Hoppa till innehållet

SBAB i appsamarbete för att minska klyftan mellan nyanlända och företag

Ofta får folk nya jobb genom kontakter, något som många nyanlända känner att de saknar. Med sitt nya koncept ska integrationsappen Welcome ge nya i Sverige den viktiga kontakten med företag och först ut är SBAB.

Teamet på Welcome med vd och grundare Emma Rosman som trea från vänster.
Teamet på Welcome med vd och grundare Emma Rosman som trea från vänster.Foto: Press

Appen Welcome lanserades för två år sedan och sammanför nyanlända och svenskar. Hittills ska de ha matchat ungefär 10 000 personer som är nya i Sverige med privatpersoner.

Läs även: Techkändisar investerar i integrationsapp

Hittills är det bara privatpersoner som har kunnat använda appen, men Emma Rosman, vd och medgrundare, märkte att det fanns fler behov. Enligt SCB tar det i genomsnitt nio år för nyanlända att få ett jobb.

“Vi hör från många nyanlända att det finns ett gap till arbetsmarknaden”, säger hon.

Därför lanserar de i dag företagskonceptet “Welcome App på jobbet” där nyanlända kan kopplas samman med medarbetare på arbetsplatser. Målet är att minska klyftan mellan nyanlända och företag, att nya i Sverige ska få svar på  frågor om karriär, det svenska samhället och språket.

Läs även: Lärdomen från #GoogleOpenMic: "Det går att göra mycket utan kapital"

“Gång på gång hör man att folk får jobb genom kontakter. Vi tror på att att öka folks nätverk och kontaktytor”, säger Emma Rosman.

Statliga bolånebanken SBAB är först ut att låta sina medarbetare använda Welcomes app, och inom kort kommer bland annat pensionsföretaget SPP och fotbollsappen Football Addicts ansluta sig. Företagen ska direkt i appen kunna följa statistik över hur många människor deras anställda tar kontakt med och träffar.

Förra sommaren tog företaget in fyra miljoner kronor från Klarna-grundaren Niklas Adalberth och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, och ytterligare en miljon i början av november från bland andra Truecallers grundare Nami Zarringhalam.

Läs mer: Techmiljardärer investerar i flyktingapp

Niklas Adalberth har även investerat i sajten Just Arrived, som ska hjälpa nyanlända att komma i kontakt med arbetsgivare.

Läs mer: Klarna-grundare satsar miljoner på flyktingar  

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera