Annons

Pandemin satte stopp för konserter – tvingade fram omstart: ”Vi har inget att förlora”

Viktoryia Khromchanka är medgrundare och operativ chef på Gigital.
Viktoryia Khromchanka är medgrundare och operativ chef på Gigital.
I början av 2020 gick artistbokningstjänsten Gigital bättre än någonsin, men tappade nästan alla sina kunder när pandemin tog fart. ”Det gav oss tid att utveckla marknadsplatsen”, säger medgrundaren Viktoryia Khromchanka, en av sex tävlande i Di Digitals pitchtävling Female Founders.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Gigital är ett av sex startupbolag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. Den digitala artistbokningstjänsten lanserades 2018, omsatte 2 miljoner kronor i fjol och var på väg mot 10 miljoner i omsättning i år när pandemin tog fart.

Gigital grundades av Viktoryia Khromchanka, som tidigare drev egen pr-byrå, hennes bror Andrei Khromchanka, som jobbade som artistbokare, och Givar Shabani, som har en bakgrund som apputvecklare och professionell e-sportare.

”Vi höll på att resa en kapitalrunda precis innan pandemin bröt ut, men då drog investerarna sig ur på grund av det osäkra läget”, säger Viktoryia Khromchanka som är operativ chef på Gigital.

Grundarna lockade tidigt till sig 2,6 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet och Universum, och affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för Viacom Nordics. 

Men i början av året var pengarna slut och Viktoryia Khromchanka och hennes medgrundare var oroliga för att deras fyra anställda skulle lämna bolaget på grund av att intäkterna sinade.

”Det såg ganska mörkt ut där ett tag. Vår bransch nollades i princip, flera konkurrenter har pausat sina verksamheter och många artister har fått ta vanliga jobb. Men för oss har det varit en produktiv period”, säger Viktoryia Khromchanka.

Läs mer: Grundarduon om krisen: ”På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder”

Gigital utmanar traditionella bokningsbolag med en lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker artist, skriver budget och får sedan förslag. Kunderna har främst varit från besöksnäringen och de flesta försvann när coronaviruset satte stopp för livemusik med en större publik.

”När det fanns som minst att göra så började vi att researcha nya lösningar. Vår resa har gått ganska snabbt och i ett normalläge hade vi inte haft samma tid”, säger hon.

Viktoryia Khromchanka menar att framtiden för underhållningsbranschen ligger i ”mikrogigs”. Det handlar om att krogar, event och hotell lockar till sig kunder genom att erbjuda ett mervärde i livemusik. 

”Mikrogig-segmentet är tio gånger större än större festival- och turnémarknaden, men den är samtidigt fragmenterad och drivs av ’streethustlers’”, säger hon.

För att knyta till sig fler användare har Gigital ägnat de senaste månaderna till att bygga en kostnadsfri administrativ tjänst för sånt musiker annars betalar för.

”På sätt servar vi artistnäringen och ger den förutsättningar för att återhämta sig. Det är en trend bland artister, särskilt bland de yngre, att göra allting själva och på det här sättet kan de det utan att ge bort intäkter”, säger Viktoryia Khromchanka.

Hon tror att det kommer dröja innan den stora turnémarknaden kommer igång igen efter corona, men att vi däremot kommer att få se ett uppsving i små spelningar.

Den nya tjänsten som lanseras i början av 2021 är ett komplement till marknadsplatsen som på så sätt ska bli mer skalbar. Bolaget hade första nollat sina intäkter för andra halvåret i år. Sedan kom en gammal kund – Nordic Choice Hotels – tillbaka och man fick två nya kunder. 

”Vi har finslipat vårt case och nu reser vi pengar igen. Pandemin har gjort att vi bara kör och vi har inget att förlora. Det märker investerare”, säger Viktoryia Khromchanka.

Hon säger att arbetet med den pågående kapitalrundan känns enklare, trots pandemin. Men det har inte alltid varit så. 

”Vi i teamet har okonventionella bakgrunder och hade inte drivit någon startup tidigare”, säger Viktoryia Khromchanka.

Hon växte upp på en kolchos, ett kollektivjordbruk, i Vitryssland och kom till Sverige som 11-åring med sin familj. Med toppbetyg från gymnasiet ångrar hon i dag att hon inte sökte sig till Handelshögskolan i Stockholm för att få ett nätverk på köpet.

”Men jag visste inte ens att det fanns som alternativ. Nu brukar jag och Givar (Gigitals medgrundare reds.anm) skoja om att Forbes 30 under 30 är vårt Handels”, säger hon.

Läs mer: Från Minsks landsbygd till Stockholms startupscen

I början av året var Viktoryia Khromchanka med på Forbes lista med 30 entreprenörer i Europa under 30 år, vilket har gett självförtroende, menar hon.

”Vi vill inte tappa momentum och det finns inga alternativ till att vi inte ska överleva den här pandemin. Adrenalinkicken från hotet om att vi kanske hade behövt lägga ner har gjort mycket för bolaget”, säger hon.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders i år:
Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Potato Plastic:
Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Grace Health:
Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor
Panion: Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”
Iunia:
Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer