I maj stängde taxijätten Uber ner sin kontroversiella budgettjänst Uberpop i Sverige.
På måndagen rapporterade Ekot att 60 Uberpop-förare har dömts till böter i tingsrätten. Dessutom ska Uber själva vara föremål för en polisutredning. Detta eftersom bolaget drev Uberpop trots att man visste att tjänsten var olaglig, enligt Ekots källor.
Uber är väl medvetna om att förarna saknar tillstånd.
Lars Berglund, kriminalinspektör hos Stockholmspolisen, bekräftar för Di Digital att ett antal Uber-anställda i Sverige har kallats till förhör. Nu överväger polisen huruvida ansvaret faller på Uber i Sverige eller på moderbolaget i Nederländerna.
”Det är ingen hemlighet för Uber att vi utreder dem”, säger Lars Berglund.
Han bekräftar också att utredningen rör sig om det så kallade beställaransvaret i taxitrafiklagen.
Läs mer: Ubers förarkontroller är en bluff
Beställaransvaret innebär att den som sammanför passagerare och taxiförare – genom till exempel en telefonväxel eller en app – agerar beställare av en taxitjänst och kan därmed straffas om förarna till exempel saknar taxilegitimation.
”Uber är väl medvetna om att förarna saknar tillstånd”, säger Lars Berglund.
Påföljden är, liksom för övriga brott mot taxitrafiklagen, högst ett års fängelse.
Uber stängdes ned i våras efter en lång tids kritik om till exempel bristande förarkontroller, vilket Di Digital kunde avslöja i fjol, samt anklagelser om att Uberpop banade väg för skattebrott.
Dessutom började domstolar runtom i landet att bötfälla Uberpop-förare som saknade taxilegitimation. I somras kunde Di Digital avslöja att antalet domar låg strax under 40-strecket.
Mer om Uber:
Kommentar: ”Alla fattar Uberpop – utom myndigheterna”
Hundratals svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning
Avslöjar: Ubers förarkontroller är en bluff