Swedbank gick under måndagen ut med att de samlar all sin digitala kompetens i en ny enhet ”Digital banking”. I den nya enheten ska banken samla internetbanken, mobilbanken, digital säljsupport men även utveckling och innovation på samma ställe. Ansvariga för enheten kommer även att ta beslut om investeringar och samarbeten i startupbolag med finansiellt fokus.
Tidigare i år kunde Di Digital rapportera om Swedbanks nya nätbank, en produkt som kan ses som startskottet i Swedbanks nya strategi.
”I februari stod vi precis i startgroparna. Vi har påbörjat ett antal dialoger med fintechbolag och tredje part och vi har för avsikt att gå vidare med några av dem”, säger Lotta Lovén, tillförordnad chef på den nya enheten.
”Vi kommer inom kort gå ut med vår första satsning”, fyller vd:n Birgitte Bonnesen i.
Från att ha legat på latsidan har de svenska storbankerna den senaste tiden börjat snegla mot startupbolagen för hålla jämna steg med den tekniska utvecklingen.
Di Digital kunde tidigare i maj rapportera att SEB har gjort en jätteinvestering i sparappen Tink. Nordea har startat ett acceleratorprogram för fintechbolag för att komma närmare den nya tekniken. Och härom månaden aviserade Handelsbanken att man startar affärsområdet Ecster, en direkt konkurrent till Klarna.
Swedbanks Lotta Lovén och vd Birgitte Bonnesen.
Att de svenska storbankerna inte har lyckats förnya sig själva i takt med den finansiella teknikens utveckling, är en beskrivning som Birgitte Bonnesen kan hålla med om.
”Vi har vaknat till liv nu kan man nästan säga”, säger hon och skrattar.
Hur mycket kapital som Swedbank planerar att investera i fintechbolag vill Birgitte Bonnesen däremot inte kommentera.
”Vi vill inte definiera det på det sättet. Vi utgår hela tiden ifrån vårt kunderbjudande och behovet från kunder, så vi kommer inte att begränsa oss”, säger hon.
Läs även: Kinnevik investerar halv miljard i robotrådgivare
Möjliga områden för investeringar är där marknaden har öppnats efter förändringar i regelverket. Swedbanks Lotta Lovén nämner bland annat robotrådgivning och tjänster inom betalningar och kontoinformation, som kan ge en översikt och råd om vardagsekonomi.
”Vi har tittat på olika typer av samarbeten, den ena är inom värdeadderande tjänster som vi inte erbjuder i dag. Det andra är områden inom vår traditionella verksamhet där vi behöver samarbeta med andra för att bli ännu bättre”, säger Lotta Lovén.
Läs även: Kommentar: ”Nu börjar fintech-kampen”