Di Digital har i flera artiklar rapporterat om de stora dagligvarubolagens ambitioner på e-handelsområdet.
Nu sjösätter Ica ett nytt projekt med mål att kunna leverera maten direkt in i ditt kylskåp – utan att du själv behöver vara hemma.
Det handlar om ett pilotprojekt som görs tillsammans med det digitala låsbolaget Glue och Postnord.
”Kunder söker förenkling och med den här lösningen behöver de inte hämta varorna, inte vara hemma när varorna levereras utan allt det sköts automatiskt från beställning till att produkterna finns hemma i kylen, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.
Projektet möjliggörs genom ett samarbete med det digitala låsbolaget Glue. Genom att kunden delar ut en digital nyckel via mobilen kommer leverantören kunna ta sig hela vägen in i köket, utan att någon behöver vara hemma för att öppna ytterdörren.
”Vi har inte hittat någon liknande tjänst varken i Sverige eller internationellt så det här blir ett nytt test på alla sätt och vis”, säger Anders Svensson.
Förmodligen är det inget problem att släppa in oss innanför dörren
Den nya tjänsten kommer till en början att testas på 20 till 40 hushåll i Stockholmsområdet. Till sommaren ska projektet utvärderas.
”Testet får utvisa hur stort intresset är, men jag tror definitivt det här blir något som driver e-handeln eftersom det tar enkelheten till en ny dimension”, säger Anders Svensson.
Samarbetet öppnar upp för fler lösningar som rör leveranser av paket innanför dörren, samt för andra hushållsnära tjänster. Det är en förändring som grundarna till Glue länge har väntat på.
”Det här handlar om att förändra ett konsumentbeteende. Då är det viktigt att ha starka varumärken som Ica och Postnord i ryggen. De ger en trygghet och är ett kvitto på att det här är en genomarbetad lösning som människor litar på”, säger Glues medgrundare och vd Carl Johan Grandinson.
Glues digitala lås möjliggör matleverenser direkt in i kylskåpet. Foto: Amanda Lindgren.
För Postnord är tjänsten inte helt ny. Di Digital har tidigare skrivit om Volvo-projektet in-car delivery, där Postnord levererat produkter direkt till kundernas bakluckor. Att nu leverera in i folks bostäder är ytterligare ett steg i samma utveckling, enligt bolaget.
”Släppa in någon i bakluckan är en sak men att släppa in någon i hemmet är ett stort steg och det är också mycket bekvämare. Alla har inte en Volvo men alla har en dörr”, säger Kenneth Verlage, digital affärsutvecklare på Postnord.
”Det här kommer att vara en betydande del av verksamheten framöver. Vi ser en framtid där alla kommer att ha elektroniska dörrlås. I den här airbnb-generationen som vi är i nu är det förmodligen inget problem att släppa in oss innanför dörren för att ställa in saker.”
Inför julen i fjol vittnade många postombud om brist på utrymme för julklappar inhandlade på nätet. Samtidigt spår Svensk Digital Handel att e-handeln kommer att öka med ytterligare 38 procent i år. Med ökade volymer skulle en lösning med hemleveranser innanför dörren minska pressen på upphämtningsställen.
”Med det här ökar vi valfriheten men minskar också belastningen på de utlämningsställen som finns. Vi måste öka den flexibiliteten som ger konsumenten alternativ”, säger Kenneth Verlage.