Hoppa till innehållet

Trots ägarkritik – nätcasinon fortsätter ragga på piratsajter

Flera månader efter Di Digitals avslöjande – och trots sina ägares avståndstaganden – fortsätter nätcasinon som Betsson och Leovegas att göra reklam på pirat- och streamingsajter.

Pirat- och streamingsajter är populära destinationer när svenska spelbolag ska nå ut till nya kunder.
Pirat- och streamingsajter är populära destinationer när svenska spelbolag ska nå ut till nya kunder.Foto: TT

Efter flera SMS-påminnelser om bonuspoäng ringer telefonen. I andra änden hörs ett inspelat meddelande.

”Tjena, det är Frank här”, säger mannen som har blivit spelbolaget Leovegas affischnamn.

Spel- och bettingbolag som vill locka till sig kunder som befinner sig i Sverige kan inte annonsera på Google eller Facebook. Detta eftersom det bland annat kräver en giltig licens, vilket inte går att få under rådande spelmonopol.

Istället annonserar man på sajter som Aftonbladet och krokar upp varumärkesambassadörer. I Leovegas fall rör det sig om namn som Frank Andersson, Pernilla Wahlgren och freestyleåkaren Jon Olsson.

Reklaminsatserna stannar dock inte där. Flera nätcasinon annonserar på piratsajter som möjliggör fildelning av allt från populär mjukvara till filmer, musik och tv-serier, och på streamingsajter som tillhandahåller upphovsrättsskyddat material som till exempel fotbollsmatcher.

Det kunde Di Digital avslöja i mars, då Leovegas, Betssons och Mr Greens annonser dök upp i internets bakvatten. Mr Green hade till exempel en annons på Pornhub.com, världens största porrsajt.

Läs mer: Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Olämpligt och oseriöst, löd omdömet från Handelsbanken, med innehav i Betsson. Flera andra ägare krävde att bolagen skulle arbeta mer aktivt för att få bort sina annonser från dessa sammanhang.

Fem månader senare fortsätter flera spelbolag att ragga nya kunder på pirat- och streamingsajter.

Det är affiliatenätverk som står bakom det.

På fildelningssajten The Pirate Bay, som myndigheter i en rad länder har försökt stänga ner i åratal, dyker annonser från börsnoterade Leovegas och Betssons varumärke Betsafe upp.

Leovegas, som noterades på First North i mars, fortsätter att aggressivt annonsera på piratsajter. De flesta av sajterna som Di Digital granskar – däribland The Pirate Bay, Isohunt, och Torrentz.eu samt streamingsajten Thefirstrow.eu – rymmer popup-fönster med reklam för spelbolaget.

Detta trots att bolaget i mars uppgav för Di Digital att man hade ”agerat” internt.

”I den mån det skett är det viktigt att förstå att det är affiliatenätverk som står bakom det”, säger Philip Doftvik, chef för investerarrelationer på Leovegas, i ett sms.

Han hänvisar till de tusentals underleverantörer som tar betalt av nätcasinon för att sprida deras annonser på nätet.

”Här kan man inte på förhand fullt ut kontrollera hur vårt annonsmaterial kommer att användas men detta är frågeställningar vi kontinuerligt arbetar med”, tillägger Philip Doftvik, men återkommer inte när Di Digital ber om en telefonintervju.

Våra bolag gör inte medvetet reklam på denna typ av sajter.

Även Betsson hänvisar till sina underleverantörer när annonsen på The Pirate Bay kommer på tal.

”Våra bolag gör inte medvetet reklam på denna typ av sajter. Genom samarbeten med fristående företag, det som kallas affiliates, vet vi att det kan hända att våra varumärken dyker upp på dessa sidor. Men det är inte tillåtet. Vi jobbar konstant med att följa upp och säkerställa att reglerna efterföljs”‚ säger Malin Sparf-Rydberg, Betssons kommunikationschef.

Under 2015 och fram till Di Digitals granskning i mars hade Betssons dotterbolag avslutat sina samarbeten med 22 leverantörer – av totalt 4 000 – som hade brutit mot koncernens annonseringsregler. Ytterligare två som hade brutit mot reglerna skulle i mars utredas, säger Malin Sparf-Rydberg.

Kan man ta det ni säger på allvar här?

”Vi tar det på allvar. För oss är detta jätteviktigt. Vi accepterar inte att man marknadsför sig på denna typ av sajter. Våra dotterbolag jobbar ständigt med det här.”

Läs även: ”Spelbolagen håller liv i internets bakgård”

En nyregistrerad spelare kan innebära flera tusen kronor i intäkter för ett affiliate-bolag, och ofta en procentsats på de pengar kunden sätter in på sajten under sin livstid.

Svenska affiliate-bolaget Catena Media börsnoterades i februari. Senare kunde Di Digital avslöja att porr- och piratsajter länkade till bolagets sajter, vilket Catena Media skyllde på smutskastning.

Även spelbolaget Cherry, som är noterat på Aktietorget, gör reklam på flera piratsajter, medan Casinostugan – enligt sin webbplats ”Sveriges mysigaste onlinecasino” – förekommer på en torrentsajt.

”Vi har en generell policy när det gäller media att inte annonsera i samband med porr, våld eller oetiska miljöer. Vi jobbar också med mediebyråer som säkerställer att vi enbart syns på sajter som är i linje med vår policy”, säger Fredrik Burvall, vd för Cherry, vars riktlinjer mot annonsering i sådana sammanhang även gäller bolagets annonsnätverk.

Di Digital har sökt Casinostugans företrädare för en kommentar.


Läs även:

Foto:

Kommentar: Casinosajterna slår svenskt rekord i hyckleri

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera