Hoppa till innehållet

Efter 6 år – nu blir hon partner på mäktiga riskkapitalbolaget

Efter sex år blir Marta Sjögren den tredje kvinnliga partnern på det mäktiga riskkapitalbolaget Northzone.
”I dag träffar vi många fler kvinnliga entreprenörer,” säger hon.

Marta Sjögren blir Northzones tredje kvinnliga partner.
Marta Sjögren blir Northzones tredje kvinnliga partner.Foto: Evelina Carborn.

Northzone är ett av Nordens mäktigaste riskkapitalbolag inom tech-sektorn. I portföljen har man bland annat bolag som Spotify, Klarna, Izettle och Na-kd.

Marta Sjögren började arbeta på Northzone 2012 som investerare. Nu, sex år senare, befordras hon som tredje kvinna till partner på Northzone. 

”När jag började på Northzone för sex år sedan fick jag mestadels ta fram och analysera data och bolag, samt arbeta med vår community. Mitt arbete har förändrats mycket under årens lopp. Numera ansvarar jag för mer, både internt och mot externa motparter som entreprenörer och investerare”, säger hon.

Marta Sjögren är född i Belgrad, Serbien och har bott i totalt åtta länder. Hon pratar svenska, engelska, serbiska, ryska och franska.

”Att bygga karriär inom venture känns ibland som ett maraton – det är långa cykler som kräver ett visst tålamod och uthållighet. Jag är tacksam för möjligheten att utveckla och integrera mig i min egen takt, både som invandrare och förälder till två barn. Min förhoppning är att kunna fortsatt stödja vårt ekosystem och nästa generation av ambitiösa entreprenörer. Just nu brinner jag mest för innovation inom utbildning och sjukvård, som först nu börjar röras av teknisk utveckling”, säger hon.

Northzone stängde sin senaste fond på över 3 miljarder kronor under hösten 2016. Sedan dess har riskkapitalbolaget gjort investeringar i bland annat finska Happyornot, där Marta Sjögren har varit den ansvariga investeraren. Hon ansvarar även för investeringar i finska bolaget Seriously och danska Labster.

Läs även: Virtuellt labb ska göra forskning billigare – Northzone går in 

Att ha en mångfald bland investerare bidrar ofta till en mångfald i investeringarna och enligt Marta Sjögren har det skett en kulturell förändring på Northzone sedan hon och hennes kollega Jessica Schultz började där. 

”När jag började på Northzone fanns det väldigt få kvinnliga entreprenörer som sökte riskkapital. I dag träffar vi många fler, men andelen kvinnor är fortfarande låg. Både jag och Jessica träffar ibland bolag i ett tidigare skede än vad som är normalt för Northzone. Det är för att skapa en relation med bolagen och kunna ge råd om hur man ska tänka kring att resa kapital bland annat. Vi har märkt att vi kan bidra en hel del för att utbilda en mer diversifierad entreprenörskrets”, säger hon.

Läs även: ”Bristen på kvinnliga änglar skapar sämre bolag”  

Genom att bli partner öppnas även möjligheten för Marta Sjögren att investera mer av sitt egna kapital. 

”Jag har redan investerat i den senaste fonden men inte i tidigare fonder.”

Läs mer: Explosiv tillväxt för Matsmart – omsätter nu 200 miljoner

Karl Andersson, vd på Matsmart och Jessica Schultz, partner på Northzone.
Karl Andersson, vd på Matsmart och Jessica Schultz, partner på Northzone.
Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera