För tredje året i rad anordnar Di Digital Female Founders, som i år går av stapeln den 10 april på Musikaliska i Stockholm. På eventet lyfter vi fram kvinnliga techstjärnor och det är en mötesplats för makthavare, investerare och entreprenörer i den svenska techsektorn.
Ett av huvudnumren på scenen är pitchtävlingen och i år har vi återigen fått in ett 80-tal ansökningar. Fyra bolag har valts ut för att tävla om juryns och publikens gunst och de två finalisterna får en resa till New York och möjligheten att presentera på Executive Women’s Conference den 10 maj, som vi arrangerar i samarbete med svensk-amerikanska handelskammaren.
Vinnaren av tävlingen direktkvalificerar sig också för en plats i finalen av den fjärde upplagan av Di Digital Startup Tour, som drar igång igen i höst.
Årets jury på Female Founders består i år av Karin Edström, investment manager på det statliga riskkapitalbolaget Almi Invest, Marta Sjögren, partner på riskkapitalbolaget Northzone, Johan Linden, head of investment banking på investmentbanken ABG, och Anne Lidgard, tidigare chef på innovationsmyndigheten Vinnova i Silicon Valley.
Female Founders leds av Di Digitals Miriam Olsson Jeffery, till vardags korrespondent i Silicon Valley, och kommer att sändas live via Di TV.
Vill du gå på Female Founders finns det några biljetter kvar till ”early bird”-pris kvar. Läs mer och boka din biljett här!
Här är bolagen som pitchar på Female Founders den 10 april:
The Fit - vill förändra framtidens nätupplevelser genom att kombinera kroppsskanning i 3D med artificiell intelligens.
The Fit utvecklar en 3D-kroppsskanner som ger användaren ett digitalt ”kropps-ID”. Det kan användas för att handla kläder i rätt storlekar, måttbeställa produkter eller att prova kläder virtuellt.
”I vår app som snart lanseras tar man två bilder, en framifrån och en i profil. Utifrån det kan vi få fram ett personligt kropps-id med 10 millimeters noggrannhet, medan våra konkurrenter ligger på 30 millimeter. Det gör att vi som litet Kalixbolag är världsledande”, säger Lisa Lindvall, vd och grundare av The Fit.
Bolagets mål är att nå ut globalt och förändra framtidens nätupplevelser för att till exempel minska returer. Det genom att kombinera kroppsskanning med artificiell intelligens.
Lisa Lindvall ser fram emot pitchtävlingen och säger att det måste vara första gången Kalix är representerat på ett kvinnligt grundarevent inom tech.
”Vi är lanseringsfas och vi förbereder oss inför presentationen med att prata med kunder och få deras perspektiv på vad vi ska säga. Hur bra är vi? Det kommer vi att fråga dem”, säger hon.
Bolaget har hittills inte tagit in någon extern finansiering, men är väg att stänga sin första såddrunda på 2 miljoner kronor och planerar att ta in 7-10 miljoner under 2019.
Wellow - en digital klinik som erbjuder hälsotester till kvinnor.
Wellow driver en digital hälsoklinik som vänder sig till kvinnor. Via tjänsten kan de få tillgång till hälsotester genom blodprov och personliga hälsorapporter.
”Just nu jobbar vi med att lansera fler hälsotester och parallellt jobbar vi med att resa kapital och har delvis säkrat vår första såddrunda. Planen är att få finansieringen klar nu under våren”, säger Yassman Fooladianpour, som grundade Wellow 2018 tillsammans med Izabella Kjelsberg.
Hittills erbjuder bolaget två prov för gravida, men planen är att erbjuda hälsotjänster för samtliga behov och faser i livet samt även tillgång till specialister inom olika områden.
Läs också: Wellow vill bli en digital hälsoklinik för kvinnor
”Sedan vi drog igång Wellow har vi träffat många andra kvinnliga entreprenörer och märkt att det finns en otrolig gemenskap oss emellan. Alla försöker hjälpa varandra med tips eller kontakter och det är faktiskt inte något vi är bortskämda med från tidigare jobb”, säger Yassman Fooladianpour.
Hon säger att de ser pitchtävlingen som en eloge till kvinnor som vågar och en fantastisk möjlighet att få visa upp Wellow.
Prion - ett digitalt hjälpmedel för en bättre förskola.
Prion utvecklar en plattform för administration och kommunikation inom förskolan. Via bolagets app kan förskollärare dokumentera barnens utveckling digitalt och säkra måluppföljningen kopplat till läroplanen. På samma gång kan föräldrar ta del av sitt eget barns utveckling och vardag på förskolan.
”Vi är just nu i en tillväxtfas och därför är det ett bra läge för oss att nå ut till en bredare publik, men också med att vi söker fler till teamet både inom marknad och tech”, säger Fredrika Bernadotte.
Hon säger att det ligger mycket hjärta och engagemang i produkten och att förmedla det i en pitch i tävlingen på tre minuter blir en utmaning.
Läs också: Hennes förskoleapp tar in Sophia Bendz som delägare
Fredrika Bernadotte startade bolaget och lanserade en första version av Prion för förskolor under 2017. Kort därefter kom Marcus Skagerberg in som medgrundare och teknisk chef.
”Det är full fart, vi har just fått en av Nordens största förskolekoncerner som kund och vi bygger ut plattformen för att ge ännu mer värde till förskolorna. Föräldrakommunikation och dokumentation är bara den första pusselbiten, och det finns sådan förbättringspotential inom barnomsorgen”, säger Fredrika Bernadotte.
För att finansiera utvecklingen av appen har bolaget hittills tagit in 2,4 miljoner kronor från affärsänglarna Niklas Zennström, Sebastian Siemiatkowski, Sebastian Knutsson och Sophia Bendz.
Addressya - gör det möjligt för alla människor att registrera en exakt, komplett och lättanvänd adress.
Addressya ger möjlighet för alla människor som saknar adress (fyra miljarder människor i världen) att registrera en exakt, komplett och lättanvänd adress för att få tillgång till produkter och tjänster.
”Det här är ett bra läge för oss att presentera bolaget, för vi är nära att släppa vår app i Google Play och har kommit långt med företagslösningen. Vi tittar också på att ta in nästa runda med investeringar och hoppas så klart att eventet kan vara en möjlighet för oss att träffa en eller några visionära affärsänglar”, säger Karoline Beronius, som 2017 grundade företaget tillsammans med Maria Cheadle.
Appen, som än så länge finns i betaversion, är gratis för privatpersoner. Till företag, som är beroende av exakta adresser för att leverera till sina kunder, erbjuds tjänsten ”Addressing as a Service”.
”Vi har utvecklat vår affärsmodell med hjälp av partners och kunder, och vi tror att den kommer att ge resultat, men det är samtidigt en svår marknad. På de marknader vi riktar oss mot, som Rwanda och Uganda, ser företagen olika ut och har olika typer av interna system. Det har vi tagit höjd för! Vi har arbetat iterativt och har många gånger testat i fält”, säger Karoline Beronius.
Hittills har utvecklingen av Addressya finansierats genom 2,75 miljoner kronor från Mercator International och KTH Holding samt 1,2 miljoner kronor från Vinnova.
Läs mer: Deras app kan ge miljarder människor en adress: ”En medborgerlig rättighet”
På Female Founders koras dessutom årets viktigaste kvinnliga grundare. Förra året gick titeln till Anna Urombi, medgrundare av Göteborgsbolaget Addtruly, som matchar ihop företag med gräsrotsorganisationer för att skapa ansvarstagande och förbättra bolagens varumärken.
Läs mer: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2019
Vi intervjuar också entreprenören Stina Ehrensvärd på scenen, som driver det framgångsrika it-säkerhetsföretaget Yubico. Hon har lyckats knyta till sig alla de stora techjättarna som kunder och kommer att berätta om sin resa.
Läs mer: Hennes techbolag Yubico omsätter en halv miljard
Och sist, men inte minst, kommer vi att ha en paneldiskussion med medgrundarna av tankesmedjan Ownershift – Louise Samet, partner i det nylanserade europeiska riskkapitalbolaget Blossom Capital, och Linda Waxin, entreprenör med rekryteringsbolaget Matching ID.