Hoppa till innehållet

Mätning: Amazon dämpar svenska e-handlares framtidstro

Optimismen bland de svenska e-handlarna sjönk under det andra kvartalet i år, enligt en mätning av Pricerunner. Ett huvudskäl till oron är Amazons förestående lansering i Sverige. ”Mest utsatta är bolag som saknar egna varumärken”, säger Pricerunners vd Nicklas Storåkers.

Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.
Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.Foto: Di/AP

Andelen svenska e-handlare som ser positivt på försäljningen för det kommande året sjunker under andra kvartalet 2018. Av totalt 151 tillfrågade e-handlare är 66 procent optimistiska för framtiden, enligt en färsk mätning från prisjämförelsetjänsten Pricerunner. Det är en minskning från 70 procent för årets första tre månader och nedgången är särskilt tydlig bland de större aktörerna.

”Optimismen bland de stora e-handlarna har varit väldigt god under en tid, eftersom de har en väldigt stor del av marknaden och en förhållandevis god lönsamhet. Nu sjunker den och det drar ner hela sektorn. Det är framför allt framtidsutsikterna som dämpas”, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, till Di Digital.

Ett huvudskäl till den ökade oron lär vara den amerikanska jätten Amazons troliga lansering i Sverige. Mer än en tredjedel av samtliga tillfrågade, eller uppemot 40 procent, uppger att deras försäljning skulle påverkas negativt om Amazon kommer till Sverige.

”Det är tydligt att svenska e-handlare, både de stora och små, räknar med att Amazon sätter ett avtryck på marknaden. Jag tror framför allt att man kan förvänta sig ökad konkurrens inom elektronik, men kanske även inom kläder”, säger Nicklas Storåkers.

Läs mer: Amazon upphandlar leveranstjänster i Sverige 

Han pekar på att Amazon redan nu, utan en svensk sajt, är prisledande inom vissa produkter. Till exempel har Jeff Bezos miljardbolag på sistone sänkt priserna för mobiltelefoner, säger Nicklas Storåkers.

”Det är helt klart de mindre e-handlarna som är mest oroliga för Amazon, medan mer än hälften av de större aktörerna inte tror att de kommer påverkas över huvud taget. Mest utsatta är bolag som saknar egna varumärken och en tydlig strategi kring hur man bygger en identitet.”

Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon 

Samtidigt skulle Amazons intåg föra med sig en del positiva aspekter för de svenska företagen, uppger företrädarna. Hela 72 procent tror nämligen att lanseringen skulle leda till ökade volymer inom e-handeln i Sverige.

Att kakan växer kommer att gynna den resterande marknaden, menar Nicklas Storåkers. Samtidigt varnar han Amazon för att de själva kommer stå inför en hel del utmaningar i Sverige.

”Vi är ett ganska litet och glesbefolkat land. Många av Amazons koncept, som det i USA med gratis frakt och snabb leverans inom två timmar till städerna, är ju närmast en omöjlighet att få till här. Dessutom finns det redan väldigt många e-handlare i Sverige med bra leveranstider och priser”, säger Nicklas Storåkers. 

Läs mer: Amazon vill charma Stockholm – erbjuder gratis kontorsplatser 

Den underliggande marknaden för e-handel var samtidigt ännu starkare under det andra kvartalet, enligt enkäten. Andelen handlare som upplever bättre försäljning ökar från 35 till 44 procent. 

”Det är nästan lite förvånande. Under nästan hela maj och juni har marknaden präglats av en värmebölja. Dessutom pågår fotbolls-VM som tenderar att ta bort fokus från andra saker. Så det här är ett väldigt styrketecken, som jag tror har sin förklaring i att allt fler svenskar upptäcker bekvämligheten och att e-handelsmarknaden tar terräng från de fysiska butikerna”, säger Nicklas Storåkers.

Totalt sett ökade e-handlarindex från 62,5 till 64,2 under andra kvartalet och indikerar en starkare svensk marknad för onlineförsäljning, enligt Pricerunners mätning.

Läs mer: Amazon startar svenskt betalbolag 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera