Hoppa till innehållet

Blogg: Numera kan alla vara förläggare

Det är lättare än någonsin att publicera sig och då talar jag inte bara om på nätet. Nej, även böcker kan nu skjutas ut till höger och vänster, från din ordbehandlare till kunden via några väl valda tjänster, tryckt i förvånansvärt hög kvalitet om du så vill. Det är inte ens svårt.

Böcker från årets Nobelpristagare i litteratur Kazuo Ishiguro.
Böcker från årets Nobelpristagare i litteratur Kazuo Ishiguro.Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

En gång i tiden drev jag ett litet förlag som fokuserade på hobbylitteratur och analoga spel. Då, tidigt 2000-tal, var print on demand inget man talade särskilt högt om. Som företeelse var det förstås något såväl branschen som hobbyister intresserade sig för, men det var lite fult. Mycket fult, faktiskt, för den första boken jag tryckte med tekniken (ett skräckrollspel vid namn Splatter för den som undrar) var förvisso fullt adekvat limbunden men själva tryckkvalitén på inlagan lämnade en del att önska. Visst, snäppet bättre än en dyr laserskrivare, men det var på håret.

Läs även: Blogg: Nintendo tar återigen sikte på nostalgikerna 

Spola fram till dagens print on demand och det börjar bli svårt att motivera offset-tryck, den mer traditionella tekniken, för annat än riktigt stora upplagor. Dels för att print on demand-utrustningen nu presterar så oerhört mycket bättre än 2002, och dels för att det har blivit betydligt billigare per bok att trycka vid behov. Tekniken är bra för såväl nischlitteratur som förlagens backlist. Offset, som också gått ner en hel del i pris sedan det sist begav sig för mig och mitt lilla förlag, må fortfarande ge bättre resultat men du måste trycka så väldigt många fler. Print on demand kan vara lönsamt redan vid en (1) tryckt bok. Få seriösa tryckerier tar i offset-tryck under 300 exemplar...

Att trycka är dock inte det enda sättet att publicera sig idag. E-böcker kommer allt mer, även om det i Sverige går långsamt jämfört med Amazons USA, där Kindle står för större delen av marknaden. Även här är det lätt att ta sig ut på marknaden. Registrera dig på Amazon och ladda upp ditt dokument, ditt omslag, och deras verktyg gör resten. 

Visst, det blir snyggare och bättre om du har fixat till din eebok i ett lämpligt program, som jag gjorde med kortromanen Ashen Sky, men det är inget måste. Vips är du där, på världens största bokhandel, bredvid King och Oates. Lägg därtill en inläst version och ljudboken gör din ebok sällskap. Det är troligt att Adlibris, med sin eboksplattform Letto (mer om den i framtiden), oroar sig lite över Amazons intåg i Sverige, när det nu behagar ske.

Den numera väldigt korta vägen till marknaden, oavsett om det är tryckta böcker med print on demand eller eböcker som säljs på valfri handelsplats, kommer förstås inte med någon garanti på kvalitet. 

Det publiceras, kort och gott, en hel del skit. En del skrivs troligen i detta nu, för det är november och då är det NaNoWriMo, eller National Novel Writing Month. Då dunkar hugade författare och glada entusiaster ut manuskript på minst 50 000 ord, eller det är målet i alla fall - långt ifrån alla klarar det. Skrivappar som Ulysses och iA Writer, eller för all del tjänster likt Blankpage och e-inkskrivmaskinen Freewrite är extra heta under den här perioden, de hjälper ju dig skriva. Men vad händer när du är klar? Fila lite på manuset och skicka till agent eller förlag? Det tar tid och är bäddat för nederlag. Då är det kanske mer lockande att dunka upp boken på Amazon eller sälja via Publit? Kvalitet kommer sällan direkt och automatiskt, böcker mår bra av redaktörer och professionella omslag. Så även om alla kan bli förläggare i dag, ett knapptryck bort, så blir det inte nödvändigtvis bra för det.

Läs även: Blogg: Så packar du optimalt för resan

Thord D. Hedengren är författare, skribent, och grundare av ett flertal företag, inklusive byrån Odd Alice, vilken numera ägs av 24HR. Han har skrivit om nöjeskultur, internet, prylar och teknik sedan 90-talet. För Di Digital bloggar han om hur tekniken påverkar våra liv.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera