Hoppa till innehållet

Spotify köper amerikanskt dataföretag

Musiktjänsten Spotify köper startupföretaget Preact, som mäter och analyser användarbeteenden på nätet. 

Spotifys vd och grundare Daniel Ek
Spotifys vd och grundare Daniel Ek

Silicon Valley-baserade Preact har utvecklat en molntjänst som hjälper företag att bli bättre på att få fler kunder. Det handlar om system som analyserar kundbeteenden och beteenden på nätet, vilket potentiellt kan vara mycket värdefullt för Spotify (NTL) i jakten på fler betalande prenumeranter.

"Att hitta trender och beteenden i vår data som går att koppla till betalande prenumeranter är väldigt värdefullt", säger Jason Richman, produktchef på Spotify i ett pressmeddelande.

Målet med förvärvet är av allt att döma att förbättra Spotifys försäljning av sin egen betaltjänst.

Någon prislapp på bolagethar inte offentliggjorts. Preact har tagit in drygt 12 miljoner dollar i riskkapital sedan starten år 2012.

Förvärvet är det fjärde i ordningen för Spotify i år.  I januari förvärvade bolaget The Cord Project (NTL), som utvecklar en plattform för röstmeddelanden, samt det sociala musiknätverket Soundwave (NTL).  I ägarkretsen kring det sistnämnda bolaget fanns bland annat Vostok New Ventures-chefen Per Brilioth. 

Läs även: Spotify på förvärvsrunda, köper två musikstartups

I våras förvärvade Spotify även konsertfoto-tjänsten Crowdalbum

Spotify, som sannolikt planerar för en börsnotering år 2017, har även pekats ut som en tänkbar köpare till musiktjänsten Soundcloud. Enligt mediediskussioner har de två bolagen fört diskussioner om ett förvärv men inte kunnat enas om prislappen

Läs även: Spotifys börsplaner flyttades fram i fjol

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera