I en rad uppmärksammade rättsprocesser under 2016 och 2017 fälldes ett 80-tal av den numera nedlagda taxitjänsten Uber Pops förare i rätten. Förarna dömdes bland annat för olaga taxitrafik eftersom de hade skjutsat kunder mot betalning utan varken legitimation eller tillstånd.
Än så länge har bolaget bakom tjänsten inte mött några repressalier. Sedan i fjol pågår dock en svensk förundersökning kring Ubers ansvar för Uber Pop och de dömda förarna.
Men i minst ett halvår har utredningsarbetet stått stilla, kan Di Digital berätta. Enligt åklagare Thomas Rickardsson beror det på resursbrist hos rättsväsendet.
”Det handlar om att få in rätt kompetens med erfarenhet av den här typen av utredningar. Man tittar på ganska komplicerade bolagskonstruktioner, till exempel. Det är en internationell koncern med olika ansvarsfördelningar som kan vara svåra att tyda”, säger han.
Läs mer: Ubers nya Sverigechef ska vända trenden efter skandalerna
Utredningen mot Uber rör bland annat annat hur pengar har flyttats mellan kunder, förare och bolag inom Uber-koncernen, som har europeiskt säte i Nederländerna. Polisen har haft svårt att följa pengarna och att kartlägga exakt vilka summor det rör sig om, uppger flera personer med insyn för Di Digital.
Hittills har ingen bolagsföreträdare delgivits misstanke om brott.
”Det hade varit enklare att utreda om det bara hade rört ett mindre svenskt bolag”, säger Thomas Rickardsson.
För att komma vidare i utredningen kring Ubers beställaransvar har åklagaren sedan i somras väntat på extra resurser från Ekobrottsmyndigheten, EBM.
Riksåklagaren Anders Perklev uppgav nyligen att myndigheten var i behov av ett tillskott på 100 miljoner kronor för att slippa göra sig av med 100 åklagare. I regeringens vårbudget fick senare polisen 200 miljoner kronor i förstärkning medan åklagarmyndigheten fick vara utan.
Åklagaren Thomas Rickardsson anser inte att den offentliga sektorn saknar tillräcklig kunskap för att utreda större bolagskoncerner.
”Kompetensen finns absolut. Utmaningen är att samordna den och förbättra samverkan mellan olika myndigheter”, säger han.
Läs mer: Uber svartlistade svenska poliser – spårades via appen
Ubers spårning och blockering av poliser under deras utredningsarbete kände svenska tillsynsmyndigheter inte till förrän Di Digital rapporterade om det i fjol. Ärendet kring det hemliga programmet Greyball har däremot inte lett till någon polisiär utredning, enligt flera källor vid rättsvårdande myndigheter.
Även det franska bolaget Heetch hamnade i blåsväder för något år sedan när de lanserade en Uber Pop-liknande tjänst på svensk mark. Sedan dess har polisen utrett minst ett 50-tal av deras förare, misstänkta för att ha kört svarttaxi.
Om fler fällande domar kommer på plats mot deras förare väntas Heetch också utredas för sitt beställaransvar, säger Lars Berglund på trafikpolisen i Stockholm.
”Jag skulle tro att det kommer att få precis samma vändning som när det gäller Uber”, säger han.
Di Digital har sökt Heetch, som i februari 2018 också lade ner sin tjänst i Sverige, för en kommentar.