Hoppa till innehållet

”Stalltips: Spotify kommer att köpa Soundcloud”

”Om man får tro Daniel Ek kommer Spotify att köpa Soundcloud innan bolaget börsnoteras”, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är nyhetschef och reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är nyhetschef och reporter på Di Digital.Foto: Joey Abrait

När TV4 i helgen intervjuade Daniel Ek blev det mycket snack om svensk sommar och att hitta sig själv bortom Stureplan.

Men innan pratstunden tog slut hann Spotifys vd antyda på klarast möjliga sätt att han funderar på att köpa Soundcloud. Ja, svenskgrundade Soundcloud som i våras lanserade ”Spotify-dödaren” Soundcloud Go.

Låt mig förklara.

Det Daniel Ek efterlyser kan Soundcloud erbjuda.

Såhär lät en bit av intervjun mellan Daniel Ek och TV4:s vd Casten Almqvist:

Daniel Ek: ”De nästa tio åren tror vi att det kommer att finnas otroligt många fler som kommer att skapa musik. Barriärerna för att skapa har blivit mycket, mycket lägre.”

Han fortsätter:

Daniel Ek: ”Spotify har i dag två miljoner artister på plattformen. De nästa tio åren handlar för oss jättemycket om att se till att ännu fler av de här artisterna kan leva på sin musik, och att föra ihop dem med en ny publik. Det våra användare säger i dag är ’presentera mig för ny musik’. Det artisterna säger är ’hjälp mig hitta min publik’. Det är egentligen två sidor av samma mynt.”

Casten Almqvist: ”Det är en direktdialog mellan artister och användaren?”

Daniel Ek: ”Ja, att försöka koppla ihop dem och hitta möjligheter för artister att uttrycka sig och för användare att ge feedback till artister.”

Grejen är bara att artisterna inte finns på Spotify. De finns på Soundcloud.

Den Berlinbaserade musiktjänsten är en plattform som miljoner av artister är med och skapar. Musikskaparna – alla från Ji Nilsson till Kanye West – laddar upp eget material till Soundcloud och släpper en låt där inom ett lopp av minuter.

För att nå Spotify måste en mindre artist skicka sin låt till en distributör och vänta ett par veckor innan låten dyker upp.

Artisterna finns inte på Spotify. De finns på Soundcloud.

På Soundcloud tar artisterna del av kommentarer och ser vilka andra sajter som plockar upp deras låtar. Den enkla kommentarsfunktion och det Twitter-liknande flödet av musik korsar det sociala nätverket med en musikplattform på ett betydligt effektivare sätt än Spotifys samarbete med Facebook.

Soundcloud kurerar också musik på ett mer naturligt sätt än Spotify hittills har åstadkommit.

Enligt Eric Wahlforss, en av Soundclouds två grundare, har det att göra med att tjänsten redan från början har utgått från en ”community” av musikintresserade användare. När en låt på Soundcloud tar slut övergår den ofta i ett liknande spår. Allt baseras på lyssnardata.

Mycket av det som Daniel Ek efterlyser – en större skara med småskaliga artister som är i konstant dialog med sina lyssnare – kan Soundcloud erbjuda.

Det enda som fattas är ett sätt för artister att tjäna pengar. Det har aldrig varit Soundclouds starka sida. Däremot är det Spotifys.

Om Spotifys nästa tio år verkligen ska se ut på det sätt som Daniel Ek beskriver finns det en fullkomligt uppenbar genväg: att köpa Soundcloud, som dessutom ryktas vara till försäljning.

Frågan är väl dels om Spotify, som inte gjort sig känt för stora uppköp, kan tänka sig att göra ett undantag. Med en stundande börsnotering är det inte otänkbart. Sedan handlar det om man tycker att prislappen på 1 miljard dollar är rimlig.

Antagligen inte. Men ibland går saker till reapris.

Läs mer: Dags att börstrolla, Daniel Ek!

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera