet blir hårdare lagstiftning som slår mot hela den växande delningsekonomin, snarare än mot ett enskilt USA-bolags klumpigheter.
Läs även: Ubers nya Sverigechef tar strid mot myndigheterna
Mimi Billing: Var är kvinnorna?
Sverige beskrivs ofta som ett av världens mest jämställda länder. Men när det gäller techsektorn är vi på ungefär samma nivå som alla andra. I vissa fall är vi kanske till och med sämre.
När jag träffade svensk-amerikanen Mary Walshok, som är medgrundare till Connect Sweden, tidigare i höstas påpekade hon hur förvånad hon var att det till och med var färre kvinnor på mellanchefs- och chefsnivå i Sverige än i USA. Alla som har besökt ett tech-event i Sverige kan nog hålla med om att det är männens arena. Förutom när temat för mötet är jämställdhet. Då är det tvärtom.
Nyligen visade Di Digitals granskning att 9 av 10 riskkapitalinvesteringar under året har gått till startups med manliga grundare.
Samtidigt visar den hajpade tv-serien Silicon Valley, som i och för sig är väldigt underhållande, en bild av branschen där tech-kunniga kvinnor inte tycks passa in.
Det finns säkert ingen snabb lösning på problemet men fler initiativ behövs än vad vi sett hittills.
Läs även: 9 av 10 riskkapitalinvesteringar går till män
Jonas Leijonhufvud: Trustbuddy-härvan
Långivaren Trustbuddys konkurs är lika krånglig som den är tragisk. Den visar att bedragare och ekonomiska brottslingar dras till fintech och crowdfunding, även när bolagen är börsnoterade. Härdsmältan visar hur viktigt det är med trovärdiga ägare och vilken viktig roll vi journalister kan spela.
Läs även: Miljonbedrägeriet i Trustbuddy – så gick det till
Viktor Ström: Protektionism och extremism
När utvecklingen går snabbt, när internationaliseringen och digitaliseringen får världen att rusa framåt, uppstår allt som oftast en motreaktion. Under 2015 har den yttrat sig över hela världen. På vissa håll i form av protektionism och nationalism, på andra håll i form av religiös extremism.
Gemensamt är att det över allt där det slår rot bromsar möjligheten att bygga nya, bättre lösningar för människor. I år har det också lett till humanitära katastrofer av historiska proportioner. Det är tråkigt för en teknikoptimist att erkänna men 2015 kommer inte bli ihågkommet för vr, Snapchat eller mobilspel. Det kommer att stå om krig, rasism, flyktingar och terror i historieböckerna.
Miriam Olsson Jeffery: Enhörningshysterin
Bolag som går bra i all ära, men all uppmärksamhet kring miljardvärderingar känns inte särskilt innovationsfrämjande. Enhörningarna, det vill säga bolag som är värderade till över en miljard dollar, är numera 145 stycken. Och i alla dollarnollor är det som att skaparglädjen har försvunnit.
Jag saknar den uppfinningsrikedom som brukade vara synonym med internet- och startupsektorn. Och kanske kan tuffare tider vara nyckeln. För då gäller det att hushålla med resurser, tänka smart och tjäna pengar. Vilket också bäddar för mer kreativitet. Låt oss se något annat än ”ett Uber för ditten” och ett ”Airbnb för datten”.
Läs även: Miljarderna har fått Silicon Valley att tappa skaparglädjen