Annons

Guldregn över Acast – börsnotering rycker närmare

Acasts vd Ross Adams.
Acasts vd Ross Adams. Foto: Press.
Poddplattformen Acast tar in 300 miljoner kronor i en av årets största finansieringsrundor. Pengarna kommer från Swedbank Robur och Första AP-fonden, och ska användas till expansion i Europa.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Acast beskriver sig redan som "världens största marknadsplats för podcasts" och har över 125 miljoner månatliga lyssnare globalt. Men det hindrar dem inte från att lägga in ännu en växel i sin internationella expansion.

Nu tar startupbolaget in 300 miljoner kronor, eller 33 miljoner dollar, i sin tredje finansieringsrunda.

”Vi ska främst investera i expansion och tillväxt, bland annat genom att lansera i ett nytt språkområde i Europa. Vårt fokus är på att ta in fler podcasts och få upp antalet lyssnare”, säger Acasts vd Ross Adams.

Kapitalet kommer från Första AP-fonden, Swedbank Roburs fonder Ny Teknik och Fokus Fund samt några andra nordiska investerare. Rundan är årets sjätte största i den svenska startupsektorn hittills i år, efter investeringarna i Neo4J, Kry, Voi, Min Doktor och Na-kd. 

Läs mer: Cristina Stenbeck går in i elscooterbolaget – Voi tar in 452 miljoner 

Acast är i dag aktiva i åtta länder: USA, Storbritannien, Irland, Australien, Nya Zeeland, Sverige, Danmark och Norge.

Det är andra gången som Swedbank Robur investerar i Acast. Satsningen har drivits av de avgående fondförvaltarna Erik Sprinchorn och Carl Armfelt. De har i regel investerat i bolag som är noterade eller står inför en snar notering.

”Jag kan inte gå in på Roburs krav, men vi jobbar mot att bli ett börsfähigt bolag. Vi anställer folk med den kunskapen och strukturerar styrelsen på ett sådant sätt. Vi har dock inte satt något datum ännu”, säger Ross Adams.

Läs mer: Stjärnförvaltarna lämnar Swedbank – startar hemligt projekt 

Vi är fokuserade på tillväxt, snarare än vinst. Men målet är lönsamhet på våra kärnmarknader.

I grunden är Acasts affärsidé att locka annonsörer som vill marknadsföra sig i poddar. Man ägnar sig åt distribution, egen produktion och annonsförsäljning. Man var även tidiga med att erbjuda "dynamiska annonser". 

”Om du lyssnar på ett fem år gammalt avsnitt av en stor podd kan du ibland höra en fem år gammal annons. Det ger sällan annonsören något värde. Vi kan erbjuda riktade annonser, baserade på kön, ålder, plats, dag och tid på dygnet som integreras i både nya och gamla avsnitt av kända poddar”, förklarar Ross Adams.

”De kan vara inspelade av programledarna, eller produceras av en tredje part. Vi kan även erbjuda kontextbaserade annonser – om annonsören exempelvis vill nå fans av ett visst fotbollslag vid ett visst tillfälle.”

Vid utgången av 2018 förväntas Acast ha 3 300 podcasts på sin plattform, vilket nästan är en fördubbling mot i fjol. Man ger ut stora internationella titlar som "My Dad Wrote a Porno", samt svenska poddar som "Filip & Fredrik" och "Spår".

Vidare distribuerar man korta dagliga nyhetsuppdateringar åt aktörer som BBC och The Guardian, ett format som blir allt mer populärt till följd av den snabba tillväxten för röststyrda högtalare. I USA och Storbritannien har cirka 20 procent av befolkningen tillgång till uppkopplade högtalare med Googles Assistant eller Amazons Alexa, och trenden spås explodera i Sverige till jul.

Läs mer: Osäkerhet kring Acasts börsnotering: ”Vi vill komma närmare lönsamhet” 

Bolagets omsättning ökade till 81 miljoner kronor under 2017. Förlusten uppgick till 65 Mkr.

Hur ser 2018 ut?
”Omsättningen växte med nästan 90 procent under de första tre kvartalen. Antalet lyssningar växte med över 90 procent.”

Fortsätter förlusterna att öka?
”Vi är fokuserade på tillväxt, snarare än vinst. Men målet är lönsamhet på våra kärnmarknader. Kapitalet från denna runda ska räcka i minst 24 månader.”

I början av oktober överraskade Acast marknaden genom ett offentliggöra ett samarbete med Spotify. Varför ge bort ert innehåll till en konkurrent?

”Spotify är en bra partner. Vi ser dem som en 'poddfångare' som hjälper oss nå fler lyssnare. När du trycker på play på en av våra poddar i Spotify så hämtas de från oss, med våra annonser. De får gratis innehåll, men vi får intäkterna.”

Men det urvattnar väl er plattform?
”Vi är agnostiker när det gäller plattformen. Spotify kan få branschen att växa. Dessutom står de för 3-4 procent av vårt lyssnande. Apples Itunes står för drygt 60.”

Ska Spotify köpa er på sikt?
"Vi har inte pratat om annat än ett samarbete om innehåll."

I och med sin senaste runda har Acast tagit in totalt 610 Mkr i riskkapital sedan starten för fyra år sedan. Bland tidigare investerare finns vid sidan av Swedbank Robur även Bonnier Ventures, MOOR, Alfvén & Didrikson, CNI Network, Norron Asset Managements fonder Target och Select, samt Inbox Capital.

Bolagets grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander klev av sina operativa roller 2017.

"Men de stödjer vår nya strategi och är kvar som delägare”, säger vd Ross Adams.

Acasts grundare Karl Rosander och Måns Ulvestam.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies