Hoppa till innehållet

Fyra nya robotfirmor startar i Sverige

För ett år sedan fanns inte en enda robotrådgivare i Sverige. Nu kliver fyra nya bolag in på den allt hetare marknaden.

Robotrådgivaran är nu på allvar på väg in i svenskarnas sparande.
Robotrådgivaran är nu på allvar på väg in i svenskarnas sparande.

För ett knappt år sedan skrev vi på Di Digital om den globala trenden med automatiska sparrobotar. Då fanns inga svenska aktörer som gett sig in på områden. Nu ser det dock ut att vara på väg att lossna i Sverige.

I maj kunde Di Digital avslöja att fintechbolaget Prisma fått Finansinspektionens godkännande för att bedriva robotrådgivning. Bakom Prisma står bland annat Ann Grevelius, partner på investmentbanken GP Bullhound, och tidigare investerings- och strategichef på SEB. Tjänsten kommer dock inte att vara helt självstyrande till en början utan innehåller inslag av manuell kontroll.

En robotrådgivare är enkelt uttryckt en algoritm som styr placeringen av privatpersoners sparande så att de når maximal avkastning till minsta möjliga risk. 

Nu satsar ytterligare två svenska bolag på samma område. Kapitalförvaltaren Stellum har just lanserat en automatisk fondrådgivare. Precis som de amerikanska förlagorna Wealthfront och Betterment bygger modellen på traditionell portföljteori och billiga indexfonder.

Läs mer: Tio heta bubblare inom fintech

Stellum har tidigare varit i blåsväder efter att man tagit över kundregistret från skandalomsusade Strategi Placering. Med robotrådgivningstjänsten Tieless hoppas de göra privatrådgivning tillgängligt för alla sparare.

”I och med att vi tar betalt direkt av kunden och inte får någon ersättning från fondbolagen eller har några egna fonder kan vi helt oberoende välja de fonder som passar respektive kund bäst, säger Gustaf Haag”, partner på Stellum och ansvarig för robottjänsten Tieless.

Den andra aktören som är på väg in i robotrådgivning är Lifeplan. Di Digital har tidigare skrivit om Lifeplan som de senaste åren varit det mest framstående svenska bolaget inom robotrådgivning. De har dock varit begränsade till att arbeta med placering av tjänstepensioner.

”Vår nya tjänst bygger på samma grundidé och kommer att hjälpa privatpersoner att spara på ett optimalt sätt, säger Karl Erlandzon”, grundare och VD för Lifeplan.

Läs mer: Kinnevik investerar halv miljard i robotrådgivare

Lifeplan har nyligen släppt en betaversion av sin robotrådgivare och räknar med att tjänsten blir tillgänglig för alla i slutet av 2016. Liksom i Lifeplans tjänstepensionslösning handlar det om att med algoritmer automatisk placera om fondsparande beroende på vad som händer på marknaden.

”Vi har arbetat med automatiserad rådgivning i många år nu och har en mycket sofistikerad modell. Vår robot har givit 100 000-tals råd och tjänsten är väldigt uppskattad. Nu tar vi vår kunskap till marknaden för privat sparande och ger gemene man tillgång till avancerad placeringsrådgivning, vilket tidigare varit få förunnat”, säger Karl Erlandzon. 

Utöver Stellum och Lifeplan håller också bolaget Primepilot på att bygga en liknande tjänst.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera