Sedan förra året har investerare pumpat in miljardsummor i delningstjänster för elscootrar och cyklar.
Amerikanska elscooterbolag som Lime, Bird och Jump värderas i miljardklassen och nu sköljer vågen över Sverige och Stockholm.
I dag står minst tio bolag från Sverige, Frankrike, Polen, Norge, USA och Kina på tur för att slå sig in på svenska marknaden och förändra sättet vi färdas på, visar en kartläggning gjord av Di Digital.
Bolagen erbjuder delningstjänster av allt från elscootrar till mopeder där användaren kan plocka upp transportmedlet var som helst genom att använda en app som visar vart närmaste fordon befinner sig. När användaren är framme vid sin destination lämnar hen av färdmedlet var som helst och avslutar färden i appen.
”Det är flera bolag som kontaktat mig om detta, de har varit olika långt gångna i sina lanseringsplaner”, säger Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret i Stockholms stad som sköter stadens upphandlingar av olika trafiklösningar.
De nya transportbolagen säger sig vilja bli ledande inom nya sätt att förflytta sig. Inte sällan pekar bolagen på miljönytta och lättnader i trafiksituationen med färre bilköer, om användare skulle använda deras tjänster. Effekterna är dock ännu inte riktigt bevisade.
Under sensommaren lanserade svenska Voi Technology, uppbackade av VC-bolaget Vostok New Ventures med strax över 25 miljoner kronor, den första elscootern i Sverige. Bolaget har redan nu levererat ut hundratals scootrar på Stockholms gator.
Läs mer: Älskad och hatad i USA – nu kommer elscootern till Sverige
”Vi tror att vi kan göra gott i Stockholm och andra städer. Det här är ett substitut till korta bil- och taxiresor”, sa bolagets medgrundare och vd Fredrik Hjelm i en intervju med Di Digital vid lanseringen.
Samtidigt ser det ut som att amerikanska giganten Lime, som också erbjuder elscootrar och som finns i flera amerikanska och europeiska städer, är på väg mot Stockholm.
Lime annonserar i sociala medier att man söker personer i Sverige som vill ingå i bolagets nätverk som ska ladda upp elscootrarna i sina hem; så kallade "juicers".
Läs mer: Elscooterstriden tätnar: Miljonregn över Voi och jätten på väg till Sverige
I mitten av oktober smyglanserar ett tredje elscooterbolag sina tjänster i Stockholm, polskgrundade Blinkee.city. Bolaget finns redan i dag i Polen, Kroatien, Ungern och Spanien och erbjuder förutom el-scootrar också en cyklar, elcyklar och elmopeder.
”Vi har större visioner än andra bolag. Vi vill förbättra världen och våra tjänster är något positivt för klimatet och miljön, säger Blinkee.citys medgrundare Marcin Maliszewski.
Stockholms stad verkar dock inte intresserad av att ha tjänsterna på gatorna.
Läs mer: Stockholm nobbar elscooterbolaget: ”Noll intresse”
Di Digital kunde nyligen rapportera att staden just nu utreder vilka möjligheter man har att förbjuda scootrarna från stadens gator. Anledningarna är att staden är orolig över trafiksäkerheten och att scootrarna parkeras mitt på trottoarer, i vägen för gångtrafikanter.
Läs mer: Stockholms stad vill stoppa nya el-scootrarna
I stället vill staden satsa på elcyklar i egen regi. Just nu slåss fem bolag från flera olika länder, däribland de två kinesiska Mobike och Ofo, om att få leverera 5000 cyklar till stadens egen delningstjänst.
Ett bolag, Green Economy, har redan nu öst ut sina gröna EU-cyklar i Stockholm och Uppsala. Också detta till stadens förtret.
”Vi har tittat på vad som hänt i andra städer, i bland annat Nederländerna och USA, och det är belamringen av alla olika cyklar, scootrar och annat som är problemet”, säger Johan Sundman på Stockholms stad.
Läs mer: Toppchefen presenterar Ubers nya strategi: Elscootrar och cyklar