Hoppa till innehållet

Delningskriget: Konkurrensen om Stockholms gator hårdnar

Marknaden för delningstjänster för nya transportmedel som elscootrar och cyklar exploderade under förra året. Nu hårdnar konkurrensen om Stockholms gator när miljardvärderade bolag blickar mot Sverige.

Flera delningstjänster för transportmedel vill slå sig in på marknaden i Stockholm.
Flera delningstjänster för transportmedel vill slå sig in på marknaden i Stockholm.

Sedan förra året har investerare pumpat in miljardsummor i delningstjänster för elscootrar och cyklar. 

Amerikanska elscooterbolag som Lime, Bird och Jump värderas i miljardklassen och nu sköljer vågen över Sverige och Stockholm.

I dag står minst tio bolag från Sverige, Frankrike, Polen, Norge, USA och Kina på tur för att slå sig in på svenska marknaden och förändra sättet vi färdas på, visar en kartläggning gjord av Di Digital.

Bolagen erbjuder delningstjänster av allt från elscootrar till mopeder där användaren kan plocka upp transportmedlet var som helst genom att använda en app som visar vart närmaste fordon befinner sig. När användaren är framme vid sin destination lämnar hen av färdmedlet var som helst och avslutar färden i appen. 

”Det är flera bolag som kontaktat mig om detta, de har varit olika långt gångna i sina lanseringsplaner”, säger Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret i Stockholms stad som sköter stadens upphandlingar av olika trafiklösningar.

De nya transportbolagen säger sig vilja bli ledande inom nya sätt att förflytta sig. Inte sällan pekar bolagen på miljönytta och lättnader i trafiksituationen med färre bilköer, om användare skulle använda deras tjänster. Effekterna är dock ännu inte riktigt bevisade.

Under sensommaren lanserade svenska Voi Technology, uppbackade av VC-bolaget Vostok New Ventures med strax över 25 miljoner kronor, den första elscootern i Sverige. Bolaget har redan nu levererat ut hundratals scootrar på Stockholms gator.

Läs mer: Älskad och hatad i USA – nu kommer elscootern till Sverige

”Vi tror att vi kan göra gott i Stockholm och andra städer. Det här är ett substitut till korta bil- och taxiresor”, sa bolagets medgrundare och vd Fredrik Hjelm i en intervju med Di Digital vid lanseringen.

Samtidigt ser det ut som att amerikanska giganten Lime, som också erbjuder elscootrar och som finns i flera amerikanska och europeiska städer, är på väg mot Stockholm. 

Lime annonserar i sociala medier att man söker personer i Sverige som vill ingå i bolagets nätverk som ska ladda upp elscootrarna i sina hem; så kallade "juicers".

Läs mer: Elscooterstriden tätnar: Miljonregn över Voi och jätten på väg till Sverige 

I mitten av oktober smyglanserar ett tredje elscooterbolag sina tjänster i Stockholm, polskgrundade Blinkee.city. Bolaget finns redan i dag i Polen, Kroatien, Ungern och Spanien och erbjuder förutom el-scootrar också en cyklar, elcyklar och elmopeder. 

”Vi har större visioner än andra bolag. Vi vill förbättra världen och våra tjänster är något positivt för klimatet och miljön, säger Blinkee.citys medgrundare Marcin Maliszewski.

Stockholms stad verkar dock inte intresserad av att ha tjänsterna på gatorna. 

Läs mer: Stockholm nobbar elscooterbolaget: ”Noll intresse” 

Di Digital kunde nyligen rapportera att staden just nu utreder vilka möjligheter man har att förbjuda scootrarna från stadens gator. Anledningarna är att staden är orolig över trafiksäkerheten och att scootrarna parkeras mitt på trottoarer, i vägen för gångtrafikanter.

Läs mer: Stockholms stad vill stoppa nya el-scootrarna 

I stället vill staden satsa på elcyklar i egen regi. Just nu slåss fem bolag från flera olika länder, däribland de två kinesiska Mobike och Ofo, om att få leverera 5000 cyklar till stadens egen delningstjänst.

Ett bolag, Green Economy, har redan nu öst ut sina gröna EU-cyklar i Stockholm och Uppsala. Också detta till stadens förtret.

”Vi har tittat på vad som hänt i andra städer, i bland annat Nederländerna och USA, och det är belamringen av alla olika cyklar, scootrar och annat som är problemet”, säger Johan Sundman på Stockholms stad.

Läs mer: Toppchefen presenterar Ubers nya strategi: Elscootrar och cyklar

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera