Annons

Mätning: Amazon dämpar svenska e-handlares framtidstro

Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.
Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner. Foto: Di/AP
Optimismen bland de svenska e-handlarna sjönk under det andra kvartalet i år, enligt en mätning av Pricerunner. Ett huvudskäl till oron är Amazons förestående lansering i Sverige. ”Mest utsatta är bolag som saknar egna varumärken”, säger Pricerunners vd Nicklas Storåkers.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Andelen svenska e-handlare som ser positivt på försäljningen för det kommande året sjunker under andra kvartalet 2018. Av totalt 151 tillfrågade e-handlare är 66 procent optimistiska för framtiden, enligt en färsk mätning från prisjämförelsetjänsten Pricerunner. Det är en minskning från 70 procent för årets första tre månader och nedgången är särskilt tydlig bland de större aktörerna.

”Optimismen bland de stora e-handlarna har varit väldigt god under en tid, eftersom de har en väldigt stor del av marknaden och en förhållandevis god lönsamhet. Nu sjunker den och det drar ner hela sektorn. Det är framför allt framtidsutsikterna som dämpas”, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, till Di Digital.

Ett huvudskäl till den ökade oron lär vara den amerikanska jätten Amazons troliga lansering i Sverige. Mer än en tredjedel av samtliga tillfrågade, eller uppemot 40 procent, uppger att deras försäljning skulle påverkas negativt om Amazon kommer till Sverige.

”Det är tydligt att svenska e-handlare, både de stora och små, räknar med att Amazon sätter ett avtryck på marknaden. Jag tror framför allt att man kan förvänta sig ökad konkurrens inom elektronik, men kanske även inom kläder”, säger Nicklas Storåkers.

Läs mer: Amazon upphandlar leveranstjänster i Sverige 

Vi är ett ganska litet och glesbefolkat land. Många av Amazons koncept är närmast en omöjlighet att få till här.

Han pekar på att Amazon redan nu, utan en svensk sajt, är prisledande inom vissa produkter. Till exempel har Jeff Bezos miljardbolag på sistone sänkt priserna för mobiltelefoner, säger Nicklas Storåkers.

”Det är helt klart de mindre e-handlarna som är mest oroliga för Amazon, medan mer än hälften av de större aktörerna inte tror att de kommer påverkas över huvud taget. Mest utsatta är bolag som saknar egna varumärken och en tydlig strategi kring hur man bygger en identitet.”

Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon 

Samtidigt skulle Amazons intåg föra med sig en del positiva aspekter för de svenska företagen, uppger företrädarna. Hela 72 procent tror nämligen att lanseringen skulle leda till ökade volymer inom e-handeln i Sverige.

Att kakan växer kommer att gynna den resterande marknaden, menar Nicklas Storåkers. Samtidigt varnar han Amazon för att de själva kommer stå inför en hel del utmaningar i Sverige.

”Vi är ett ganska litet och glesbefolkat land. Många av Amazons koncept, som det i USA med gratis frakt och snabb leverans inom två timmar till städerna, är ju närmast en omöjlighet att få till här. Dessutom finns det redan väldigt många e-handlare i Sverige med bra leveranstider och priser”, säger Nicklas Storåkers. 

Det är ett väldigt styrketecken. E-handelsmarknaden tar terräng från de fysiska butikerna.

Läs mer: Amazon vill charma Stockholm – erbjuder gratis kontorsplatser 

Den underliggande marknaden för e-handel var samtidigt ännu starkare under det andra kvartalet, enligt enkäten. Andelen handlare som upplever bättre försäljning ökar från 35 till 44 procent. 

”Det är nästan lite förvånande. Under nästan hela maj och juni har marknaden präglats av en värmebölja. Dessutom pågår fotbolls-VM som tenderar att ta bort fokus från andra saker. Så det här är ett väldigt styrketecken, som jag tror har sin förklaring i att allt fler svenskar upptäcker bekvämligheten och att e-handelsmarknaden tar terräng från de fysiska butikerna”, säger Nicklas Storåkers.

Totalt sett ökade e-handlarindex från 62,5 till 64,2 under andra kvartalet och indikerar en starkare svensk marknad för onlineförsäljning, enligt Pricerunners mätning.

Läs mer: Amazon startar svenskt betalbolag 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies