Annons

Duon ska tillverka plast – av svensk potatis

Elin Tornblad (till vänster) är medgrundare och vd för Potato Plastic och Hanna Johansson är medgrundare och teknisk chef för bolaget.
Elin Tornblad (till vänster) är medgrundare och vd för Potato Plastic och Hanna Johansson är medgrundare och teknisk chef för bolaget.
Potato Plastic från Göteborg vill, som företagsnamnet skvallrar om, tillverka plast av potatisrester. ”Vi har planerade pilotprojekt med olika varumärken”, säger vd:n Elin Tornblad, en av sex tävlande i Di Digitals pitchtävling Female Founders.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Startupbolaget Potato Plastic är ett av sex företag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december.  Det började som ett projekt våren 2019 på Chalmers Entreprenörskola och bolaget Potato Plastic startades för ett år sedan. 

”Modellen på entreprenörsskolan är att man blir matchad med techidé”, säger Elin Tornblad, medgrundare och vd för Potato Plastic.

När hon hörde uppfinnaren och industridesignern Pontus Törnqvist presentera sin teknik med att tillverka plast av restprodukter från potatis så gick hon igång direkt.

”Idén är så enkel, men ändå så smart”, säger Elin Tornblad.

Hon beskriver tiden med Potato Plastic som ett projekt på Chalmers Entreprenörskola som lyxig.

”Vi hade ett år på oss när vi inte behövde tänka på att tjäna pengar. Det går att tänka om många gånger och träna upp affärssinnet”, säger Elin Tornblad.

Till skolan söker studenter från olika utbildningar, men de flesta är ingenjörer eller ekonomer. Elin Tornblad kom dock från en kandidatexamen i media och kommunikation med inslag av teater och litteraturvetenskap. Hon hade fått jobb som kommunikatör, men tackade nej till det när hon kom på in på entreprenörsskolan.

Om någon hade frågat henne för några år sedan kunde hon aldrig tro att hon skulle grunda ett techbolag.

”Jag tror att techvärlden har mycket att erbjuda, men jag tror att vi måste hitta det humanistiska i det. Det är basen för det vi gör på Potato Plastic”, säger Elin Tornblad.

Hon tycker också att techvärlden måste bli bättre på att kommunicera ut det man gör. 

Läs också: De vill spräcka myten om vem som kan bli entreprenör

Efter examen från Chalmers Entreprenörskola i våras har Potato Plastic varit en del av investeringsbolaget Chalmers Ventures inkubator. Sedan i september är Elin Tornblad och medgrundaren Hanna Johansson, som började på Potato Plastic i augusti, också med i Chalmers Ventures acceleratorprogram som pågår i 18 månader.

Hittills har finansieringen kommit från totalt runt 700 000 kronor från Chalmers Invest och innovationsmyndigheten Vinnova samt företagslån.

Potatisplasten tillverkas än så länge i ett labb och det första användningsområdet Potato Plastic satsar på är så kallade ”mailers”. De ska ersätta plastpåsarna som e-handlare skickar varor i.

”Vi har planerade pilotprojekt med olika varumärken och håller på att undersöka hur plasten kan tillverkas i större skala”, säger Elin Tornblad.

Målet är att potatisplasten ska kunna ersätta engångsprodukter. De är i dag gjorda i plast som i många fall håller i över 450 år. Elin Tornblad menar också att konsumenter i dag luras av plast där det står att den är 100 procent komposterbar.

”Då tror man att det går att slänga plasten i komposten, men i själv verket kan det handla om att den måste komposteras i en viss typ av kärl som kanske inte ens finns i Sverige.”

EU har förbjudit att använda vanlig plast för engångsprodukter 2021 och den ska ersättas av exempelvis det som brukar kallas bioplast.

”Tillverkning av bioplast är inte helt okomplicerad, eftersom råvarorna ofta kommer långt bort ifrån och ofta konkurrerar med odling av mat i andra länder. Vi vill ha en lokal råvara för vår produkt”, säger Elin Tornblad.

Potato Plastics produkt är helt nedbrytbar och den känns inte heller lika lyxig som plast. 

”Det är ett naturligt material och är inte perfekt”, säger hon.

Sedan hur plasten ska komposteras på rätt sätt i större volymer återstår för Potato Plastic att ta reda på.

”Vi måste lära oss hur systemet fungerar och anpassa produkten till det. För några år sedan trodde jag aldrig att jag skulle ägna så mycket tankeverksamhet åt kompostering”, säger Elin Tornblad.

Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Gigital: Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora”
Grace Health: Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor
Panion:
Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”
Iunia: Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer