Hoppa till innehållet

Di Digital på plats när SXSW drar igång

Det är dags för årets upplaga av konferensen SXSW i Austin, Texas. Di Digital är på plats för att rapportera om de största händelserna och de nya tech-trenderna på festivalen.

Mimi Billing och Joey Abrait är Di Digitals utsända på techkonferensen SXSW i Austin, Texas.
Mimi Billing och Joey Abrait är Di Digitals utsända på techkonferensen SXSW i Austin, Texas.Foto: Joey Abrait.

För 32:a året i rad är det dags för konferensen SXSW, även känd som tech-, musik- och filmfestivalen South by South West, och under fredagen drogs programmet igång. 

Konferensen som drar över 100 000 besökare varje år är känd för att attrahera höjdare, både inom politiken och på techscenen. I fjol var en av gästerna miljardären och investeraren Chris Sacca. För två år sedan var det president Barack Obama. 

Läs även: Obama till entreprenörerna: ”Ta er i kragen och engagera er”

Även i år drar festivalen igång med en känd politiker, demokraten Bernie Sanders. Di Digital är självklart på plats. 

Dessutom kommer den tidigare varumärkesstjärnan på Apple, Bozoma Saint John, till SXSW. Hon blev i fjol rekryterad till Uber, som har gått igenom kris efter kris, för att rädda bolagets ansikte utåt. På SXSW ska Bozoma Saint John prata om hur man ändrar bilden av kantstötta varumärken och bolag.

Läs även: ”Det ser mörkt ut för Uber, vars mörkaste hemlighet kallas Greyball” 

Di Digital kommer även att följa diskussionerna om utvecklingen av artificiell intelligens och blockkedjan, två ämnen som väger tungt även på årets upplaga av SXSW. 

Även svenska techprofiler och startupgrundare är på plats i Austin. Simone Giertz, uppfinnare och robotentusiast som har kallats ”The queen of shitty robots”, och grundaren av Yubico, Stina Ehrensvärd är två av dem.

Besökarna som vallfärdar till Austin för SXSW gör det inte enbart för seminarierna utan även för det som erbjuds utanför konferensområdet. Förutom den stora techmässan, där det senaste inom foodtech och healthtech samlas med smarta högtalare och NASA:s techprylar, finns det mycket som händer i kvarteren runt Austin Convention Center. Där hyr bland annat techjättar som IBM och mindre robottillverkare lokaler för att visa upp sina senaste uppfinningar.

Läs även: Här är de hetaste trenderna på SXSW 2017 

Förra året fick Di Digitals utsända testa en mängd saker, inklusive IBM:s Watsons smarta öltest. Ännu återstår det att se vad årets mässa bjuder på. Följ rapporteringen på Di Digital och våra livesändningar på Facebook

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera