Hoppa till innehållet

Swedbanks vd öppnar för investeringar i startupbolag

Med Swedbanks enhet för digitala banktjänster ska banken börja samarbeta och göra investeringar i nya fintechbolag. Snart ska bankens första satsning offentliggöras.

Swedbanks vd Birgitte Bonnesen öppnar för samarbeten och investeringar i startupbolag.
Swedbanks vd Birgitte Bonnesen öppnar för samarbeten och investeringar i startupbolag.Foto: Jesper Frisk

Swedbank gick under måndagen ut med att de samlar all sin digitala kompetens i en ny enhet ”Digital banking”.  I den nya enheten ska banken samla internetbanken, mobilbanken, digital säljsupport men även utveckling och innovation på samma ställe. Ansvariga för enheten kommer även att ta beslut om investeringar och samarbeten i startupbolag med finansiellt fokus. 

Tidigare i år kunde Di Digital rapportera om Swedbanks nya nätbank, en produkt som kan ses som startskottet i Swedbanks nya strategi.

”I februari stod vi precis i startgroparna. Vi har påbörjat ett antal dialoger med fintechbolag och tredje part och vi har för avsikt att gå vidare med några av dem”, säger Lotta Lovén, tillförordnad chef på den nya enheten.

”Vi kommer inom kort gå ut med vår första satsning”, fyller vd:n Birgitte Bonnesen i.

Från att ha legat på latsidan har de svenska storbankerna den senaste tiden börjat snegla mot startupbolagen för hålla jämna steg med den tekniska utvecklingen.

Di Digital kunde tidigare i maj rapportera att SEB har gjort en jätteinvestering i sparappen Tink. Nordea har startat ett acceleratorprogram för fintechbolag för att komma närmare den nya tekniken. Och härom månaden aviserade Handelsbanken att man startar affärsområdet Ecster, en direkt konkurrent till Klarna. 


Swedbanks Lotta Lovén och vd Birgitte Bonnesen.

Att de svenska storbankerna inte har lyckats förnya sig själva i takt med den finansiella teknikens utveckling, är en beskrivning som Birgitte Bonnesen kan hålla med om. 

”Vi har vaknat till liv nu kan man nästan säga”, säger hon och skrattar.

Hur mycket kapital som Swedbank planerar att investera i fintechbolag vill Birgitte Bonnesen däremot inte kommentera.

”Vi vill inte definiera det på det sättet. Vi utgår hela tiden ifrån vårt kunderbjudande och behovet från kunder, så vi kommer inte att begränsa oss”, säger hon.

Läs även: Kinnevik investerar halv miljard i robotrådgivare

Möjliga områden för investeringar är där marknaden har öppnats efter förändringar i regelverket. Swedbanks Lotta Lovén nämner bland annat robotrådgivning och tjänster inom betalningar och kontoinformation, som kan ge en översikt och råd om vardagsekonomi. 

”Vi har tittat på olika typer av samarbeten, den ena är inom värdeadderande tjänster som vi inte erbjuder i dag. Det andra är områden inom vår traditionella verksamhet där vi behöver samarbeta med andra för att bli ännu bättre”, säger Lotta Lovén.

Läs även: Kommentar: ”Nu börjar fintech-kampen”

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera