När matleveranstjänsten Uber Eats lanserades i Sverige i slutet på 2016 hade bolaget svårt att få sin affärsmodell att gifta sig med den svenska arbetsmarknadsmodellen.
För knappt ett år sedan visade flera granskningar att många av cykelbuden arbetade för småpengar hos Uber Eats. Enligt Breakit kunde de tjäna så lite som 39 kronor i timmen före skatt – medan Dagens ETC talade med flera bud som uppgav att de fick ut 20-45 kronor i timmen efter skatt. De saknade dessutom försäkringar och sjukpenning.
Sedan dess har Uber Eats arbetat hårt för att förbättra situationen för sina kurirer, enligt vad bolaget själv uppgav vid en pressträff under tisdagen.
”Det är värt att understryka att våra snittlöner faktiskt var högre än de siffror som då uppmärksammades. Men när vi ser tillbaka kan vi ändå konstatera att vi helt klart har gjort misstag. Ersättningen till våra kurirer var inte tillräckligt hög eller stabil”, säger Filip Nuytemans, Europachef på Uber Eats, till Di Digital.
Läs mer: Uber Eats till 100 nya städer
Numera ligger den genomsnittliga timlönen på 100 kronor kronor per timme före skatt. Under rusningstid ligger den i snitt på 110-125 kronor, vilket motsvarar en ökning med 15 procent sedan november.
”Vi har dels höjt ersättningen, men också arbetat på att öka effektiviteten i plattformen. Sedan har vi jobbat med kurirerna för att hjälpa dem att öka sin intjäning, genom att tipsa om bra tider på dygnet att arbeta och vilka geografiska områden som har många beställningar”, säger Filip Nuytemans.
Den mest handfasta åtgärden är alltså att Uber Eats höjt minimiersättningen per kilometer. Sedan januari täcks också buden ute på gatorna av en försäkring som bolaget betalar för. Någon regelrätt timlön planerar man dock inte införa, vilket innebär att den ekonomiska risken till stor del fortsatt ligger på kuriren i det fall efterfrågan skulle minska.
Läs mer: Uber Eats en ljuspunkt för förlusttyngda bolaget
Många av de restauranger som i ett tidigt skede hade anslutit sig till tjänsten reagerade starkt på uppgifterna om de låga lönerna. Även många potentiella kunder till Uber Eats satte ner foten på sociala medier.
Den negativa publiciteten gjorde det betydligt svårare för Uber Eats att skala upp sin verksamhet i Stockholm, erkänner Filip Nuytemans.
”Jag har inga exakta siffror, men självklart påverkade det våra affärer och våra möjligheter att växa. Det fanns en oro över kurirernas situation. Men under de senaste månaderna har vi pratat med alla restauranger om våra åtgärder och de är nöjda med våra framsteg”‚ säger han.
I dagsläget har Uber Eats över 200 restauranger anslutna till sin tjänst i Stockholm och antalet kurirer uppgår samtidigt till ungefär 100. Förhållandet mellan dessa har växt likartat över tid och enligt bolaget råder det generellt inget underutbud av order som kurirerna kan ta sig an – eller vice versa.
Matleveranserna har till viss del hamnat i skymundan av Ubers kanske mer välkända taxitjänst, men har växt till att bli den mest vinstdrivande delen av koncernen. I oktober 2017 framkom uppgifter om att Uber Eats var lönsamt i cirka 40 av 165 städer som man då var verksamma i.
”Marknaden i Stockholm befinner sig fortfarande i ett tidigt stadium och här har vi har inte nått lönsamhet ännu. Men vi ser redan nu positiva tecken och på längre sikt bedömer vi att den svenska marknaden har mycket hög potential”, säger han.
Läs mer: Så stora är Uber i Sverige
Filip Nuytemans bedömer att den svenska marknaden håller på att nå fram till en viss mognad, där folk blir mer bekväma och spenderar allt mindre tid i köket.
”Servicen och plattformen blir också bättre, där leveranstiden till exempel har minskat från en timme till en halvtimme. Man får heller inte glömma bort att alternativen bland olika restauranger ständigt växer. Kunderna kan helt enkelt hitta det de vill ha på plattformen och det driver väldigt mycket tillväxt”, säger han.
Konkurrensen på marknaden har samtidigt blivit betydligt hårdare i Stockholm – med andra liknande alternativ som Foodora, Hungrig och Wolt. Men det är ingenting som avskräcker Filip Nuytemans.
”Konkurrens är positivt eftersom att det triggar utveckling. Så väl beställarna, kurirerna och restaurangerna har ju möjlighet att fritt välja den plattform som de tycker är allra bäst”, säger han.
Till skillnad från sina konkurrenter erbjuder dock Uber Eats för stunden bara leveranser i Stockholm. Men det kan det bli ändring på framöver.
”I första hand vill vi verkligen fokusera på huvudstaden och fortsätta arbeta hårt för att förbättra villkoren för våra kurirer. Det är vår högsta prioritet innan vi kan etablera oss i andra städer. Men jag skulle definitivt inte utesluta det för framtiden”, säger Filip Nuytemans, Europachef på Uber Eats, till Di Digital.
Läs mer: Han blir ny chef för Uber i Sverige