Hoppa till innehållet

Uber Eats kryper till korset: ”Vi har helt klart gjort misstag”

Efter kritiken har nu matleveranstjänsten Uber Eats höjt grundersättningen till sina cykelbud – och snittlönerna ökar. Genom bot och bättring hoppas bolaget öka sin tillväxt och vända till lönsamhet i Stockholm. 

Filip Nuytemans, Europachef på matleveranstjänsten Uber Eats.
Filip Nuytemans, Europachef på matleveranstjänsten Uber Eats.

När matleveranstjänsten Uber Eats lanserades i Sverige i slutet på 2016 hade bolaget svårt att få sin affärsmodell att gifta sig med den svenska arbetsmarknadsmodellen.

För knappt ett år sedan visade flera granskningar att många av cykelbuden arbetade för småpengar hos Uber Eats. Enligt Breakit kunde de tjäna så lite som 39 kronor i timmen före skatt – medan Dagens ETC talade med flera bud som uppgav att de fick ut 20-45 kronor i timmen efter skatt. De saknade dessutom försäkringar och sjukpenning.

Sedan dess har Uber Eats arbetat hårt för att förbättra situationen för sina kurirer, enligt vad bolaget själv uppgav vid en pressträff under tisdagen.

”Det är värt att understryka att våra snittlöner faktiskt var högre än de siffror som då uppmärksammades. Men när vi ser tillbaka kan vi ändå konstatera att vi helt klart har gjort misstag. Ersättningen till våra kurirer var inte tillräckligt hög eller stabil”, säger Filip Nuytemans, Europachef på Uber Eats, till Di Digital.

Läs mer: Uber Eats till 100 nya städer 

Numera ligger den genomsnittliga timlönen på 100 kronor kronor per timme före skatt. Under rusningstid ligger den i snitt på 110-125 kronor, vilket motsvarar en ökning med 15 procent sedan november. 

”Vi har dels höjt ersättningen, men också arbetat på att öka effektiviteten i plattformen. Sedan har vi jobbat med kurirerna för att hjälpa dem att öka sin intjäning, genom att tipsa om bra tider på dygnet att arbeta och vilka geografiska områden som har många beställningar”, säger Filip Nuytemans.

Den mest handfasta åtgärden är alltså att Uber Eats höjt minimiersättningen per kilometer. Sedan januari täcks också buden ute på gatorna av en försäkring som bolaget betalar för. Någon regelrätt timlön planerar man dock inte införa, vilket innebär att den ekonomiska risken till stor del fortsatt ligger på kuriren i det fall efterfrågan skulle minska.

Läs mer: Uber Eats en ljuspunkt för förlusttyngda bolaget 

Många av de restauranger som i ett tidigt skede hade anslutit sig till tjänsten reagerade starkt på uppgifterna om de låga lönerna. Även många potentiella kunder till Uber Eats satte ner foten på sociala medier.

Den negativa publiciteten gjorde det betydligt svårare för Uber Eats att skala upp sin verksamhet i Stockholm, erkänner Filip Nuytemans.

”Jag har inga exakta siffror, men självklart påverkade det våra affärer och våra möjligheter att växa. Det fanns en oro över kurirernas situation. Men under de senaste månaderna har vi pratat med alla restauranger om våra åtgärder och de är nöjda med våra framsteg”‚ säger han.

I dagsläget har Uber Eats över 200 restauranger anslutna till sin tjänst i Stockholm och antalet kurirer uppgår samtidigt till ungefär 100. Förhållandet mellan dessa har växt likartat över tid och enligt bolaget råder det generellt inget underutbud av order som kurirerna kan ta sig an – eller vice versa.

Matleveranserna har till viss del hamnat i skymundan av Ubers kanske mer välkända taxitjänst, men har växt till att bli den mest vinstdrivande delen av koncernen. I oktober 2017 framkom uppgifter om att Uber Eats var lönsamt i cirka 40 av 165 städer som man då var verksamma i.

”Marknaden i Stockholm befinner sig fortfarande i ett tidigt stadium och här har vi har inte nått lönsamhet ännu. Men vi ser redan nu positiva tecken och på längre sikt bedömer vi att den svenska marknaden har mycket hög potential”, säger han.

Läs mer: Så stora är Uber i Sverige 

Filip Nuytemans bedömer att den svenska marknaden håller på att nå fram till en viss mognad, där folk blir mer bekväma och spenderar allt mindre tid i köket.

”Servicen och plattformen blir också bättre, där leveranstiden till exempel har minskat från en timme till en halvtimme. Man får heller inte glömma bort att alternativen bland olika restauranger ständigt växer. Kunderna kan helt enkelt hitta det de vill ha på plattformen och det driver väldigt mycket tillväxt”, säger han.

Konkurrensen på marknaden har samtidigt blivit betydligt hårdare i Stockholm – med andra liknande alternativ som Foodora, Hungrig och Wolt. Men det är ingenting som avskräcker Filip Nuytemans.

”Konkurrens är positivt eftersom att det triggar utveckling. Så väl beställarna, kurirerna och restaurangerna har ju möjlighet att fritt välja den plattform som de tycker är allra bäst”, säger han.

Till skillnad från sina konkurrenter erbjuder dock Uber Eats för stunden bara leveranser i Stockholm. Men det kan det bli ändring på framöver.

”I första hand vill vi verkligen fokusera på huvudstaden och fortsätta arbeta hårt för att förbättra villkoren för våra kurirer. Det är vår högsta prioritet innan vi kan etablera oss i andra städer. Men jag skulle definitivt inte utesluta det för framtiden”, säger Filip Nuytemans, Europachef på Uber Eats, till Di Digital.

Läs mer: Han blir ny chef för Uber i Sverige 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera