Hoppa till innehållet

Stillfront köper tysk speljätte i miljardaffär – rusar på börsen

Börsraketen Stillfront köper den tyska spelutvecklaren Goodgame Studios i en miljardaffär som får aktien att rusa. Förvärvet finansieras av ett flertal institutioner med aktiefonden Swedbank Robur Ny Teknik i spetsen.

Jörgen Larsson, vd på Stillfront.
Jörgen Larsson, vd på Stillfront.

Aktiefonden Swedbank Robur Ny Teknik sitter i förarsätet när deras portföljbolag Stillfront köper tyska Altigi, som äger Goodgame Studios, för 2,7 miljarder kronor (270 miljoner euro) på kontant- och skuldfri basis. Beloppet är nästan tre gånger högre än Stillfronts börsvärde på 920 miljoner kronor vid onsdagskvällen.

Vid 09.40-tiden på torsdagen var Stillfronts aktie upp drygt 30 procent. Följ aktien på DI.se. De senaste 12 månaderna har Stillfronts aktie därmed stigit med hela 154 procent, sett till kursen på torsdag morgon.

Det värderar bolaget till mindre än tio gånger EBIT, vilket är ett mycket attraktivt pris för Stillfronts ägare.

Inom 12 månader efter förvärvet avser Stillfront att byta marknadsplats från First North till Nasdaq Stockholms huvudlista, meddelar bolaget.

Läs mer: Ytterligare två spelbolag lotsas in i börsens miljardklubb

”Goodgame Studios och Stillfront passar varandra perfekt ur ett strategiskt perspektiv och bildar ett ledande europeiskt spelbolag med tilltalande kompletterande spelportföljer och operativa synergier. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att växa ytterligare och för att utveckla verksamheten”, säger Jörgen Larsson, vd på Stillfront.

Han får medhåll av Erik Sprinchorn, en av de två förvaltarna av aktiefonden Swedbank Robur Ny Teknik.

"Goodgame är en av Tysklands största spelutvecklare. De har en historik av framgång bakom sig, med spel som Empire som har 93 miljoner användare på nätet och 77 miljoner användare i mobilen. Bolaget växte för fort en tid, men omstrukturerades i fjol. Nu är de lönsamma igen och har god tillväx”, säger han.

Spelet Empire har 93 miljoner användare på nätet och 77 miljoner användare i mobilen.

Goodgame Studios beskrivs som en av de ledande spelutvecklarna av så kallade free-to-play spel.

För att finansiera köpet har Stillfronts styrelse beslutat att kalla till en extra bolagsstämma för att besluta om en apportemission av knappt 16,9 miljoner aktier samt beslutat att emittera ytterligare 390 miljoner kronor inom ramen för Stillfronts befintliga företagsobligationslån. 

De institutionella investerarna som har förbundit sig att förvärva aktier i placeringen är Första AP-fonden (som köper aktier för 250 miljoner kronor), Swedbank Robur (230 miljoner kronor), Handelsbanken Fonder (145 miljoner kronor) och Carnegie Fonder (125 miljoner kronor). Därutöver har ägarna till Altigi gett Carnegie Investment Bank möjligheten att placera upp till 1 000 000 aktier. Således uppgår det maximala antalet aktier som kan säljas genom placeringen till knappt 8,4 miljoner aktier.

Det är ett elegant sätt för Goodgame Studios att ta sig in på börsen.

Efter transaktionen kommer ägarna till Altigi att äga cirka 36,5 procent av de utestående aktierna och rösterna i Stillfront.

Hur kommer det sig att det förhållandevis lilla Stillfront köper detta bolag?

”Det är ett elegant sätt för Goodgame Studios att ta sig in på börsen. Det fins inte samma förståelse för spelbolag på börsen i Tyskland. I Sverige har vi aktiva småbolagsinvesterare och en större förståelse för spelbolag”, säger Erik Sprinchorn.

Han anser att 2,7 miljarder kronor är ett bra pris för Goodgame Studios. 

”Det värderar bolaget till mindre än tio gånger EBIT, vilket är ett mycket attraktivt pris för Stillfronts ägare. Priset är tre gånger Stillfronts börsvärde, men innebär att omsättningen mer eller mindre tiofaldigas”, säger han. 

Läs mer: Stillfronts tillväxt: 108 procent

Transaktionen är bland annat villkorad av godkännande av extra bolagsstämman i Stillfront. Till den extra bolagsstämman föreslås att Dr. Christian Wawrzinek, grundare och vd för Goodgame Studios, väljs till styrelseledamot. Efter slutförandet ska Stillfront att inleda en process med målet att noteras på Nasdaq Stockholms huvudlista inom tolv månader.

Transaktionen bekräftar Stillfronts långsiktiga strategi.

Förvärvet beskrivs som i linje med Stillfronts kommunicerade strategi att aktivt identifiera, utvärdera och förvärva intressanta mobil- och browserbaserade spelbolag i genren strategispel.

”Den föreslagna transaktionen är ett viktigt steg, och bekräftar Stillfronts långsiktiga strategi att bygga en diversifierad portfölj av oberoende kreatörer, utgivare och distributörer av digitala spel”, säger Annette Brodin Rampe, ordförande för Stillfront.

Den nya koncernen får en nettoomsättning för perioden januari till september 2017 om 794 miljoner kronor. Stillfront bedömer att Goodgame Studios ensamt kommer att bidra till den nya koncernens nettoomsättning och EBIT med 120-130 miljoner euro respektive 25-30 miljoner euro under 2018.

Det är inte första gången Swedbank Robur Ny Teknik är med och stödjer köpet av ett onoterat spelbolag. Så sent som i oktober gick fonden in med 80 miljoner kronor för att finansiera spelutvecklaren Mag Interactives köp av FEO Media för cirka 110 miljoner kronor. Mag är känt för mobila ordspel som Ruzzle, medan FEO Media gjort succé med mobilspelet Quizkampen.

När affären skedde var båda bolag onoterade. Men nu på fredag, den 8 december noteras Mag Interactive på First North.

Läs mer: Ruzzle-utvecklaren Mag köper Quizkampens FEO Media 

Swedbank Robur Ny Teknik har seglat upp som en riktig maktfaktor inom spelsektorn det senaste året. Kring en fjärdedel av portföljens fondförmögenhet på knappt 14 miljarder kronor består idag av spelutvecklare med bas i Norden, men även andra delar av världen. 

Aktiefonden är bland annat delägare i samtliga nordiska spelbolag med ett marknadsvärde på över en miljard kronor: det vill säga Paradox Interactive, THQ Nordic, G5 Entertainment, Starbreeeze och finska Rovio.

Fonden har stigit med närmare 30 procent hittills under 2017. De senaste tre åren är uppgången 150 procent.

Läs mer: Rysk-svenska börsraketen G5 vill utmana Candy Crush

Swedbank Roburs spelportfölj är värd 4,5 miljarder kronor och ser ut såhär:

Namn                 Belopp               Andel

Take Two          779m                  1,0%
Paradox            772m                  8,2%
CD Projekt       718m                  4,8%
Rovio                  650m                  9,1%
THQ Nordic      552m                  8,6%
Frontier Dev.  440m                  6,3%
Starbreeze       240m                  9,8%
G5 Ent.              189m                  8,9%
MAG Int.          90m                    8,6%
Stillfront            77m                    7,7%
Next Games    60m                    3,5%
Nitro Games   11m                    9,7%

Källa: Swedbank Robur

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera