Hoppa till innehållet

Pandemin satte stopp för konserter – tvingade fram omstart: ”Vi har inget att förlora”

I början av 2020 gick artistbokningstjänsten Gigital bättre än någonsin, men tappade nästan alla sina kunder när pandemin tog fart. ”Det gav oss tid att utveckla marknadsplatsen”, säger medgrundaren Viktoryia Khromchanka, en av sex tävlande i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Viktoryia Khromchanka är medgrundare och operativ chef på Gigital.
Viktoryia Khromchanka är medgrundare och operativ chef på Gigital.

Gigital är ett av sex startupbolag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. Den digitala artistbokningstjänsten lanserades 2018, omsatte 2 miljoner kronor i fjol och var på väg mot 10 miljoner i omsättning i år när pandemin tog fart.

Gigital grundades av Viktoryia Khromchanka, som tidigare drev egen pr-byrå, hennes bror Andrei Khromchanka, som jobbade som artistbokare, och Givar Shabani, som har en bakgrund som apputvecklare och professionell e-sportare.

”Vi höll på att resa en kapitalrunda precis innan pandemin bröt ut, men då drog investerarna sig ur på grund av det osäkra läget”, säger Viktoryia Khromchanka som är operativ chef på Gigital.

Grundarna lockade tidigt till sig 2,6 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet och Universum, och affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för Viacom Nordics. 

Men i början av året var pengarna slut och Viktoryia Khromchanka och hennes medgrundare var oroliga för att deras fyra anställda skulle lämna bolaget på grund av att intäkterna sinade.

”Det såg ganska mörkt ut där ett tag. Vår bransch nollades i princip, flera konkurrenter har pausat sina verksamheter och många artister har fått ta vanliga jobb. Men för oss har det varit en produktiv period”, säger Viktoryia Khromchanka.

Läs mer: Grundarduon om krisen: ”På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder”

Gigital utmanar traditionella bokningsbolag med en lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker artist, skriver budget och får sedan förslag. Kunderna har främst varit från besöksnäringen och de flesta försvann när coronaviruset satte stopp för livemusik med en större publik.

”När det fanns som minst att göra så började vi att researcha nya lösningar. Vår resa har gått ganska snabbt och i ett normalläge hade vi inte haft samma tid”, säger hon.

Viktoryia Khromchanka menar att framtiden för underhållningsbranschen ligger i ”mikrogigs”. Det handlar om att krogar, event och hotell lockar till sig kunder genom att erbjuda ett mervärde i livemusik. 

”Mikrogig-segmentet är tio gånger större än större festival- och turnémarknaden, men den är samtidigt fragmenterad och drivs av ’streethustlers’”, säger hon.

För att knyta till sig fler användare har Gigital ägnat de senaste månaderna till att bygga en kostnadsfri administrativ tjänst för sånt musiker annars betalar för.

”På sätt servar vi artistnäringen och ger den förutsättningar för att återhämta sig. Det är en trend bland artister, särskilt bland de yngre, att göra allting själva och på det här sättet kan de det utan att ge bort intäkter”, säger Viktoryia Khromchanka.

Hon tror att det kommer dröja innan den stora turnémarknaden kommer igång igen efter corona, men att vi däremot kommer att få se ett uppsving i små spelningar.

Den nya tjänsten som lanseras i början av 2021 är ett komplement till marknadsplatsen som på så sätt ska bli mer skalbar. Bolaget hade första nollat sina intäkter för andra halvåret i år. Sedan kom en gammal kund – Nordic Choice Hotels – tillbaka och man fick två nya kunder. 

”Vi har finslipat vårt case och nu reser vi pengar igen. Pandemin har gjort att vi bara kör och vi har inget att förlora. Det märker investerare”, säger Viktoryia Khromchanka.

Hon säger att arbetet med den pågående kapitalrundan känns enklare, trots pandemin. Men det har inte alltid varit så. 

”Vi i teamet har okonventionella bakgrunder och hade inte drivit någon startup tidigare”, säger Viktoryia Khromchanka.

Hon växte upp på en kolchos, ett kollektivjordbruk, i Vitryssland och kom till Sverige som 11-åring med sin familj. Med toppbetyg från gymnasiet ångrar hon i dag att hon inte sökte sig till Handelshögskolan i Stockholm för att få ett nätverk på köpet.

”Men jag visste inte ens att det fanns som alternativ. Nu brukar jag och Givar (Gigitals medgrundare reds.anm) skoja om att Forbes 30 under 30 är vårt Handels”, säger hon.

Läs mer: Från Minsks landsbygd till Stockholms startupscen

I början av året var Viktoryia Khromchanka med på Forbes lista med 30 entreprenörer i Europa under 30 år, vilket har gett självförtroende, menar hon.

”Vi vill inte tappa momentum och det finns inga alternativ till att vi inte ska överleva den här pandemin. Adrenalinkicken från hotet om att vi kanske hade behövt lägga ner har gjort mycket för bolaget”, säger hon.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders i år:
Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Potato Plastic:
Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Grace Health:
Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor
Panion: Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”
Iunia:
Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera