Silicon Valley-baserade Preact har utvecklat en molntjänst som hjälper företag att bli bättre på att få fler kunder. Det handlar om system som analyserar kundbeteenden och beteenden på nätet, vilket potentiellt kan vara mycket värdefullt för Spotify (NTL) i jakten på fler betalande prenumeranter.
"Att hitta trender och beteenden i vår data som går att koppla till betalande prenumeranter är väldigt värdefullt", säger Jason Richman, produktchef på Spotify i ett pressmeddelande.
Målet med förvärvet är av allt att döma att förbättra Spotifys försäljning av sin egen betaltjänst.
Någon prislapp på bolagethar inte offentliggjorts. Preact har tagit in drygt 12 miljoner dollar i riskkapital sedan starten år 2012.
Spotify acquires Preact: https://t.co/9nQmt4stQr
— Spotify Press (@SpotifyPress) November 2, 2016
Förvärvet är det fjärde i ordningen för Spotify i år. I januari förvärvade bolaget The Cord Project (NTL), som utvecklar en plattform för röstmeddelanden, samt det sociala musiknätverket Soundwave (NTL). I ägarkretsen kring det sistnämnda bolaget fanns bland annat Vostok New Ventures-chefen Per Brilioth.
Läs även: Spotify på förvärvsrunda, köper två musikstartups
I våras förvärvade Spotify även konsertfoto-tjänsten Crowdalbum.
Spotify, som sannolikt planerar för en börsnotering år 2017, har även pekats ut som en tänkbar köpare till musiktjänsten Soundcloud. Enligt mediediskussioner har de två bolagen fört diskussioner om ett förvärv men inte kunnat enas om prislappen.