Hoppa till innehållet

3 miljarder senare – King-grundaren talar ut

En affär värd 50 miljarder kronor och en sorti från börsen i New York. Nu talar King-grundaren Sebastian Knutsson ut om affären och framtiden. ”När vi kliver av börsen nu kan vi tänka längre än nästa kvartalsrapport”, säger han.

Sebastian Knutsson, kreativ chef på King, på bolagets Stockholmskontor 2014.
Sebastian Knutsson, kreativ chef på King, på bolagets Stockholmskontor 2014.Foto: Jesper Frisk

Sebastian Knutsson bär på en papperskasse. I den ligger en gosedjursfågel som tillhör en av Kings absolut största konkurrenter.

Angry Birds-fågeln kommer från någon som jobbar på Rovio, bolaget bakom framgångssagan inom mobilspel som föregick Sebastian Knutssons eget King.

Som grundare är börsen inte det man drömmer om

Kanske tänker spelkreatören ge gosedjuret till sina barn samma kväll. Han verkar obrydd om det faktum att han släpar runt på Kings föregångares omisskännliga maskot. Så obrydd som man blir när man har flera miljarder på banken och fortfarande sysslar med det man älskar.

”Det roligaste jag vet är spel. Jag kommer nog inte få jobba med spel på så många andra ställen”‚ säger Sebastian Knutsson, en av Kings fem grundare.

När amerikanska Activision Blizzard köpte King förvandlades hans drygt femprocentiga innehav i bolaget till 2,7 miljarder kronor.

Läs mer: 4 av 5 King-grundare blir miljardärer

Men han har inte lämnat sin skapelse. Sebastian Knutsson är i dag kvar som kreativ chef. King är nu en egen enhet under en speltillverkare som står bakom långlivade jättetitlar som Call of Duty.

”Vi vill lära oss av dem. De är väldigt starka på att bygga långsiktiga franchises som håller i flera år och fortsätter att växa. Vi har Candy Crush och andra titlar. Vi kan nu lära oss hur vi förvaltar dem på bästa sätt”, säger Sebastian Knutsson.

För omkring sex år sedan sjönk insikten om mobilspel i smarta telefoner in så hårt att en hel bransch uppstod. Angry Birds och finska tillverkaren Rovio var först. King, med sin monsterhit Candy Crush, kom 2012.

Spelet fortsätter att dra in miljontals kronor varje dag och utsågs förra hösten till det mest nedladda spelet någonsin i App Store.

Sebastian Knutsson anser att King har större frihet bortanför börsen.

Sebastian Knutsson anser att King har större frihet bortanför börsen. Foto: Jesper Frisk

Hösten efter lanseringen börsnoterades King, som då hade flyttat huvudkontoret till Irland, i New York. Börssejouren upphörde i och med affären med Activision Blizzard. I dag ser Sebastian Knutsson tillbaka på tiden på börsen med blandade känslor.

”Det blir lätt att det mer kortsiktiga tänket vaknar på ett annat sätt. När vi kliver av nu kan vi tänka längre än nästa kvartalsrapport. Plötsligt kan man börja tänka på treårsplanen igen”, säger Sebastian Knutsson.

Läs mer: King-grundaren efter miljardbudet: “Vi blir kvar i Stockholm”

När vi ses har det gått några timmar sedan Daniel Ek påpekat att hans viktigaste råd till svenska techgrundare är att inte sälja sina bolag. Hans eget Spotify verkar i stället vara på väg till börsen.

Sebastian Knutsson – vars King svaldes helt av en amerikansk speljätte – har dock blandade känslor om aktiemarknaden.

”Som grundare tror jag att börsen inte är det man drömmer om. Man vill utveckla sin produkt och driva företaget framåt. Börsen tillför extraprocesser och annat som man måste hantera. Det är skönare att inte vara på börsen i dag. Jag får väl utmana Daniel Ek där – att gå på börsen är inte roligare än att sälja”, säger han.

Jag vill bevisa att Activision gjorde en jävligt bra deal

”Det blir lätt att det mer kortsiktiga tänket vaknar. När vi kliver av börsen nu kan vi tänka längre än nästa kvartalsrapport. Plötsligt kan man börja tänka på treårsplanen igen.”

Några månader innan försäljningen av King började Kings fem grundare – Sebastian Knutsson, Thomas Hartwig, Patrik Stymne, Riccardo Zacconi och Lars Markgren – att fundera över nästa steg. Tillsammans med Christian Dörffer grundade de Sweet Capital, en fond med 90 miljoner kronor som grundplåt.

Läs mer: King-grundarna startar fond för svenska startups

Hittills har bolaget bland annat investerat i det amerikanska fintechbolaget Earny och hundappen Dog Buddy.

”Att bara tillföra kapital är inte intressant. Det handlar om produkter med en digital aspekt och som är mer konsumentnära. Det är lite därifrån vi kommer”, säger Sebastian Knutsson.

”Man tittar mer på personen än om affärsplanen är trovärdig eller inte. Det viktiga är om personen kan lösa framtida problem och växla om när det inte funkar.”

Att likt svenska EQT Ventures ta till mjukvara för att gallra bolagsdata och på så vis få fram de lämpligaste investeringarna är en metod som inte alltid går att applicera fullt ut, enligt Sebastian Knutsson.

”Du kan sålla ut väldigt många signaler men det är det personliga mötet som avgör. Det handlar om förtroende och tillit. Det svåra är att träffa dem vid rätt tillfälle. EQT kommer att lära sig rätt mycket på att göra det, men det är också något man kan göra när man har en viss skala. I vårt fall tittar vi mer på seedinvesteringar och de är nästan för tidiga för att ge de signaler som de tittar p唂 säger han.

Tills vidare är Kings främste spelkreatör kvar inom bolaget. Han arbetar heltid och mer därtill och sätter inget slutdatum för engagemanget.

”Det är lite det vi har åtagit oss gentemot Activision Blizzard. De tror väldigt mycket på King. Jag vill bevisa att de gjorde en jävligt bra deal.”


Di Digitals Daniel Goldberg.

Kommentar: ”Activision Blizzard blir en livboj för King”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera