Hoppa till innehållet

Nu ska Ica leverera mat direkt till ditt kylskåp

Ett nytt samarbete mellan Ica, Postnord och startupbolaget Glue innebär att dina matkassar kan lämnas direkt i kylskåpet istället för utanför dörren – utan att du själv behöver vara hemma. 

Glues vd Carl Johan Grandinson, Anders Svensson, vd på Ica Sverige och Kenneth Verlage, digital affärsutvecklare på Postnord.
Glues vd Carl Johan Grandinson, Anders Svensson, vd på Ica Sverige och Kenneth Verlage, digital affärsutvecklare på Postnord.Foto: Amanda Lindgren

Di Digital har i flera artiklar rapporterat om de stora dagligvarubolagens ambitioner på e-handelsområdet.

Nu sjösätter Ica ett nytt projekt med mål att kunna leverera maten direkt in i ditt kylskåp – utan att du själv behöver vara hemma.

Det handlar om ett pilotprojekt som görs tillsammans med det digitala låsbolaget Glue och Postnord.

”Kunder söker förenkling och med den här lösningen behöver de inte hämta varorna, inte vara hemma när varorna levereras utan allt det sköts automatiskt från beställning till att produkterna finns hemma i kylen, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.

Projektet möjliggörs genom ett samarbete med det digitala låsbolaget Glue. Genom att kunden delar ut en digital nyckel via mobilen kommer leverantören kunna ta sig hela vägen in i köket, utan att någon behöver vara hemma för att öppna ytterdörren.

”Vi har inte hittat någon liknande tjänst varken i Sverige eller internationellt så det här blir ett nytt test på alla sätt och vis”, säger Anders Svensson.

Förmodligen är det inget problem att släppa in oss innanför dörren

Den nya tjänsten kommer till en början att testas på 20 till 40 hushåll i Stockholmsområdet. Till sommaren ska projektet utvärderas.

”Testet får utvisa hur stort intresset är, men jag tror definitivt det här blir något som driver e-handeln eftersom det tar enkelheten till en ny dimension”, säger Anders Svensson.

Samarbetet öppnar upp för fler lösningar som rör leveranser av paket innanför dörren, samt för andra hushållsnära tjänster. Det är en förändring som grundarna till Glue länge har väntat på.

”Det här handlar om att förändra ett konsumentbeteende. Då är det viktigt att ha starka varumärken som Ica och Postnord i ryggen. De ger en trygghet och är ett kvitto på att det här är en genomarbetad lösning som människor litar på”, säger Glues medgrundare och vd Carl Johan Grandinson.

Foto: Amanda Lindgren
Glues digitala lås möjliggör matleverenser direkt in i kylskåpet. Foto: Amanda Lindgren.

För Postnord är tjänsten inte helt ny. Di Digital har tidigare skrivit om Volvo-projektet in-car delivery, där Postnord levererat produkter direkt till kundernas bakluckor. Att nu leverera in i folks bostäder är ytterligare ett steg i samma utveckling, enligt bolaget. 

”Släppa in någon i bakluckan är en sak men att släppa in någon i hemmet är ett stort steg och det är också mycket bekvämare. Alla har inte en Volvo men alla har en dörr”, säger Kenneth Verlage, digital affärsutvecklare på Postnord.

Det här kommer att vara en betydande del av verksamheten framöver. Vi ser en framtid där alla kommer att ha elektroniska dörrlås. I den här airbnb-generationen som vi är i nu är det förmodligen inget problem att släppa in oss innanför dörren för att ställa in saker.”

Inför julen i fjol vittnade många postombud om brist på utrymme för julklappar inhandlade på nätet. Samtidigt spår Svensk Digital Handel att e-handeln kommer att öka med ytterligare 38 procent i år. Med ökade volymer skulle en lösning med hemleveranser innanför dörren minska pressen på upphämtningsställen.

”Med det här ökar vi valfriheten men minskar också belastningen på de utlämningsställen som finns. Vi måste öka den flexibiliteten som ger konsumenten alternativ”, säger Kenneth Verlage.

Läs även: Coop lanserar smart matkasse med Gastrofy

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera