Hoppa till innehållet

Polisutredningen mot Uber ligger på is

Polisens utredning av Uber har stått still i minst sex månader. ”Det hade varit enklare om det bara hade rört ett mindre svenskt bolag”, säger åklagaren Thomas Rickardsson.

Polisen har sedan 2016 utrett Uber för bolagets roll i Uber Pop-härvan.
Polisen har sedan 2016 utrett Uber för bolagets roll i Uber Pop-härvan.Foto: TT

I en rad uppmärksammade rättsprocesser under 2016 och 2017 fälldes ett 80-tal av den numera nedlagda taxitjänsten Uber Pops förare i rätten. Förarna dömdes bland annat för olaga taxitrafik eftersom de hade skjutsat kunder mot betalning utan varken legitimation eller tillstånd.

Än så länge har bolaget bakom tjänsten inte mött några repressalier. Sedan i fjol pågår dock en svensk förundersökning kring Ubers ansvar för Uber Pop och de dömda förarna. 

Men i minst ett halvår har utredningsarbetet stått stilla, kan Di Digital berätta. Enligt åklagare Thomas Rickardsson beror det på resursbrist hos rättsväsendet.

”Det handlar om att få in rätt kompetens med erfarenhet av den här typen av utredningar. Man tittar på ganska komplicerade bolagskonstruktioner, till exempel. Det är en internationell koncern med olika ansvarsfördelningar som kan vara svåra att tyda”, säger han.

Läs mer: Ubers nya Sverigechef ska vända trenden efter skandalerna  

Utredningen mot Uber rör bland annat annat hur pengar har flyttats mellan kunder, förare och bolag inom Uber-koncernen, som har europeiskt säte i Nederländerna. Polisen har haft svårt att följa pengarna och att kartlägga exakt vilka summor det rör sig om, uppger flera personer med insyn för Di Digital.

Hittills har ingen bolagsföreträdare delgivits misstanke om brott.

”Det hade varit enklare att utreda om det bara hade rört ett mindre svenskt bolag”, säger Thomas Rickardsson.

För att komma vidare i utredningen kring Ubers beställaransvar har åklagaren sedan i somras väntat på extra resurser från Ekobrottsmyndigheten, EBM.

Riksåklagaren Anders Perklev uppgav nyligen att myndigheten var i behov av ett tillskott på 100 miljoner kronor för att slippa göra sig av med 100 åklagare. I regeringens vårbudget fick senare polisen 200 miljoner kronor i förstärkning medan åklagarmyndigheten fick vara utan.

Åklagaren Thomas Rickardsson anser inte att den offentliga sektorn saknar tillräcklig kunskap för att utreda större bolagskoncerner.

”Kompetensen finns absolut. Utmaningen är att samordna den och förbättra samverkan mellan olika myndigheter”, säger han.

Läs mer: Uber svartlistade svenska poliser – spårades via appen 

Ubers spårning och blockering av poliser under deras utredningsarbete kände svenska tillsynsmyndigheter inte till förrän Di Digital rapporterade om det i fjol. Ärendet kring det hemliga programmet Greyball har däremot inte lett till någon polisiär utredning, enligt flera källor vid rättsvårdande myndigheter.

Även det franska bolaget Heetch hamnade i blåsväder för något år sedan när de lanserade en Uber Pop-liknande tjänst på svensk mark. Sedan dess har polisen utrett minst ett 50-tal av deras förare, misstänkta för att ha kört svarttaxi.

Om fler fällande domar kommer på plats mot deras förare väntas Heetch också utredas för sitt beställaransvar, säger Lars Berglund på trafikpolisen i Stockholm.

”Jag skulle tro att det kommer att få precis samma vändning som när det gäller Uber”, säger han.

Di Digital har sökt Heetch, som i februari 2018 också lade ner sin tjänst i Sverige, för en kommentar.

Läs mer: Ny svensk taxireglering öppnar för Uber och Heetch 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera