Spotifys storsatsning på poddmarknaden ser ut att gå hem. I alla fall i Sverige och en rad andra länder.
Enligt konsult- och analysföretaget Mediavision gick den svenska streamingjätten för första gången om Apple i Sverige under årets tredje kvartal.
Det speglar Spotifys särställning som ljudplattform i Sverige.
Under perioden juli-september hade den svenska streamingjätten en daglig räckvidd på hela 42 procent av de svenska podcastlyssnarna. Det kan jämföras med en marknadsandel på 33 procent för Apple Podcasts.
”Apples podcastapp har länge haft en särställning bland svenska podcastlyssnare, bland annat för att den är förinstallerad i hårdvara från Apple”, skriver Mediavision i ett pressmeddelande.
Läs mer: Acast öppnar upp plattformen – låter vem som helst starta podd
Den tredje största aktören är svenska Acast.
Detta är också ett tecken på att Apple möter ökande konkurrens både på hård- och mjukvarusidan, inte minst från Google.
Analys: Kinesiska Tiktok kan bli Spotifys största hot
Generellt sett ökar podcastlyssnadet just nu mycket snabbt i Sverige. Under tredje kvartalet 2019 lyssnade nära 20 procent av 15–74-åringarna på podcasts en genomsnittlig dag.
”Spotifys position som största plattform för podcastlyssnande i Sverige är intressant på flera sätt. Det speglar Spotifys särställning som ljudplattform i Sverige, där mer än hälften av alla 15–74-åringar har ett Spotify-konto. Men det är också ett tecken på att Apple möter ökande konkurrens både på hård- och mjukvarusidan, inte minst från Google. Iphone och apparna som finns förinstallerade där är inte längre guldstandard i Sverige. Det märks i både ljud- och videokonsumtionen”, säger Mediavisions vd Marie Nilsson i ett uttalande.
Läs mer: Netflix poddsatsar – ihop med Spotify
Mediavision konstaterar även att Spotifys podcastsatsning också går hem i andra länder. Exempelvis rapporterade det amerikanska podcastmätföretaget Voxnest i förra veckan att Spotify nu har passerat Apple Podcasts som största lyssnarplattform i Tyskland, Frankrike och Norge, skriver man.
Att Spotify storsatsar på poddar är ingen hemlighet. Under det första halvåret 2019 har musikjätten investerat runt 3,8 miljarder kronor i tre poddcastingbolag: Anchor, en teknisk plattform för poddskapare, samt produktionsbolagen Gimlet Media och Parcast.
Analys: Spotify upp 16 procent – här är fyra ödesfrågor för framtiden