Hoppa till innehållet

Ericsson shoppar startups i Silicon Valley

De senaste åren har Ericsson investerat knappt 900 miljoner kronor i startupbolag på andra sidan Atlanten. På hemmaplan har riskkapitalsatsningen dock flugit under radarn.

Albert Kim är chef för Ericsson Ventures, med bas i Kalifornien. Ericsson har verksamhet i USA, bland annat ställde man ut på en mässa i Las Vegas 2015.
Albert Kim är chef för Ericsson Ventures, med bas i Kalifornien. Ericsson har verksamhet i USA, bland annat ställde man ut på en mässa i Las Vegas 2015.Foto: Pressbild och John Locher.

Konkurrensen på telekommarknaden har hårdnat betänkligt och den förväntade kommersiella lanseringen av 5G, nästa generations mobilnät, år 2020 rycker allt närmare. Samtidigt har svenska Ericsson haft svårt att vinna marknadens förtroende, med ett kursfall på börsen om knappt 35 procent de senaste tre åren, även om den senaste rapporten var en ljusglimt som väckte liv i aktien.

Precis som många andra svenska storbolag vill Ericsson nu ta hjälp av innovativa entreprenörer och startupbolag för att vända den negativa utvecklingen. I Silicon Valley har deras riskkapitalgren Ericsson Ventures nämligen plöjt in över 100 miljoner dollar, eller knappt 900 miljoner kronor, i 25 olika bolag sedan 2011.

”Genom våra investeringar vill vi både generera finansiell avkastning och strategiska fördelar för Ericsson. Det kan vara så att Ericsson är en potentiell storkund till företaget och att vi kan hjälpa dem att nå marknaden. Det kan också handla om att de har en unik teknologi, en unik affärsmodell eller erbjuder marknadsinsikter som vi är intresserade av”, säger Albert Kim, chef för Ericsson Ventures, till Di Digital.

Läs mer: Kinesiska it-metropolen tar upp kampen med Silicon Valley 

Ericsson Ventures letar inte minst efter startups som kan hota eller komplettera koncernens kärnverksamhet, det vill säga utvecklingen av nästa generations mobilnät. Men där har man konkurrens från finska Nokia, som sonderar marknaden med hjälp av en ännu större egen riskkapitalgren.

”Om det finns något företag med en galen idé som på sikt riskerar konkurrera med eller störa Ericsson, måste vi förstås ha vetskap om det.”

Men Ericsson Ventures har också ett intresse i bolag utanför telekomsektorn som kan stärka affärerna inom till exempel cybersäkerhet, uppkopplade apparater och molnlösningar.

Slutligen letar Ericsson Ventures efter startups som ökar efterfrågan av, det för telekomjätten affärskritiska, 5G-nätet i samhället. Det kan handla om bolag som utvecklar alltifrån AR- och VR-teknik, självkörande fordon till molnstyrda robotar.

Ericsson Ventures investerar i regel mellan 25 till 40 miljoner kronor åt gången, även om man vid något tillfälle sprängt 100-miljonersgränsen, och äger oftast upp till 20 procent av företagen.

”Bolagen integreras sedan i Ericsson i olika omfattning. Ett exempel på en investering som skapat affärsnytta är molntjänstföretaget Nodeprime, som Ericsson senare förvärvade helt och hållet”, säger Albert Kim.

På hemmaplan har Ericssons riskkapitalgren dock flugit under radarn, mycket beroende på att samtliga 15 startups i den nuvarande portföljen är baserade i USA. Ett av bolagen, Adapteva, som tillverkar energisnål processorteknik, är visserligen grundat av svensken Andreas Olofsson.

Läs mer: Börje Ekholms techbolag vinnare på fallande börs 

I år räknar Ericsson Ventures med att göra 6 till 10 nya investeringar. Det kan i närtid också bli aktuellt att öka närvaron i resten av världen, med konkreta planer på att expandera verksamheten till Östasien och Kina. Men även Europa ingår i de mer långsiktiga ambitionerna.

”Riskkapitalmarknaden i Europa har varit ganska utmanande om man tittar på den aggregerade avkastningen. Det har också saknats riktigt stora exits, även om svenska bolag faktiskt sticker ut med framgångsrika exempel som Spotify och Skype”, säger Albert Kim.

Kan det bli aktuellt för Ericsson Ventures att börja investera i svenska bolag? 

”Det är möjligt, men inte prioriterat. Vi har redan goda ingångar till marknaden med tanke på Ericssons starka närvaro i Kista. Många svenska företag är dock väldigt inriktade på konsumentprodukter, där jag har svårt att se att Ericsson ska kunna tillföra något värde”, säger Albert Kim.

Läs mer: Ericsson hjälper Volvo och Autoliv med teknik 

Det här är inte första gången telekomjätten ger sig in i riskkapitalvärlden. Många minns Ericssons satsning kring millenieskiftet där man tillsammans med Investor, Industrivärden och Merrill Lynch spände bågen. År 2000 lanserades riskkapitalfonden Ericsson Venture Partners med en storlek på 2,5 miljarder kronor. 

Projektet fick snabbt en fiaskostämpel, inte minst då det misslyckades med att hitta bolag att investera i.

”Finansiellt var det helt klart en flopp, mycket på grund av dålig tajming på marknaden. Ett externt riskkapitalbolag fick då i uppdrag att tjäna pengar med Ericssons goda namn i ryggen, men kopplingen var inte mycket starkare än så.”

”Vi är i stället en fullt integrerad del av Ericsson och strävar efter att driva tillväxt och framgång både internt och i våra portföljbolag”, fortsätter Albert Kim, som själv har en bakgrund inom det svenska näringslivet på bland annat Investor.

Han understryker dock att den finansiella avkastningen är mycket viktig även för Ericsson Ventures. Den mest framgångsrika investeringen hittills, räknat i kronor och ören, skedde i mjukvarubolaget Nicira. Startupen såldes 2012 vidare för 10,7 miljarder kronor, med Ericsson som tidig delägare, och ingår numera i Dell-koncernen.

”Det är rent generellt väldigt svårt att tjäna bra pengar inom riskkapitalvärlden. Om man inte lägger all kraft på att göra det, är det i stället högst troligt att du kommer förlora det mesta. Vi måste vara ansvarsfulla eftersom att vi investerar kapital direkt från Ericssons balansräkning”, säger Albert Kim.

Läs mer: Ericsson i samarbete med Toyota om självkörande bilar 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera