Hoppa till innehållet

Pensionsjättarnas investeringar fördubblas i värde när Spotify börsnoteras

De svenska pensionsjättarna AMF och Alecta har investerat hundratals miljoner i Spotify. Nu väntas investeringarna fördubblas i värde när bolaget noteras på New York-börsen. 

Bo Selling är aktiechef på Alecta.
Bo Selling är aktiechef på Alecta.Foto: kollage

Miljardbelopp av svenska pensionspengar har i det tysta investerats i Spotify. Det kunde Di Digital avslöja i oktober i fjol

Bland investerarna har AMF och Alecta svävat upp som två av storhandlarna av aktier i den svenska musiktjänsten.

På våren 2016 köpte pensionsbolagen aktier i streamingtjänsten för drygt 600 miljoner kronor var. 

Alectas investering för två år sedan kan nu fördubblas i värde. När Spotify noteras väntas posten bli värd mellan 1,3 och 2 miljarder kronor. 

Bo Selling, aktiechef på Alecta, kommenterar Spotifys notering via mejl till Di Digital.

”När vi gick in i Spotify räknade vi med att det skulle börsnoteras vid något tillfälle, så vi välkomnar naturligtvis beskedet”, skriver han.

Inför noteringen passade AMF även att att öka sitt innehav genom att köpa aktier till kraftig rabatt. AMF:s totala investering i Spotify uppgår till strax under 1 miljard kronor. I dag äger AMF 1,3 procent av Spotify, enligt Di Digitals uppgifter. Den andelen kan bli värd så mycket som 2,5 miljarder kronor på börsen. 

Uppskattningarna baseras på uppgifter från bolagen samt Spotifys noteringsansökan.

Läs även: Pensionsjätten tankar Spotify-aktier – för halva priset 

Aktieklippet härstammar från det lån på drygt 8 miljarder kronor som Spotify tog tidigt 2016. De största långivarna var amerikanska TPG följt av Dragoneer, men även svenska AMF och Folksam var med på ett hörn.

För långivarna har affären hittills varit en succé.

I samband med jättelånet investerade även Folksam 30 miljoner dollar, cirka 250 miljoner kronor, i ett konvertibellån till Spotify våren 2016. Huruvida lånet i dag har konverterats till aktier vill Folksam inte kommentera.

Spotify har valt att notera bolaget på New York-börsen istället för en  dubbelnotering på Nasdaqs börser i New York och Stockholm

”Självklart hade det varit roligt med en notering i Sverige, men det är bolagets beslut att notera sig i USA och det är bra att vi får en marknadsvärdering på Spotify”, skriver Bo Selling. 

AMF och Folksam har avböjt att kommentera.

Läs mer: Sparekonomerna: Så köper du aktier i Spotify 

Läs mer: Telia drar in miljardbelopp på Spotify 

Läs mer: ”Redan nu dansar Wall Street efter Daniel Eks pipa” 


Lyssna på Digitalpodden Special om Spotifys 12-åriga historia:

https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera