Hoppa till innehållet

Spotify vill köpa Soundcloud

Enligt källor till Financial Times har Spotify och Soundcloud kommit långt i förhandlingarna kring ett uppköp.

Soundclouds grundare Eric Wahlforss och Alexander Ljung.
Soundclouds grundare Eric Wahlforss och Alexander Ljung.

Redan för en dryg månad sedan gav Di Digital ett stalltips om att Spotify kommer köpa Soundcloud. På onsdagen rapporterade Financial Times att de båda bolagen är i ”avancerade diskussioner” kring ett uppköp.

Läs också: "Stalltips: Spotify kommer att köpa Soundcloud"

I en intervju med TV4 i augusti sa Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek att man vill koppla ihop artister med användare i musiktjänsten. Det är något som inte görs i dag, i och med att artisterna inte själva har en närvaro på Spotify. Men det har de på Soundclouds plattform. Den svenskgrundade Berlin-baserade musiktjänsten är mer av ett community som miljoner av artister är med och skapar.

Mycket av det som Daniel Ek efterlyser kan Soundcloud erbjuda.

”Mycket av det som Daniel Ek efterlyser – en större skara med småskaliga artister som är i konstant dialog med sina lyssnare – kan Soundcloud erbjuda. Det enda som fattas är ett sätt för artister att tjäna pengar. Det har aldrig varit Soundclouds starka sida. Däremot är det Spotifys”, skrev Di Digitals Sven Carlsson när han gav sitt stalltips i augusti.

I slutet av mars i år lanserade Soundcloud tjänsten Soundcloud Go och i dagsläget konkurrerar de båda bolagen om betalande prenumeranter. Men hur många betalkonton Soundcloud faktiskt har lyckats skrapa ihop är inte känt.

För ett par veckor sedan nådde Spotify 40 miljoner betalande prenumeranter, vilket är dubbelt så många jämfört med i juni förra året. Det är också många fler än Apple Musics 17 miljoner betalande användare, men konkurrensen på den digitala musikmarknaden är stor och Apples tjänst har växt snabbt.

Om man får tro Financial Times källor ligger Spotifys uppköp av Soundcloud nära. Vad det handlar om för prislapp är oklart. Enligt en artikel från nyhetsbyrån Bloomberg i juli vill grundarna Alexander Ljung och Erik Wahlforss ha en miljard dollar, motsvarande runt 8,5 miljarder kronor, om de ska sälja sitt livsverk.

Läs också: "Kulturen förlorar om Soundcloud säljs"

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera