Hoppa till innehållet

Semestertider på Klarna när myndigheten knackar på

En fintechjätte verkar ha semester och lov nästan jämt – och prins Daniel har ett särskilt parfymval. Det och en spelmiljardärs välutrustade gym är några av veckans snackisar, enligt Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Som ni kanske har märkt så granskar vi och följer utvecklingen bland fintechbolagen. Det finns stora pengar att tjäna, men samtidigt ett stort ansvar när skuldberget växer. Vi har bland annat skrivit om hur Bynk trodde att hela Sverige skulle ”bynka” och Anyfin som kastade sten i eget glashus och kallade konkurrenterna för lånehajar. Efter kritiken håller de nu på att rensa ut sin kampanj.

Läs mer: Ilskan växer mot låneappen Bynks enorma reklamkampanj – anmälningarna haglar 

Läs mer: Efter hårda kritiken: Låneapp städar undan massiv reklaminsats

I veckan kunde vi avslöja att Klarnas reklamer med frontfiguren, och påstådda delägaren, Snoop Dogg stoppas i Sverige. Redan i mars ville Konsumentverket hindra reklamen, men ärendet kunde stängas först i oktober.

Då hade Klarna två gånger begärt längre svarstid – först med motiveringen att påskhelgen närmade sig och sedan för att många anställda var på sommarledighet. Därför skrattade vi högt på redaktionen när Klarnas presschef först svarade så här när vi hörde av oss:

”Höstlovsvecka och lite tricky”.

For the record så hjälpte han sedan till.

Läs mer: Klarna i lång tvist om Snoop Dogg-reklamen – filmer drogs in 

Men ordvalet fick oss ändå att fundera över Klarnas policy kring ”work-life-balance”. Vd:n Sebastian Siemiatkowski är ju en omvittnat hårt arbetande och krävande ledare som också vill att alla ska lägga ned det där lilla extra.

Men när en myndighet menar att ens flaggskeppsreklam bryter mot konsumentkreditlagen – då blir semestern plötsligt en orubblig rättighet. En helig högtidsstund. Då rör man sig slooooooooooow.

Man kan nästan se framför sig hur Klarna-cheferna stängde av datorerna, stämplade ut från kontoret och istället målade påskägg, dansade små grodorna och sedan lade sig tillrätta i hängmattan för att lyssna på Anders Hansen sommarprat.

Låt oss gissa att Sebastian Siemiatkowski och hans gäng inte hade riktigt samma avslappnade inställning och semesterbehov under våren och sommaren 2017 då bolaget skaffade sin länge efterlängtade banklicens.

En rolig detalj är för övrigt att när Klarna blev bank så valde Sebastian Siemiatkowski av någon anledning att jämföra sin nyblivna bank med det – av många utskällda – lågprisflyget Ryan Air.

Det sägs också att han – när dealen med Snoop Dogg skulle slutas – inte ens kände till rapparen. Kanske är det snarast Sebastian Siemiatkowski som behöver ta några veckor ledigt, rulla ut hängmattan och sätta på radion för att komma ikapp med referenserna.

I senaste avsnittet av SVT:s humorprogram Svenska Nyheter gjorde man ett längre inslag om konsumtionslånen. Dock verkar de inte lika roade av lånestocken som oss finansnördar och animerade Di TV:s programledare Jon Åsberg till en katt. Vi får se vem som får fylla hans stora skor när han överger Ekonomistudion för att lyfta magasinet Fokus. Kanske roliga filter får oss att glömma den sorgen något.

Skärmdump från Svenska Nyheter.
Skärmdump från Svenska Nyheter.

I måndags kom streamingjätten Spotify in med sin kvartalsrapport. Efter fina siffror och att den avgående finanschefen Barry McCarthy snackat upp aktien rusade den på Wall Street med 16 procent. Bara senaste månaden har Spotify stigit med nästan 30 procent och är nu ”bara” fem dollar från stängningskursen under första handelsdagen. 

Läs mer: Spotify rusar på Wall Street – avgående finanschef snackar upp kursen 

I helgen tilldelades Spotify-grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon kungliga medaljer. Likt Greta Garbo så ska Daniel Ek inte ha varit på plats - han hade kanske fullt upp inför rapporten och sitt ”drömkåken-bestyr”. Martin Lorentzon är ju inte lika aktiv i Spotify i dag och syns mest på olika exklusiva tillhåll runtom i världen, så han hade tid för Kungen.

Vid sin sida hade han även sin partner Tara Derakshan, som är grundare till Sniph - ”Spotify för parfym”. Tydligen ska doft även engagera entreprenörsprinsen Daniel som såklart var på plats - hans favoritparfym sägs vara Issey Miyakes ”L’eau D’issey”. Men om kronprinsessan bär den för hans skull vet vi inte.

I veckan gjorde ni läsare mig extra glad genom att den mest klickade artikeln var vår Björn Wallenbergs intervju med kvantforskaren Jonathan Jogenfors. Kvantdatorer är ett lite nördigt ämne, men kommer på sikt få stor påverkan på vår värld. 

Läs mer: Experten efter Googles genombrott: ”Kvantdatorer knäcker hela vår digitala värld” 

Daniel Ek 2008 och 2018.
Daniel Ek 2008 och 2018.
Jeff Bezos 2005 och 2017.
Jeff Bezos 2005 och 2017.

Efter många år med slit för att bygga sitt bolag brukar de framgångsrika ledarna välja att satsa mer på sin hälsa och sitt yttre. Ibland är det svårt att inte spekulera i om miljardärernas ansikten inte plötsligt ser lite slätare ut, men något ska de väl göra för pengarna. Amazons biljonär Jeff Bezos och Spotifys Daniel Eks förvandling från nördar till slipade är klassiska exempel.

En som sägs trivas på gymmet i alla fall är Paradox Fredrik Wester. När han skulle inreda sitt privata gym i lyxvillan i Sitges i Spanien ska säljaren ha sålt på honom typ allt som fanns. Det är extremt välutrustat. I övrigt har Fredrik Wester dock inte bidragit med mycket i inredningen i huset och så även här.

Fredrik Wester.
Fredrik Wester.Foto: Jesper Frisk

Inte ens tavlorna i det extremt välutrustade gymmet i bottenvåningen ska vara Fredriks val. Utan det är hans sambo Lovisa, som jobbat som dekoratör och nu driver ett smyckesföretag, som ska ha sett till att det är affischer med rockband som Iron Maiden, Metallica och The Rolling Stones.  

Uppmärksamma läsare påpekade också för oss att Paradox logga (som Fredrik har låtit dekorera botten i poolen med) inte alls är ett dinosaurieskelett. Logotypen är liksom namnet en paradox föreställande ett näbbdjur.

Läs mer: Spelmiljardären Fredrik Wester: I fjol kollade jag på 20 bolag och köpte ett

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera