Hoppa till innehållet

Kolla in gröna datacenter och Axwells senaste investering

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz sammanfattar veckans heta snackisar – lösningen på frågan om Steve Angellos körkort, Blondinbellas flygande och nästa klimatskam.

Influencers är vår tids kungligheter. Vi gillar att drömma oss bort och se dem i fina kläder, liv i överflöd och spännande privatliv. Samtidigt kan fallet bli högt. 

Och influencers sätts nu under lupp från flera håll. Skatteverket vrider åt tumskruvarna extra hårt i år då man har upptäckt att många påverkare inte betalar skatt på rätt sätt. Debatten har gått het om aningslösa bloggare och deras klimatpåverkan.

Jag minns för många år sedan när en bloggande tonårstjej klev in på Dagens industri tillsammans med sin pappa ”advokaten” (dock verkar han ”bara” varit jurist, visade det sig efter en faktakoll). Vissa på redaktionen undrade lite om det handlade om någon form av barnarbete, men ingen kunde då ana vilken framgångssaga Blondinbella skulle bli. 

I dag har Isabella Löwengrip ett eget imperium. Utöver hennes många följare på bloggen och Instagram är hon verksam och ägare i nio bolag. 28-åringen har ett växande skönhetsbolag (Löwengrip Beauty siktar på en omsättning på 120 miljoner i år), ett eget investmentbolag och i veckan lanserade hon ett varumärke med exklusiva ”Instagram-vänliga” håraccessoarer. Hon har prisats som Näringslivets mäktigaste kvinna och driver en startupinkubator.

Influensern Isabella Löwengrip.
Influensern Isabella Löwengrip.Foto: Jesper Frisk

Samtidigt har Isabella haft ett tufft år. Hon har exempelvis anklagats för att blåsa upp läsarsiffrorna för bloggen. Få har nog missat turbulensen i höstas kring hennes separation från pojkvännen, efter att han spekulerat bort 30 miljoner kronor i lånade pengar. Även hennes flykt utomlands efter påstådda hembesök från personer med kriminell koppling fick stort genomslag (elaka rykten hävdar att det hela varit en pr-kupp).

Men droppen som kanske fick bägaren att rinna över är kritiken kring hennes flygande. Sajten Breakit rapporterade om hur hon har 150 resdagar på ett år och tänker bli delägare i ett privatjetsbolag. Det anonyma Instagram-kontot ”Aningslösa influencers” började nyligen häckla påverkarnas klimatskadliga vanor. Isabellas Löwengrips svar blev att hon skulle anställa en hållbarhetschef. Dock verkar inte så mycket ha hänt än så länge – på en vecka har hon avverkat Paris, New York och Doha (med mellanlandningar hemma på Lidingö). I helgen styr hon kosan mot Sydney och Melbourne i Australien. 

Läs mer: Isabella Löwengrip söker hållbarhetschef - ”Jag har bara inte vetat” 

I onsdags modererade jag konferensen Di Datacenter. De stora frågorna där var klimatpåverkan och tillgång till el. Det som förvånade mest var uppgiften om att datahallarna står för två procent av koldioxidutsläppen globalt, vilket är lika mycket som flyget. Kanske nästa debatt handlar om hur filmen vi ser på Netflix påverkar klimatet?

Södra Bankohuset och Di Digitals Johannes Karlsson.
Södra Bankohuset och Di Digitals Johannes Karlsson.

På senaste har vi på Di Digital rapporterat mycket om dataspelsbranschen som just nu upplever en omvälvande period. Starbreeze STAR B -3,18%Dagens utveckling befinner sig i rekonstruktion och Dices misslyckade lanseringar har fått anställda att fly. Ett spelbolag som däremot plockar upp talanger är Patrik Söderlunds nystartade Embark Studios. De har rekryterat minst 50 personer och ryktas ta in ännu fler.

Läs mer: Efter flopparna: Personal flyr svenska speljätten 

Och Embark Studios väljer inte vilka lokaler som helst. De har flyttat in i Gamla riksbanken. Många av Di:s äldre läsare tappade förmodligen monokeln i punchglaset när de läste vår nyhet om detta. Som alla finansnördar vet är Sveriges riksbank världens äldsta och huserade i byggnaden, även kallad Södra Bankohuset, i 224 år, mellan åren 1682–1906. Nu gör man alltså dataspel där! 

Den fem våningar höga 1600-talskolossen vid Järntorget i Gamla stan har plats för hundratals medarbetare. Enligt Di Digitals uppgifter är det riktig Quasimodo-stämning där. Det är korridorer, gångar, hemliga rum och luckor i väggarna. Vindsvåningen är inget för långväxta. Vi ser fram emot ett officiellt besök! Då skickar vi vår kollega Johannes Karlsson, 198 centimeter lång.

Läs mer: Här huserade världens första riksbank – nu tar EA-stjärnans spelbolag över  

Steve Angello
Steve AngelloFoto: Björn Larsson Rosvall/TT

Trogna läsare av Mitt i bruset minns hur vi frågade oss hur det går med techinvesteraren och dj-stjärnan Steve Angellos körkortsplaner (han har en Bentley och en Land Rover och ansökte om körkortstillstånd 2017). Men nu har vi fått en hälsning från Steves manager. Han berättar att Swedish House Mafia-medlemmen har såväl amerikanskt, brittiskt som grekiskt körkort. Och tydligen behöver han inget svenskt då en anställd ”tar honom mellan A och B när han är hemma i Sverige”. 

I övrigt berättade managern om Steves olika ideella engagemang, bland annat genom sin stiftelse För vårt Sverige, för barn i utanförskap och diabetesforskning. Vi hoppas att vi snart får återkomma till det och Steve Angellos techinvesteringar i en intervju!

I dag kunde vi även rapportera om hur hans Swedish House Mafia-kollega Axwell investerat i techbolaget Surfcleaner. Bolaget har en produkt som renar hav och stora vattenmassor. I bästa fall tvättar de bort en del av miljöbovsstämpeln orsakad av de ”aningslösa influencers” som nu häcklas på nätet.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera