Coronakrisens effekter märks överallt – så också i gigsektorn. Som Di Digital rapporterat tidigare har flera gigjobbare, till exempel bud och apptaxichaufförer, sett förlorade arbetstillfällen till följd av pandemin.
Men behovet av en samhällsförändring kommer också att lyfta sektorn, slår Appjobs institute fast i en ny rapport kallad ”Future of work”, framtidens arbete.
”Det är framför allt två saker som jag tycker sticker ut i rapporten”, säger Appjobs grundare och vd Alok Alström och utvecklar:
”För det första kommer den här sektorn, som redan växer snabbt, att accelerera ännu snabbare. Och inte bara med fler arbetare. Fler företag kommer att vilja ’gigifieras’ och många nya gigföretag att starta”, säger han.
Att ”gigifieras”, förklarar han, handlar om att ställa om sin sin verksamhet med färre fasta anställda till fler ”on-demad-arbetare”.
Vilket leder Alok Alström in på den andra viktiga spaningen i rapporten.
Många åtgärder vi sett under pandemin har inte varit till hjälp för gigarbetare
”Många av de statliga åtgärder vi sett runt om i världen under pandemin har inte varit till hjälp för gigarbetare. De är i många fall en utsatt grupp som blivit ännu mer utsatta. Jag hoppas att den här rapporten kan belysa det och få upp frågan på den politiska agendan.”
Han menar att det behöver göras mer för att skydda gigjobbare i takt med att de blir fler till antalet och sektorn växer.
Även Appjobs som plattform och bolag växer i takt med utvecklingen. Bolaget passerade under början av året en miljon medlemmar och verkar nu på 34 marknader.
”De kommer till oss för att hitta gigjobb där de befinner sig och efter sina förutsättningar. Hos oss fyller de i vad de har – en cykel, en bil eller en licens av något slag – och sedan kan vi utifrån det lista de 15 bästa tjänsterna som de kan söka sig till.”
Gigjobbarna kan också läsa om vad andra tycker om att jobba för respektive tjänst.
Appjobs affärsidé är att ”ta en variabel från gigplattformarna” i samband med matchningen, som Alok Alström beskriver det.
Bolaget omsatte strax över fem miljoner kronor 2019, upp från 726 000 kronor det första hela verksamhetsåret 2018.
Förlusten steg från 14,4 miljoner till 23,4 miljoner. Bolaget tog under 2019 in 45 miljoner i nytt kapital.
Läs mer: En sommar utan sommarjobb – då ska de locka fler att bli entreprenörer
”Vi är ett tillväxtbolag men ser att vi kommer kunna bli kassaflödesneutrala i kärnverksamheten i år. Sedan är det upp till styrelsen att säga om de vill att vi ska satsa vidare på nya områden eller inte”, säger han.
Mellan raderna; Bolaget kommer att fortsätta att gå med förlust ett tag till i hopp om att växa snabbare och bredare.
Enligt Alok Alström finns en vision om fem miljoner användare innan året är slut, men han säger samtidigt att det inte är ett prioriterat mätvärde.
”Målet just nu är faktiskt att stärka upp matchningsprocessen för de medlemmar vi har”, säger han och förklarar att de vill bli bättre på att para ihop lediga gigjobb med lediga gigjobbare.
”Vi har också funderat på vad vi kan göra mer för våra medlemmar. I USA har vi bland annat en skatterobot som räknar ut avdrag och skatt, eftersom det är många som tycker det är krångligt. Vi jobbar också på att skapa en konsoliderad gigjobbprofil över flera plattformar. Det är sådant vi fokuserar på nu”, säger han.